regulator obrotów wentylatora

Witam Zbudowałem regulator obrotów wentylatora komputerowego(12- 5 V) wg. tego linku:

ale niestety już po minimalnym przekręceniu potencjometru napięcie spada od razu do 5 V, czyli uzyskuję tylko 2 poziomy- maksimum i minimum. Czy ma ktoś jakiś pomysł, aby regulacja była płynna, że np. ustawię potencjometr na środek i będę miał 8 V? Lub ewentualnie jakiś inny prosty schemat?

Pozdrawiam Rafał

Reply to
Agent MacGyver

Użytkownik "Agent MacGyver" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:cpa3us$dbg$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

To najbanalniejszy schemat. Musiałeś coś źle podłączyć, albo użyłeś niesprawnych części

Reply to
SP9LWH

Zaraz, napięcia to różnica potencjałów - między czym a czym?

Użytkownik "Agent MacGyver" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:cpa3us$dbg$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Reply to
Grodo

Użytkownik "Agent MacGyver" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:cpa3us$dbg$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Daj potencjometr tak by suwak był na bazie, a brzegi do zasilania

Reply to
SP9LWH

Nie wiem czy to coś pomoże, ale powiem co ja bym zrobił: albo, podłączył jeszcze jakiś opornik między bazą a masą, albo, co na jedno wychodzi, inaczej podłączył potencjometr, tzn., środkowe wyprowadzenie do bazy a resztę do zasialania, tylko, żeby ten potencjometr nie był za mały, myślę, że 10k, to chyba co najmniej. Pozdrawiam

Użytkownik "Agent MacGyver" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:cpa3us$dbg$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Reply to
Grodo

Agent MacGyver napisał(a):

Tutaj chodzi o regulację prądu a nie napięcia, podepnij wentylator i sprawdź czy można regulować obroty.

Reply to
Maksymilian Dutka

Fakt Zwracam honor Pozdrawiam

Reply to
Grodo

Użytkownik "Grodo" <(zmienXna2000) snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:cpa9h7$4t2$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Przepraszam, źle napisałem, regulację prądu ;-) A podpinałem wentylator, i właśnie mogę go ustawić tylko na maksimum lub minimum. Dzięki za wszystkie rady, popróbuję, może się uda.

Pozdrawiam

Reply to
Agent MacGyver

Agent MacGyver napisał(a):

Ten potencjometr trzeba dostosować do prądu jaki pobiera wentylator, napisz ilu jest watowy to sie obliczy.

Reply to
Maksymilian Dutka

Hmm, wentylator pobiera 12 V, ilu watowy nie wiem, jest to zwykły wentylator Spire Whisperock z radiatorem do procesora. A na moim potencjometrze jest napisane 100 mA, czy to jest to samo co 100 kOhm? (sorry za laickie pytanie)

Pozdrawiam

Reply to
Agent MacGyver

OK, była to wina potencjometru, coś z nim było nie tak. Załatwiłem nowy, ale gdy ustawiłem go na minimum, wentylator zatrzymywał się całkowicie. Dałem więc potencjometr 22 k, może nie redukuje całkowicie do 5 V, ale przynajmniej działa. Dzięki i pozdrawiam

Rafał

Reply to
Agent MacGyver

Przepraszam że namieszałem ;-) Dałem inny wentylator i wszystko działa. Potencjometr 100k jest idealny. Dzięki wielkie za chęć pomocy, teraz wiem że można polegać na tej grupie i nie odeślecie mnie do archiwum lub na google jak to robią w innych grupach ;-).

Pozdrawiam

Reply to
Agent MacGyver

Jak jeszcze raz odpiszesz NAD cytatem to Cię odeślą :P Zapoznaj się z netetykietą.

TP.

Reply to
Tomasz Piasecki

Nie uzywaj takiego slownictwa bo mnie skreca :-) Pobierac to mozna moc a nie napiecie.

Reply to
test