Regulator mocy

Jak widzicie możliwość zbudowania liniowego regulatora
mocy na tranzystorze. Prąd stały, napięcie 300V,
moc 250W, obciążenie rezystancyjne. Żadne impulsowe
sterowania nie wchodzą w grę.

Re: Regulator mocy

Normalnie, z dużym radiatorem.

Są racjonalne powody?

Łukasz

Re: Regulator mocy
W dniu środa, 9 października 2013 08:49:45 UTC+2 użytkownik Ukaniu na
pisał:

Są powody. To prostota i taniość. Potrzebuję płynnie w czasie kil
kunastu sekund włączyć na przykład żarówkę 300W ( to nie ża
rówka ale też rezystor). Prąd stały to różne triaki odpadają.
 Poza tym liniowe nie produkuje zakłóceń. I też mi na tym zależy.
 Na stratach mi nie zależy bo i tak wszystko na ciepło się zamienia.
W stanie ustalonym tranzystor włączony czyli straty najmniejsze. Bipola
rny czy MOSFET?

Re: Regulator mocy

Ale to nie będzie ani proste, ani tanie...

Po to ludzie powymyślali kupę scalaków do sterowania regulatorami
impulsowymi zeby było prosto i tanio. Bez tranzystorów o koszmarnych
mocach admisyjnych, mez hektarów radiatora, bez podgrzewania otoczenia.
Regulator liniowy ma sens jedynie ze względu na wymagania elektryczne -
jeżeli chcemy regulator o ekstremalnie krótkim czasie odpowiedzi na
zmianę obciażenia i o maksymalnie czystym widmie to robimy liniowy, w
pozostałych przypadkach prościej i taniej jest jednak impulsowy dać. A i
w tym pierwszym przypadku często daje się regulator impulsowy i za nim
liniowy przycinający tylko kilka woltów - dla zmniejszenia mocy
rozpraszanej.

--
Darek

Re: Regulator mocy
W dniu niedziela, 20 października 2013 16:28:06 UTC+2 użytkownik Darius
[...]

. A i

To muszę się chyba zastanowić czy to co zrobiłem i działa ma praw
o działać. Wyszło tanie bo użyłem czterech tanich MOSFETów mocy
 połączonych równolegle. Grzać się grzeje ale mnie to nie przeszk
adza.

Re: Regulator mocy

Ja bym wziął mosfeta bo łatwiej sterować tzn dzielnik na rezystorach +
potencjometr.
Jak ma się samo załączyć to np jakis układ ładujący pojemność.
Na bramce jakąś diodę zenera żeby nie uszkodzić i powinno działać.
Na bipolarny potrzebujesz troszkę prądu na sterowanie więc na 300V to moc na
rezystorze duża.
To tak jak ma byc prosto.
Z tego wszystkiego to najtrudniej to chyba chłodzenie dobre zrobic.
Tranzystor np taki jak w linku powinien dać radę choc pewnie znajdziesz
tańsze.
http://www.tme.eu/pl/details/ixfn48n50/tranzystory-z-kanalem-n-tht/ixys/#

K.S.

Site Timeline