Regulator na triaku - jak usunąć wady

Witam

Poskładałem prosty regulator mocy na triaku w takim układzie: między A2 i A1 triaka dwujnik PR 470k i C 100n, a między te elementy diak DB3 szeregowo z R 22ohm i do bramki. Układ działa dobrze, ma jednak poważną wadę - nie startuje "od zera". Zmniejszając moc już świecącej żarówki można ją zciemnić płynnie do zera, jednak kręcąc w drugą stronę układ progowo startuje dając skokowo 1/3 mocy. Można to jakoś poprawić? Zauważyłem, że fabryczne regulatory triakowe też mają tą wadę, więc chyba nie będzie łatwo. Drugi problem: regulator ma docelowo służyć do regulacji obrotów wentylatora. Regulacja odbywa się poprawnie (z wyjątkiem opisanego wyżej progu włączenia), ale silnik głośno pracuje. Powodem oczywiście jest zniekształcone napięcie zasilania wywołujące drgania uzwojeń i wirnika. Czy zastosowanie jakiegoś filtra LC może rozwiązać ten problem?

dzięki i pozdrawiam

Tom (Teal'c)

Reply to
Teal'c

Za prosty :-) Powyższy regulator działa od 90* do 180* Dwójniki RC muszą być dwa. Da się wtedy ustawić 0* Jest to dosyć "niebezpieczne", bo minimalne drgnięcie potencjometru w lewo i mamy pełną moc na wyjściu. Dlatego producenci dają jakiś odstęp. Sprawa druga: zależność od obciążenia żarówka 100W zaczyna świecić w innym miejscu niż 40W.

A z tym już będzie trudniej. Spróbować można, ale efektem może być brak regulacji.

Reply to
Desoft

Dzięki za wskazanie kierunku. Trochę poeksperymentuję i zobaczymy...

Tom

Reply to
Wojtek

Coś mi się tutaj nie zgadza. Ogólnie taki układ RC daje opóźnienie wyzwalania i tyle. Zwiększając wartości dochodzimy do tego, że zaczyna działać ze zbyt dużym opóźnieniem i potem 'poniżej zera' przeskakujemy na wypdanie półokresów i żarówka znowu pomryguje tyle, że już nie 50/100Hz, a mniej.

Ogólnie takie rozwiązanie słabo się nadaje do sterowania silnikiem indukcyjnycm, jednak jest stosowane.

Reply to
EM

Jak na jednym układzie całkującym uzyskać wyzwolenie przy schodzeniu sinusoidy do zera? Diak DB3 ma 30V.

... i po przejściu szczytu sinusoidy prąd ładowania C maleje. Dla najsłabszego prądu na C potrzebujemy 30V do wyzwolenia diaka w momencie kiedy napięcie zasilania już opada i C jest rozładowywana a nie ładowana.

Polecam obejrzenie "fabrycznego" schematu ściemniacza.

Z niektórymi silnikami działa całkiem dobrze. Byłe ZSRR produkowało takie coś seryjnie.

Reply to
Desoft

No tak, chyba nieco pomyliłem. Mogło to występować przy uzyciu tyrystora i mostka ogólnie. Kiedyś o triaki było trudniej. Na pewno taki efekt obserwowałem, gdy próbowałem, zmusić ściemniacz tyrystorwy do ściemniania do zera.

Ja też widziałem w seryjnym okapie i to jakimś firmowym.

Reply to
EM

Wystąpi w każdym przypadku kiedy mamy możliwość zejścia do zera. Pisałem o tym wcześniej kiedy padło pytanie dlaczego fabryczne ściemniacze nie schodzą do zera - właśnie dla uniknięcia 100% mocy dla lewego położenia potencjometru.

Reply to
Desoft