Regulator obrotów wentylatora

Witam! Planuję sobie wyciszyć komputer i w tym celu chcę zrobić regulator obrotów wentylatora na zasilaczu. Mam 5 wyjścia:

1)założyć 3 diody i wtedy mam spadek o 2,1v bez żadnej regulacji 2)założyć potencjometr, ale wtedy regulacja na stałe 3)złożyć coś takiego na pająku (potrzebuję tylko na jeden wentylator)
złożyć coś takiego
łożyć coś takiego
kupić coś takiego
1 i 2 wstępnie odrzucam; w 3 brakuje mi potencjometru ustawiania prędkości przy niższej temperaturze niż maksymalna. W 4 jest troche elementów. Najsensowniejsze rozwiązanie wydaje mi się 5,która pochodzi stąd
jest trochę drogie. A co poradzą grupowicze ??

Pozdrawiam, Teres

Reply to
teres

Najprościej jest kupić nowy wentylator z regulacją obrotów. Może być automatyczna albo potencjometrem. Nieźle wygląda cały panel regulacji np. 3 wiatraków i monitorowania temperatury w kilku punktach:

Adam Dybkowski

Robiłem i działa

ale to działa zdecydowanie lepiej.

Pozdrawiam Michał

mam Arctic Silent coś tam i tego wogóle nie słychać.

Pozdrawiam, Teres

Reply to
teres

Użytkownik "Michał Wójcik" snipped-for-privacy@usunto.neurosoft.net> napisał w wiadomości news:cd80hs$12la$ snipped-for-privacy@news2.ipartners.pl...

No ok ;-)

To już coś da sie to zmeścić na jakiejś małej płytce drukowanej ?? I w powiedzmy 15zł ?? A co ew. z tym

jest prostsze :)

Pozdrawiam, Teres

Reply to
teres

Jeżeli chodzi o prostotę, to kilka lat temu zaprojektowałem i wstawiłem do zasilacza w komputerze taki układ sterujący prądem wentylatora w funkcji temperatury:

ż nie pamiętam wszystkich zalożeń ale wartość R1 dobralem na podstawie pomiaru prądu pobieranego przez silnik wentylatora przyjmujac że dla jakiejś tam temperatury chcę osiągnąć nominalny prad wentylatora. Eksperymentowałem ze sterowaniem napięciowym ale obawiałem się o rozruch takiego wentylatora pracującego na granicy zatrzymania, natomiast przy sterowaniu prądowym ten problem nie występuje. Wadą sterowania pradowego jest zależność od mocy wentylatora. Patrząc z dzisiejszej perspektywy warto było by podłączyć drugi wzmacniacz tego układu aby można było kształtować stromość charakterystyki sterowania.

Reply to
Piotr "Pitlab" Laskowski

Użytkownik "Piotr "Pitlab" Laskowski" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:cd8afe$rdg$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Co to jest za element ln ??

Czyli zakładając, że temperaturą graniczną ma być 50'C , czyli na Lm35 ma być 500mv, jak należaloby dobrać R1. Mógłbyś podać przykładowy pobór mocy , oraz wzorek na policzenie tego dla dowolnego wentylatora ? Aha i czy ten układ pracuje na zasadzie: cały czas np. 3000rpm, ale jak się temperatura podnosi , to liniowo zwiększa obroty. Czy obroty rosną dopiero po temperaturze granicznej. Ale chyba do pierwsze, mam rację ?

Pozdrawiam, Teres

Reply to
teres

[...]

Tak aby wentylator pracował wtedy na pełnych obrotach (z pełna mocą). Z mocy liczysz sobie prąd wentylatora I=P/U i dobierasz taką wartość rezystora R1 aby spadek napięcia dla takiego prądu był możliwie najbliższy wartości napięcia z czujnika LM35 (10mV/'C). U(LM35) = Iwent * R1

Na dysku znalazłem arkusz excellowy z obliczeniami i symulacją takiego układu. Wrzuciłem go tutaj:

Bliżej tego pierwszego :-) Obroty a dokładniej moc wentylatora wyładniczo wzrasta wraz z temperaturą.

Reply to
Piotr "Pitlab" Laskowski

Użytkownik "Piotr "Pitlab" Laskowski" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:cd8d6u$bgc$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

To jeszcze żebym napewno zrozumiał. Napięcie wentylatora 12v, podlaczam miernik i sprawdzam Iwent podczas normalnej pracy. A potem dobieram tak R1, zeby I*R1=500mv

Pozdrawiam, Teres

Reply to
teres

Dokładnie tak :-) Powodzenia w uciszaniu sprzętu.

Reply to
Piotr "Pitlab" Laskowski

Użytkownik "Piotr "Pitlab" Laskowski" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:cd8eau$3q2$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Ostatnie pytanie: jak ustawić ilość obrotów poniżej temperatury granicznej??

Pozdrawiam, Teres

Reply to
teres

Hmm. Ten układ jest nieregulowalny. W arkuszu excellowym podstaw wartość R1 i zobacz z jaką mocą wentylator będzie pracował przy danej temperaturze. Jeżeli Cię to nie zadowala to między czujnik a wejście wzmacniacza trzeba dać drugi wzmacniacz (w tym scalaku są dwa) w konfiguracji wzmacniacza nieodwracającego i zmieniając wzmocnienie dobrać czułość całego układu. W obwód sprzeżenia zwrotnego można nawet wstawić potencjometr wtedy będziesz mógł on-line dostroić układ. Do moich potrzeb wystarczył taki jaki jest, nieregulowany.

Reply to
Piotr "Pitlab" Laskowski

Użytkownik "Piotr "Pitlab" Laskowski" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:cd8fmq$9gi$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Wielkie dzięki za łopatologiczne tłumaczenie.

Pozdrawiam, Teres

Reply to
teres

jesli kupno wiatraka "gotowca" 80mm z termoregulatorem to polecam Arctic TC Pro - na allegro juz od 13 pln +przesylka. sa w praktyce bezglosne i dobrej jakosci, w tym przedziale cenowym bezkonkurencyjne. green coolera nie polecam na podstawie tych produktow co widzialem.

pozdrowionka

Reply to
lew