Regulacja amplitudy sinusoidy

Chciałbym wykonać układ, który będzie generował sinusiodę
o zmiennej częstotliwości (od 40Hz do 400Hz) oraz zmiennej
amplitudzie. Chciałbym, aby wymienione parametry można
było regulować z poziomu mikrokontrolera.

Do generowania sinusoidy o zmiennej częstotliwości wybrałem
wstępnie układ AD9833, który to posiada interfejs SPI.

Teraz kwestia regulacji amplitudy.
Czy istnieje jakiś układ, który generowałby sinusoidę
o regulowanej częstotliwości, a jednocześnie pozwalał
na regulację amplitudy?
Jeśli nie, to czy istnieje jakiś układ, który mógłby mi
posłużyć do regulacji amplitudy sinusoidy otrzymywanej
z AD9833? Układ taki najlepiej, gdyby można było
sterować cyfrowo (np. SPI).

Z góry dziękuję za pomoc.

Robbo

Re: Regulacja amplitudy sinusoidy

Ja już od kilku lat dokładnie do tego celu używam AD9852 - też ma SPI.
--
dziadek Ben
[z adresu wytnij co trzeba]

Re: Regulacja amplitudy sinusoidy

Tak ale tym to jest zwykły dds i tym układem nie możesz regulować
amplitudy na wyjściu otrzymujesz sygnał o stałej amplitudzie to tego
żeby regulowac amplitudę potrzebujesz jakieś PGA np ad8321 zależy
jeszcze co kolega chce z tym robić bo może wystarczy potencjometr
sterowany cyfrowo wzmacniacz operacyjny

Re: Regulacja amplitudy sinusoidy

A pin DAC Rset ?
P.G.

Re: Regulacja amplitudy sinusoidy

Chyba pomyliłeś scalaki. W AD9852 o amplitudzie decyduje zawartość
12-bitowego rejestru "Output shaped keying multiplier", którą możesz
zmieniać "w biegu".

--
dziadek Ben
[z adresu wytnij co trzeba]

Re: Regulacja amplitudy sinusoidy

W jakich zakresach ma się zmieniać ta amplituda?

Czy Twoje pytanie jest "podchwytliwe"? Nie bardzo rozumiem...
Nie wystarczy Ci wzmacniacz operacyjny o cyfrowo ustawianym
wzmocnieniu?

Re: Regulacja amplitudy sinusoidy

Chodzi o to, żeby to działało dla dodatniej i ujemnej połówki sinusoidy.

Robbo

Re: Regulacja amplitudy sinusoidy

Dalej nie widzę problemu... Ktoś Ci powiedział że wzmacniacz
operacyjny będzie działał wybiórczo tylko z dodatnią lub ujemną?

Re: Regulacja amplitudy sinusoidy

Wrzucasz na referencjEA% przetwornika D/A. Poszukaj sobie "four quadrant =

multiplying dac"

--20%

Re: Regulacja amplitudy sinusoidy

Tak też zrobię. Znalazłem już układ, a nawet schemat kompletnego
generatora sinusoidy z regulowaną częstotliwością oraz amplitudą.

Robbo

Re: Regulacja amplitudy sinusoidy

Rzuć linkiem jesli można.
P.G.

Re: Regulacja amplitudy sinusoidy
To są dwie niezależne prace polegające
na stworzeniu generatora sinusoidy z regulacją
częstotliwości oraz amplitudy:

http://elektron.pol.lublin.pl/users/elekp/prace_dypl/Chmiel/index.htm

http://ds5.agh.edu.pl/~czaro/naukowo/soft/generator_dds.pdf

Robbo

Re: Regulacja amplitudy sinusoidy
Błędnie podałem. W tych dwóch projektach
stosują wzmiacniacze o programowalnym wzmocnieniu.
Natomiast Mario pisał o four quadrant multiplying dac.

Ja chyba jednak będę stosował to, o czym pisał Mario,
gdyż tu można uzyskać większą rozdzielczość regulacji
niż w tych wzmacniaczach (przynajmniej nie znalazłem
żadnego rozsądnego na stronie Analog Devices).

Rozważam jeszcze układ AD9852, który ma na pokładzie
możliwość regulacji programowej zarówno częstotliwości
oraz amplitudy. Niemniej tu trochę obawiam się problemów
z lutowaniem takiego układu, a ponadto same peryferja
wydają się trochę skomplikowane.

Robbo

Re: Regulacja amplitudy sinusoidy

Kiedyś popełniłem takie cudo na PWMie od atmelka, chodziło do 3 kHz.

JanuszR

Re: Regulacja amplitudy sinusoidy
Ale tak da sie regulować amplitudę tylko w zakresie L-H TTL !
Chyba że dołożyłeś do "czystego" PWM jakiś dodatkowy układ ?
wkwj

Re: Regulacja amplitudy sinusoidy

Amplitudę da się regulować w zakresie 8 lub 16 bit. Czyli amplitudę
można regulować bardzo precyzyjnie. Na tablicę sinusoidy nakładasz
mnożnik zmieniający szerokość każdej próbki. Masz tablicę z próbkami o
szerokościach na full a do pracy wykorzystujesz tablicę, której każdy
element został podzielony przez wzmocnienie. Czyli zmiana amplitudy trwa
tyle co przeliczenie np. 256 próbek stanowiących ćwiartkę sinusoidy. Na
wyjściu oczywiście kondensator eliminujący składową stałą.
Ja wykorzystałem tablicę o próbkach 16 bitowych co przy 1024 próbkach
dało wierną sinusoidę ale przy 3kHz musiałem już przeliczać czas
realizacji instrukcji na przerwaniach. Implementacja oczywiście w
assemblerze.

JanuszR

[...]
wyjściu oczywiście kondensator eliminujący składową stałą plus filtr,
wystarczy pierwszego rzędu.

Site Timeline