Raspberry Pi Cammera noIR i nagrywane w UV

Istnieje specjalna wersja kamery do Raspberry Pi, pozbawiona filtra IR, przygotowana z myślą o pracy w podczerwieni. Ktoś się może orientuje, w jak szerokim zakresie działa sensor tej kamerki? Jest tam zainstalowany jakiś filtr dolnoprzepustowy, który wycinałby UV? A jeśli jest - dałoby się go jakoś w miarę łatwo usunąć? Jaki materiał byłby najlepszy na filtr górnoprzepustowy, zdolny do wycięcia większości IR i światła widzialnego?

Reply to
Atlantis

Atlantis pisze:

Szkło UG-11 na przykład. Mam pocięte na cienkie plasterki średnicy 12 mm i dokładnie wypolerowane. Więc jeśli kamera się nada (tego nie wiem), to te szkiełka powinny być jak raz w roli filtru. Zresztą były cięte dla podobnego zastosowania. Problem tylko w tym, że nie wiem gdzie schowałem. Ale spróbuję poszukać.

nie ma tak dobrze :) Bez sprawdzania strzelam, że taki przetwornik nie ogarnia żadnego UV. Więc żaden filtr tam nawet nie jest potrzebny.

Tak mi się wydaje.

Reply to
sundayman

W dniu 2016-04-19 o 20:01, sundayman pisze:

Ludzie się bawią w fotografię UV za pomocą standardowego sprzętu fotograficznego. Widywałem już opisy przeróbek i zwykle wygląda to następująco:

1) Bierze się cyfrową lustrzankę i demontuje filtr dolnoprzepustowy przed matrycą. 2) Stosuje się albo najprostszy, stary obiektyw (taki, który po drodze będzie miał jak najmniej szkła pochłaniającego UV) albo specjalistyczny obiektyw do UV ze szkła kwarcowego, za duże pieniądze. :) 3) Zakłada się filtr nieprzepuszczający światła widzialnego i IR.

Opisy do których dotarłem dotyczą projektów artystycznych, a więc wykorzystują jednak sprzęt lepszej klasy. Mi chodzi o proste, amatorskie eksperymenty. Nie uśmiecha mi się psuć sprzętu fotograficznego za kilka tysięcy, stąd pytanie o kamerkę do RasPi. ;)

Reply to
Atlantis

może i tak. Jest sporo artykułów na ten temat. Np.

sundayman

W dniu 19.04.2016 o 20:17, Atlantis pisze:

zdradź nam do co będziesz oglądał bez filtrów?

popsuj kamere usb za 15zł...

ToMasz

Reply to
ToMasz

Też gdzieś się poniewiera :-) Ono puszcza też podczerwień, czułość przetwornika w podczerwieni jest znacznie większa, niż przy UV, a więc obrazy będą głównie fotkami w IR. Raczej potrzebny byłby drugi filtr eliminujący IR a nie ruszający UV. Tak nawiasem: przerobiłem sobie starego Sony P92 na IR wymieniając filtr anty-IR na IR, całkiem sympatycznie to działa :-)

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz [kropka] pl

Pan Paweł Pawłowicz napisał:

"Też"?! O, przepraszam bardzo. U mnie każde szkiełko owinięte jest w bibułkę, ułożone równiutko w pudełeczku. W żadnym wypadku się nie poniewiera! Tylko za cholerę nie mogę sobie przypomnieć, gdzie to pudełeczko.

Jasne, że puszcza, nawet trochę czerwini przełazi. Ale czym będą fotki, to ja tak łatwo nie umiem orzec. Bo może robione przy silnym doświetleniu sceny lampą UV?

To chyba trudniejsze. Nic mi do głowy nie przychodzi, żaden materiał.

Jakieś HOW-TO? Bo może też tak bym sobie zrobił.

Atlantis pisze: [..]

A jak z przepuszczalnością UV soczewek plastikowych w komórkach?

Reply to
AlexY

W dniu 2016-04-20 o 12:47, AlexY pisze:

Właśnie to też mnie zastanawia. Niemniej widzę, że ludzie eksperymentują z instalowaniem zaawansowanej optyki na sensorze kamerki RasPi.

Gdyby plastik był jakoś szczególnie kłopotliwy, może dałoby się go usunąć i zastosować któryś ze starych, prostych obiektywów do analogowych lustrzanek? Ponoć ze względu na małą ilość szkła na drodze do matrycy światło ultrafioletowe nie jest zbyt mocno w nich tłumione.

Reply to
Atlantis

Am 20.04.2016 um 11:29 schrieb Jarosław Sokołowski:

Szkło kwarcowe z napylonym złotem? Nie wiem ile przepuszcza UV i jakiego sortu, ale używaliśmy tego typu ustrojstw jako lustro IR. Co to dokładnie było, nie wiem, ale odbijało 99.9% IR, dla widzialnego było trasparentne. Mieliśmy na szkle i tworzywie sztucznym.

Waldek

Reply to
Waldemar

Pan Waldemar napisał:

Zatem można też napylić wprost na UG-11. Ciekawe, czy w ten sposób da się uciąć trochę więcej niż IR. Z UG-11 problem jest taki, że puszcza swobodnie nie tylko UV, ale też światło czerwone. Dużo mniej swobodnie, ale jednak. Żeby wyciąć widzialne, robiliśmy słupki UG-11 tak z pół cala grube. Ale one UV trochę osłabiają. Więc gdyby tak dało się to zastąpić wartstwą złota, to by fajnie było.

Te wspomniane teraz filterki, to trochę do czego innego. Cienkie bardzo, więc dla UV nie są żadną przeszkodą. Coś przez nie widać, ale nie więcej niż przez okulary spawacza. Sam nie wiem czego się spodziewać po umieszczeniu tego przed okiem kamery.

:-) Tak po prawdzie, moje też są poowijane.

Strach się bać! Jakby co, to mam w szufladzie kilka sztuk lamp deuterowych, do detektora PDA już za słaba emisja, ale do wykończenia paru oczu starczy ;-)

W przypadku P-92 to całkiem proste. Jako filtra użyłem wyciętego kawałka filtra 920nm kupionego na Allegro. Możesz też po prostu wyrzucić hotmirror i montować filtr przed obiektywem, ale w miejsce "ciepłego lusterka" wstaw kawałek zwykłego szkła. Bez niego autofokus nie działa poprawnie. Gdybyś potrzebował szczegółów, pisz na priv.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz [kropka] pl

W dniu 2016-04-20 o 14:28, Jarosław Sokołowski pisze: [...]

Patrząc na widmo, to wcale nie tak "trochę". Przy okazji, tak po prostu je składaliście, czy czymś kleiliście?

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz [kropka] pl

Am 20.04.2016 um 14:28 schrieb Jarosław Sokołowski:

Może RG850?

Nasze ustrojstwo składało się z oświetlenia IR (940nm), tzw ciepłych luster, czyli ww płytek pokrytych cienką warstwą złota. Kamery miały filtr IR, właśnie z RG850. Patrzyłeś u Edmunda, czy mają może gotowe filtry?

Waldek

Reply to
Waldemar

W dniu 2016-04-20 o 12:58, Atlantis pisze:

Poniżej 350 nm zje praktycznie do zera.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz [kropka] pl

W dniu 2016-04-20 o 15:28, Waldemar pisze: [...]

Ale tu chodzi o eliminowanie IR a puszczenie UV. RG850 na nic.

Za 15 złotych to to nie będzie ;-)

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz [kropka] pl

W dniu 2016-04-20 o 15:26, Paweł Pawłowicz pisze: [...]

Autokorekta: 720nm.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz [kropka] pl

Pan Paweł Pawłowicz napisał:

Napylaliśmy na nich filtr interferencyjny z warstw tlenku krzemu i tlenku hafnu -- dla ukształtowania pożądanej charakterystyki spektralnej całości.

Pan Paweł Pawłowicz napisał:

Nie myślałem o aż tak silnym, ale o jakichś diodach czy świetlówkach.