Rdzenie, przetwornice i AVT2382

Hello All,

Po kolejnym zwarciu w moim ulubionym pajączki do testowania cewek wkurzyłem się i zamówiłem sobie zestaw AVT2382, czyli tzw. "miernik cewek". To, ile się naprzeklinałem podczas montażu (oznaczenia elementów na płytce mają się nijak do schematu) jest do wybaczenia - nie takie rzeczy się składało. Gorzej, że pożałowali goldpinów a i gniazdo pomiarowe nijak nie pasowało do płytki. Pal licho.

Biorę się za uruchamianie - przy wartościach ze schematu współczynnik wypełnienia taki, że pierwsza cewka tylko zadymiła. Poprawiłem. Bawię się dalej i mam dość dziwne wyniki - nijak nie zgadza mi się indukcyjność cewek - cóż, rezystor drutowy jako bocznik jednak marnie się sprawuje, wprowadzając tak duże zniekształecenie wyników, że szkoda gadać :-( Wstawiam 'bezindukcyjny' i wreszcie mam sensowne wyniki, zgodne z teorią i dotychczasową praktyką. Ufff... Tyle piętnowania AVT - jak na cenę i czas oczekiwania - ocena 1+.

A teraz do meritum:

Do tej pory bawiłem się przetwornicami uzywając twardo rdzeni ferrytowych z materiałów o dużej przenikalności i stosowałem szczelinę

- uzyskiwałem powtarzalne wyniki, nic się nie przegrzewało. Jednak ciężko zrobić szczelinę w rdzeniu toroidalnym :-( Rdzenie o dużym Al nie nadają się do przetwornic step-down, step-up i flyback a wszelkie forward wymagają dławika znów ze szczeliną. Nic to - czas się pobawić rdzeniami proszkowymi. Wziąłem kilka gotowych cewek z demontażu, pomierzyłem najpierw miernikiem normalnym (UT70A) i zaczynam badać ich charakterystyki. I niemiła niespodzianka: są nieliniowe - im większy prąd (indukcja) tym większa indykcyjność wychodzi :-O Rdzenie dość duże, wydajność układu AVT zbyt mała, żeby dotrzeć do granic nasycenia rdzeni i dziwne wyniki. Na dokładkę te rdzenie się poważnie grzeją. Nie uzwojenia - te są nawinięte naprawdę grubym drutem, tylko własnie rdzenie. Czyżby rdzenie proszkowe nie nadawały się do pracy w trybie DCM ('nieciągłym')?

Pytam, bo juz mnie zmęczyło tłumaczenie ludziom, dlaczego stosuję dość duże rdzenie ferrytowe zamiast toroidów proszkowych. I bardzo zadziwiły mnie uzyskane wyniki. Oczywiście w międzyczasie - dla sprawdzenia układu - podłączałem cewki różne na rdzeniach ferrytowych

- bezboleśnie, łacznie z bardzo nieliniowym (ale klasycznie - indukcyjność maleje) rdzeniem z materiału 4C35 - wszystko zgodnie z teorią a na proszkowych cuda...

Dzięki za odpowiedź - już się obawiałem, że przejdzie bez echa :-) Konkluzja: wracam do ferrytów a proszkowe wstawiam tylko jako DC.

Szczęśliwy człek ;-)

E, tam. Można kupić rdzenie ze szczeliną na środkowej kolumnie.

Coś za coś.

Nie napiszę kto (a i tak ci, którzy się w tym obracają, będą wiedzieć), ale w rozmowie wyszło, że najchętniej po 400 sztuk...

To, niestety norma :'(