regulacja prędkości wiatraka w zależn ości od temperatury

witam

miałem fajny komputer, ale zachciało mi sie nowego. teraz wentylator
wyje jak dziki. tzn bios zwalnia go z 4tyś do 2 tyś obrotów, a procesor
ma 35 stopni. potrzebuje jakiś prosty układ który inteligentnie zwolni
wentylatorek do 800 obrotów. taki "kupny" regulatro nie zdał egzaminu,
bo albo nie działał (przewodzł) albo tak regulował(obniżał napięcie) ze
wprawdzie było 800obr ale maksymalnie osiągał 1800. Znalazłem na necie
schemat, ale jest tam ze 30 elementów - nie dam rady tego
odpowiedzialnie poskładać - nie chce domu puścić z dymem.
Czy mozna jakoś sprytnie zrobić taką regulacje?  kiedyś widziaem taki
wentylatorek z jednym zewnętrznym elementem (czujnikiem - regulatorem)-
bez innej elektroniki!

ToMasz

Re: regulacja prędkości wiatraka w zależności od t emperatury

speed fan, taki program pod win32/64. Oczywiscie jak wspiera dany chipset ale
na 90% bedzie dobrze.

Re: regulacja prędkości wiatraka w zale żności od temperatury
suse linuks. co widać...
Ale dzięki za dobre chęci
ToMasz

Re: regulacja prędkości wiatraka w zależności od temperatury

jesli to nowa plyta to linux nie powinien miec z tym problemu,
poszukaj najpierw w /sys/class/thermal/ , powinny byc odpowiednie cooling
devices. oczywiscie tylko root moze zmieniac tam wartosci :)

jesli nie ma, to pewnie trzeba zaladowac odpowiedni modul,
pogooglaj konkretnie model plyty i hasla typu 'fan control'.

ad. softu 'na pulpit' do tego to niestety nie pomoge, osobiscie jesli cos
moge zrobic z konsoli to nie komplikuje sobie dalej zycia ;)

--

Re: regulacja prędkości wiatraka w zależn ości od temperatury

Np. Enermax Everest.
--
GLaF

Site Timeline