Reklamy LEDowe na stadionach - aliasing.

Jak to do cholery jest zrobione? Oglądam w TV transmisję meczu (siatkówka), kamera w pewnym momencie zwraca się na tablicę wyników. To taka DUPNA tablica zrobiona na czerwonych LED'ach. W TV "migocze" to pieroństwo, i jest to w pełni zrozumiałe dlaczego (aliasing). Natomiast reklamy LED'owe wokół boiska, bez względu na zbliżenie kamery nie "mrygają"!! Czyżby w każdej "klatce" zapieprzały wszystkie LED'y ?? Synchro z przekazem TV raczej to nie jest, bo na zbliżeniu musiałoby się to "rozjechać" i mielibyśmy mrygotanie (aliasing). Jedno co mi do łba wpada, to na każdym Frame'ie (klatce) jadą wszystkie LED'y naraz z częstotliwością odświeżania > od kamery TV.

Hmmm, jeżeli istotnie tak jest, jeżeli wszystkie LED'y zapierdzielają w czasowym obrębie jednaj klatki, to kurde jak wygląda temat zasilania?? Nie chce mi się liczyć, ale tak "na oko" podejrzewam CIĘŻKIE KILOWATY !!

Reply to
stchebel

W dniu 2013-07-05 01:58, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

weź pod uwagę, że oni wiedzą, że TV pokazuje te reklamy. Więc - albo rzeczywiście - ciągłe zasilania, albo - szybkość odświeżania sporo większa niż "typowo". I na to bym stawiał osobiście.

Reply to
sundayman

W dniu 2013-07-05 01:58, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Generalnie telebimy pracują bez multipleksowania (choć oczywiście jasność reguluje się PWMem), albo multipleksowane są zaledwie np. 4 kolumny ledów, albo multipleksuje się kolory (osobno zapala się R, G, B). Robi się to celowo, żeby uniknąć zniekształcania ruchomego obrazu (pewnie sporo osób widziało jak tanie reklamy ledowe robią "kursywę" przy przewijaniu tekstu).

Poczytaj sobie PDFy od scalaków przeznaczonych do sterowania LEdami w telebimach:

Niezależnie, czy wszystkie LEDy świecą naraz, czy są multipleksowane, to jak chcesz osiągnąć taką samą jasność obydwu rozwiązań, to musisz włożyć tyle samo mocy. Telebimy oszczędne raczej nie są. Producenci podają wielkości rzędu 200...300W/m2 przy średniej jasności. Jak sobie spojrzysz na tył telebimu to jest tam sporo zasilaczy (rozłożonych w miarę równomiernie na wszystkie fazy sieci).

Reply to
Zbych

Dnia Fri, 05 Jul 2013 03:32:57 +0200, sundayman napisał(a):

Mysle ze po prostu za duzy wspolczynnik multipleksingu by wychodzil.

Jak zapalamy 1 wyswietlacz z 4 to jest znosnie, ale jak trzeba 1 linie z 200 czy 500, to sie robi ciemno lub goraco.

Wiec tak jak w LCD TFT - dodali driver na kazdy piksel i swieci ciagle ... zreszta sam podawales

Jak mialby uzyskac taki efekt bez drivera odpowiedniego ?

Wyświetlacz, który nie jest w stanie odświeżyć całego obrazu w ciągu klatki to taki sobie wyświetlacz ;) Ale ja jestem z tych co to widzą miganie podświetlania LED w monitorze.

A czego się spodziewasz? Jak LED ma być widoczny na słońcu to trzeba 'trochę' w niego wpompować.

Reply to
Michoo

W dniu piątek, 5 lipca 2013 01:58:51 UTC+2 użytkownik snipped-for-privacy@gmail.com napisał:

Te kilowaty nie mają znaczenia praktycznego. Prąd tani i dostępny. Jak 10kW to przez godzinę wyciągnie za 6 złotych. Jak 100kW to 6 dych. Na jakiś poważnych zawodach jak zapuszczą takie największy to kosztuje to klienta może dziesiątki tysiecy złotych a może więcej. Prąd klient ma w bonusie.

Reply to
kogutek444

W dniu piątek, 5 lipca 2013 12:28:28 UTC+2 użytkownik snipped-for-privacy@gmail.com napisał:

To co piszesz to najprawdziwszaprawda! Ale nie o ekonomię mi lata. Reklamodawcy zabólą jak tralala, koszty "pryndu" są przy tym pomijalne. Przeczytaj ze zrozumieniem główny wątek!! JAK TO JEST ZROBIONE?! CZY TERAZ ROZUMIESZ?

Reply to
stchebel

No wychodzi na moje ;

" Normally our LED screens of Vegas LED Screens have a refresh rate of over 300Hz, which is more than 5 times the refresh rate of a normal cathode television which is 50Hz (PAL and SECAM) or 60Hz (NTSC). For football stadiums (stadium LED screens and perimeter LED screens) our LED screen can reach a refresh rate of over 800Hz, which means that they won´t show any flickering when recorded with a video camera and broadcasted live on television."

Reply to
sundayman
Reply to
Grzegorz Niemirowski

Dodam jeszcze, bo niby to oczywiste, ale... Naturalnie nie można rozpatrywać całego wyświetlacza ciągnącego się wzdłuż boiska jako jednego ekranu np. 128X10000 pixeli.

Po proste de facto jest to zestaw niezależnych wyświetlaczy o w miarę normalnych wymiarach i proporcjach - poustawianych obok siebie i wyświetlających odpowiednio skorelowane obrazy. Zatem i problem skanowania jest dość typowy - ot, po prostu częstotliwość dobrana tak, żeby w TV nie było problemu.

Kolejny przykład

z tabeli :

Frame change frequency 60Hz/s Refresh rate 300Hz~1600Hz

Reply to
sundayman

W dniu piątek, 5 lipca 2013 15:19:52 UTC+2 użytkownik Grzegorz Niemirowski napisał:

Masz coś do powiedzenia w temacie? Nie masz! To po cholerę się wcinasz?

Reply to
stchebel

Przy częstotliwości skanowania rzędu 1000Hz, to podczas jednego "odczytu" z sensora obrazu pixel na ekranie LED jest zapalany i gaszony wielokrotnie. To wystarczy , aby był widoczny jako "zapalony" stale i bez przerw.

tu masz wszystko wyjaśnione :

Tzn, że maksymalny pobór mocy wynosi 1/4 tego, co wyszłoby gdyby policzyć wszystkie LED świecące stale.

Reply to
sundayman

W dniu 2013-07-05 16:14, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

BO MOŻE!

Reply to
JK

a ja tam trochę rozumiem irytację... Sam mam nieraz ochotę dać w ryj, jak ktoś się rozwodzi w wątku nad czymś, co w najlepszym razie można uznać za dygresję.

Może akurat nie na naszej ukochanej grupie, ale gdzie indziej :)

Takie marzenie , żeby tak wsadzić rękę do monitora, wystawić ją po przeciwnej stronie u danego osobnika i - w kinol !

Reply to
sundayman

W dniu piątek, 5 lipca 2013 15:19:52 UTC+2 użytkownik Grzegorz Niemirowski napisał:

Jak to po co się wydziera. Żeby mieć rację i pokazać jaki ważny jest. Z domu wyniósł ten nawyk. Jak ojciec darł ryja to nawet jak nie miał racji to ją miał. To on też drze ryja.

Reply to
kogutek444

W dniu 2013-07-05 15:25, sundayman pisze:

60Hz/s To jakieś oscylacje jednostajnie przyspieszone.

Ciekawe też jest:

5) High refresh rates with high refresh rates,
Reply to
Mario

W dniu 2013-07-05 16:14, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Coś pisałeś o wysokiej kulturze na electronics2000. Może to będzie lepsze miejsce dla ciebie niż pl.m.e.

Reply to
Mario

W dniu 2013-07-05 17:46, sundayman pisze:

Tęsknisz za kimś kto zrobi z tym porządek. Poproś twojego ulubionego moderatora z elektrody :)

Reply to
Mario

nie nie. Takich co to się uważają za powołanych do "zrobienia porządku" to nie brak. Zwłaszcza na elektrodzie, o czym parę razy pod wpływem nieprzyjemnych emocji tutaj pisałem, używając często słów ordynarnych i wulgarnych.

Ale ja miałem raczej na myśli to, że moja osobista cierpliwość często się wyczerpuje w zderzeniu z różnymi nośnikami genów. Niezbyt udanych chyba zresztą...

A co "ulubionego moderatora" to nie wiem, czy masz na myśli kogoś konkretnego, bo jeśli np. RoMana (który chyba był takim funkcjonariuszem ), to cóż - czasem RoMan bywał nieprzyjemny w obejściu, ale to taki wyjątek , który z uwagi na nieocenioną pomoc tutaj należy wziąć pod specjalną ochronę :)

Reply to
sundayman