Regulacja mocy silnika odkurzacza.

Mam odkurzacz f-my Karcher z silnikiem 1000W 230V (nie wiem jakiego rodzaju jest to silnik, bo jeszcze go nie rozebralem, ale sadze ze we wszystkich odkurzaczach stosowany jest jeden rodzaj silnikow na prad zmienny).

Chcialbym regulowac jego moc - tak jak to ma miejsce w niektorych innych odkurzaczach i zastanawiam sie jaki uklad nalezy zastosowac.

Moc dosc spora, a ja mam tylko doswiadczenie w elektronice mniejszego kalibru (i to raczej cyfrowej, a jak analogowej to tez takiej mierzonej w mA i do 5V). Troche sie obawiam zrobienia tego ukladu tak samo jak zbudowalem regulacje obrotow do wentylatora 0.12W, tylko wszystko

10000x wieksze :) Pozatym tamten wentylatorek byl na prad staly, a ten jest na zmienny.

Nie wiem co i jak nalezy zastosowac - pewnie tranzystory mocy, ale bez schematu (albo przynajmniej opisu) chyba ani rusz.

No wiec pytania:

Jaka funkcje powinien spelniac ten uklad? Ograniczanie pradu/napiecia, czy prostownik+falownik?

Jak go zrobic? :)

Czy moze lepiej przejsc sie po prostu do jakiegos serwisu AGD i kupic modul sterowania moca od jakiegokolwiek innego odkurzacza? (to by chyba bylo za proste) ;P

Najlepiej gdyby caly uklad mogl dzialac "przed odkurzaczem" - bez montowania czekogolwiek wewnatrz, bo pewnie nie bardzo jest tam miejsce w czesci obudowy odizolowanej od ciagu powietrznego. Nie wiem jak podlaczony jest silnik - jak do silnika wchodzi tylko faza i N (ewentualnie przez przeciwzakloceniowe kondensatorki), to nie powinno byc problemu ze zrobieniem ukladu na kablu.

Moj uklad mogl by wtedy byc w obudowie z gniazdkiem elektrycznym i potencjometrem do regulacji mocy wyjsciowej. Podlaczyl bym sobie odkurzacz (albo jakies inne urzadzenie) do niego, ustawil moc i by dzialalo. Byloby to o tyle dobre, ze funkcjonalnosc nie ograniczyla by sie tylko do jednego odkurzacza.

Jest to odkurzacz przystosowany do zbierania wody, ktory przerobilem na filtr wodny, zeby ulzyc sobie w ciezkich letnich miesiacach z powodu mojej alergii. Wszystko jest fajnie, tylko odkurzacz jest strasznie glosny. Do tego strasznie chlapie woda wewnatrz obudowy, filtr sie paskudzi i czasami mi go wylacza wylacznik podcisnieniowy. Jak by dzialal troche slabiej to by bylo idealnie :)

Reply to
Tomasz Pyra

From: "Tomasz Pyra" Generalnie w odkurzaczach stosuje się "ściemniacze" Takie same regulatory jak do światła.

I to jest najlepszy pomysł. Mam takie coś od Zelmera: kostka 3x4

Zamontować ściemniacz na kablu? widziałem taki przedłużacz z regulacją

Z innymi radzę uważać, nie wszystko tak można regulować

Władysław

---------------------------------------------------------------------- Jak powstaje auto? >>>

Władysław Skoczylas

Władysław Skoczylas napisał(a):

Pewnie sie wybiore do jakiegos serwisu. Jak to wyglada? 2 przewody wchodza, 2 wychodza? Nie wiesz co to reguluje? Prad/napiecie?

Ale czy na 1000W, bo takie do zarowki 100W to tez widzialem.

No wiadomo ze telewizora tak regulowac nie bede :) Najwygodniej by bylo gdyby regulowac napiecie, mozna by sciemniac oswietlenie, albo na przyklad zmniejszac moc lutownicy.

Reply to
Tomasz Pyra

Dnia Sun, 03 Jul 2005 07:41:40 +0200, Tomasz Pyra snipped-for-privacy@spam.spam.spam> napisał:

Silniki komutatorowe pradu zmiennego.

Reply to
Jaroslaw Berezowski

Jaroslaw Berezowski napisał(a):

I czy mozna regulowac obroty takiego silnika po prostu zmniejszajac mu napiecie zasilajace?

Reply to
Tomasz Pyra

Można. Np. regulatorem PWM (ktoś tu pisał o ściemniaczu).

Reply to
Tomasz Wójtowicz

To jest raczej tylko regulacja kata przy jakim triak zaczyna przewodzic. Takie regulatory skladaja sie zazwyczaj jedynie z triaka, ukladu RC i diaka... Co do regulacji, to nie chodzi o telewizor, tylko o to, ze takie uklady bardzo kiepsko radza sobie z obciazeniami indukcyjnymi...

Reply to
Fox

Można. Ale literatura podaje ze nie jest to najlepsze rozwiązanie. Ponoć jest to szkodliwe dla komutatora. Lepsze jest PWM. chociazby dlatego że moment sie nie zmienia tak bardzo jak przy obniżaniu napięcia. Używałem przez kilkanaście lat w zasadzie bez przerwy silnika od odkurzacza zasilanego z 24V. Nie stwierdziłem żeby mu coś było z tego powodu. Może to ma wpływ przy bardzo dużych silnikach. Tomek

Reply to
Tomek

From: "Tomasz Pyra"

Ma to cztery końcówki, ale dwie idą na potencjometr, oczywiście można kupić różne, po prostu popytaj.

w 99% różnią się tylko wielkością radiatora.

Władysław

---------------------------------------------------------------------- Startuj z INTERIA.PL! >>>

Władysław Skoczylas

From: "Tomek"

Zelmer (takie rozbierałem) od średniowiecza daje triaki i regulację fazową i nie są to najgorsze odkurzacze, mam w domu jakiś czeski i też ma ściemniacz nie wiem czy warto bawić się w PWM.

Władysław

Władysław Skoczylas

Ale przeciez fazowa jest odmiana PWM :-)

Przychodzi staruszka do tawerny z papugą na ramieniu. Jak ktoś zgadnie co to za zwierzę to spędzę z nim noc.

- aligator, dochodzi z rogu sali

- dobra, mogę to uznać. :-) :-) :-)

Władysław

Władysław Skoczylas