Regulator do elektrycznego wentylatora chłodnic

Witajcie.

Czy ktoś już takie cudo tworzył lub widział gdzieś na necie? Może nawet można kupić gotowe?

Jeśli nie to wyobrażam sobie NE555 jako modulator PWM. Jakiś termistor na wejściu jako czujnik temperatury.

Na wyjściu jakieś mocne MOSFETY, i tu właśnie nie wiem. Może ktoś podpowiedzieć jakie niedrogie i wydajne tranzystory można by zastosować?

Wychodze z założenia że przy pełnym obciążeniu wentylator bierze max.

30A, napięcie oczywiście 14V.

NE555 można zasilać z 14V, czy trzeba przejść na 5V?

No i może jeszcze jakieś sugestie z waszej strony.

Regulator jest jak najbardziej potrzebny :) Do zastosowania w pojezdzie terenowym z 4-litrowym silnikiem benzynowym :) W terenie silnik nie jest chłodzony podmuchem powietrza jak przy 100km/h :( A jak włącze wentylatory, oświetlenie i wyciągarke to alternator się męczy :)

Pozdrowionka

Piotr

Reply to
Piotr Kujawski

Użytkownik Piotr Kujawski napisał:

Nie jestem mechanikiem ale trochę się tym interesowałem. Wentylator włącza sie przy 95stC. I jeżeli szybko tego nie schłodzisz to możesz mieć problem. Zwłaszcza gdy jedziesz na małym biegu a silnik jest na obrotach. Więc to nie będzie takie proste o ile w ogóle możliwe. Przecież zanim woda zostanie puszczona do chłodnicy, najpierw jest przytrzymywana wewnątrz silnika, przez termostat. Dopiero jak jest za gorąca to termostat puszcza to na chłodnicę. Kilka stopni wyżej włącza się już wentylator. Chyba, że będziesz brał temperaturę na wyjściu chłodnicy a nie na jej wejściu. Wtedy może to coś da. Ale ja próbowałem zorganizować coś takiego jakieś pół roku temu. Zagotowałem kilka razy wodę na troszkę i zrezygnowałem, bo szkoda silnika.

Reply to
AdelA

Dnia Thu, 19 Jan 2006 20:33:53 +0100, Piotr Kujawski tak nawijal:

W AVT byl kit (2786?) nazywal sie "regulator jasnosci halogenow". U mnie dostal zamiast jednego trzy tranzystory mocy z oporkami

0.05oma dla kazdego i od kilku lat pracuje w regulacji nadmuchu (silnik zabezpieczony bezp. 30A)

MOze tez sprobuj takie cos:

BUZ11 spokojnie wystarcza.

Warto dac nieco wiecej, bo przy zwarciu moze poplynac +100A.

Oryginalnie nie bylo, ale dla bezpieczenstwa wsadzilem 7812. Koszt zaden, a napewno sie nie skopci nagle.

Warto jednak, zeby fizyczny termostat pozostal na miejscu i laczyl, gdy temperatura podskoczy wyzej. Czyli ustawilbym ten regulator na nieco ponizej termostatu. Wiesz... rzeczy mechaniczne zwykle dzialaja skuteczniej, niz elektronika wlasnej roboty, a w terenie, gdy emocje buzuja latwo sie zapomniec, nawet jesli termometr wskazuje czerwone :)

Reply to
Franciszek Sosnowski

[...]

Dnia Thu, 19 Jan 2006 22:19:57 +0100, Franciszek Sosnowski tak nawijal:

Sorka, zupelnie nie popatrzylem na schemat, ze to na zmienny...

Reply to
Franciszek Sosnowski

Witam Dokładnie tak funkcjonuje wentylator a nawet dwa w nowym passacie, transporterze t5, niektórych modelach mercedesa, opla i wielu innych. W vw są trzy czujniki temperatury: na chłodnicy wody, interkulerze i skraplaczu(chłodnicy) do klimy. Podniesienie temperatury którejś z chłodnic powyżej zadanego progu temperatury powoduje płynne zwiększanie obrotów wentylatorów w zależności od potrzeb. Mam na półce nawet taki modół ale niestety nie udało mi się rozpracowac wartości poszczególnych termistorów a schematu nie znalazłem, i w związku z tym leżakuje dalej zamiast pracować w moim autku......

pozdrawiam Roman

ps. Może spróbuj wsadzić alternator 120A lub nawet 140A z odpowiednio dobranym kółkiem pasowym. Rozwiązanie może nie najtańsze ale raczej najmniej awaryjne.....

Reply to
Roman

Muszę przyznać, że nie wiedziałem o tym, że coś takiego istnieje w samochodach. Mój jeździ więc nie wiem więcej jak tylko to co mi się zepsuje i w czasie naprawy zaobserwuję. To jest właśnie najgorsze, że mamy do poprawienia nie swoje rozwiązanie, które nie jest doskonałe. Pisałeś, że masz taki moduł. Nie wiem czy to robiłeś, ale w sklepach motoryzacyjnych trochę się na tym znają, więc można im to pokazać, a oni doradzą coś albo dadzą przynajmniej jakiś punkt zaczepienia do startu. Może sprowadzą oryginalne czujniki i nic nie trzeba będzie obliczać. Tylko w odpowiednim miejscu przymocować te czujniki do odpowiednich miejsc. Wiem, że w którymś pasacie był czujnik chłodnicy, który był dwu czy trzy zakresowy, może to pomoże. Tylko trzeba by zrobić jakiś "rezystor PWM". Cha skoro w tych czujnikach są dwa zakresy to znaczy, że można kupić czujniczek, sprawdzić przy jakich temperaturach włącza się pierwszy zakres i ostatni. I w taki temperaturach zrobić start silnika z takimi obrotami (od najniższego) do płynnie najszybciej do max temperatury. Do tego pewnie się przyda 555 i jakiś komparator. Komparator po to, aby silnik nie miał 3 obrotów na minutę, przy 20 st. Albo po prostu procek i odpowiedni program. Te ostatnie szybsze i tańsze. Tylko programik trzeba napisać.

Reply to
AdelA

Ja nie jestem elektronikiem ale się znam trochę na samochodach :), co ty chcesz chłodzić? Silnik czy alternator. Bo ja czegoś nie rozumiem :).

Pozdrawiam Michał

Reply to
Stolat

W VW już od bardzo dawna był 2-biegowy wentylator na chłodnicy. Włącznik wentylatora wkręcony w chłodnicę ma 3 złacza i dwa progi przełączenia 95/102 st.

Może nieprecyzyjnie się wyraziłem ale już go prawie rozgryzłem ale........ czujniki tempreatury stosowane w motoryzacji mają inne charakterystyki niz termistory ogólnie dostępne i mam problem z progami działania. Poza tym mam problem w warunkach domowych z osiągnięciem trzech różnych temperatur, z dokładnością do kilku stopni i w miarę stabilnych, w celu kalibracji termistorów. A po za tym nie mam zbyt dużego motywatora do eksperymentów, bo dopuki wszystko mi działa w samochodzie to trochę szkoda mi czasu. Tym bardziej, że fabrycznie mam 2-biegowy układ w moim autku. Z ciekawostek to ten układ od wv, który mam, ma dodatkowe wyjście do załączania elektrycznej pompki obiegu wody. Pompka sie załącza w przypadku gwałtowniejszej zmiany temperatury. Chodzi najprawdopodobniej o równomierne wychładzanie silnika i turbiny po jego wyłączeniu, kiedy woda w obiegu już nie krąży.

pozdrawiam Roman

Reply to
Roman

A kupić oryginalne termistorki od tego układu. Powinno się dać. Wtedy brak problemu ze skalowaniem :-).

Reply to
AdelA

- uzyj MOSFET typu Logic-Level (np. IRL540N)

- do sterowania wlacz-wylacz nie czesciej niz raz na minute podlaczasz bramke do wyjscia TTL przez rezystor 100-220 om

- do PWM sterowanie przez dwa przeciwsobne (PNP+NPN) wtorniki emiterowe na tranzytorach bipolarnych malej mocy czyli kolektor PNP do GND, kolektor NPN do VCC, bazy i emitery polaczone, z baz na emitery rezystor 470 - 1000 om, bazy do wyjscia TTL, emitery na bramke MOSFET - ze dwa lata bezproblemowo dziala u mnie sterowanie z MOSFET-em CEB3060L przylutowanym do kawalka laminatu 2x3cm. szarpie toto smiglem ciagnacym 8-10A PWM z AT90S2313 na

20kHz.

pozdr

d.

p.s. tylko nie zapomnij o szybkiej diodzie rownolegle z silnikiem bo inaczej mosfeta zaraz szlag trafi

Reply to
dynio