spektrum sygna?u audio a ucho ludzkie

Zastanawia mnie ostatnio jak to jest z tym sygnałem który trafia na głośnik. Czytają o kolumnach i zwrotnicach wyczytałem że wiekszość mocy sygnału akustycznego audio przenoszona jest przez niskie częstotliwości. Natomiast reszta mocy przenoszona jest przez wyższe częstotliwości. Podczas słuchania muzyki w programia oglądałem spektrum sygnału i okazuje się że sygnał bassu dochodzi poziomem do 0db a sygnały od 2k do 20k dochodzą zaledwie do -40db ?

Tak wiec jak to jest że głośniki wysokotonowe przenoszą tak małą moc w porównaniu do bassowych a jednocześnie ucho ludzkie wszystkie częstotliwości słyszy na równym poziomie ?

Czemu spektrum nie ma jednakowego poziomu na całej długości częstotliwości ?

pozdrawiam,

Reply to
Piotr Chmiel

czym mierzyłeś spektrum sygnału i w jakich jednostkach? Mierzyłeś ciśnienie akustyczne czy natężenie sygnału ważone?

a bo ucho ma max. czułości w okolicach 1-5kHz. A czułość w okolicach

150Hz jest podobna jak przy 15kHz. No i jeszcze jest efekt maskowania i kupa innych.

no bo ucho jest nieliniowe i byłoby słychać do d... No i głośniki wysokotonowe mają na ogół większą sprawność od niskotonowych.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Bo by się głośniki wysokotonowe popaliły :))) A poważnie wynika to z wielu rzeczy - różną czułość ludzkiego ucha w zależności od częstotliwości, różnej sprawności głośników nisko i wysoko-tonowych, większej kierunkowości rozchodzenia się fali akustycznej o wyższych częstotliwościach czyli węższego kąta promieniowania i kilku innych rzeczy.

Reply to
Jacek "Plumpi

Wcale tak nie jest. Wrecz odwrotnie chyba - mozesz przetestowac ze wyzsze czestotliwosci trzeba mocniejszy sygnal.

Ale .. testuj na dobrych sluchawkach. Szkoda glosnikow :-)

A czemu tak .. ot, troche fizjologii a wiecej chyba przyzwyczajenia czlowieka/ucha - widac w naturze tak spektrum wyglada ze wyzszych czestotliwosci mniej ..

Piotr Chmiel napisał:

Bo ma nieliniową charakterystykę.

Tak to sobie natura wymysliła :)

Tu masz rysunek, który powinien trochę wyjaśnić:

Pozdrawiam, voice

Reply to
voice

On Behalf Of J.F.

Genealogię trzeba szukać w prehistorii. Średnimi tonami mruczą dzikie i groźne zwierzęta, natomiast wysokie ton słychać z kotła z gotującymi się jeńcami. ;-) Z tego powodu należało uprzednio dobrze pod kotłem rozpalić. pzdr Artur

Reply to
ziel