Różnica potencjałów pomiędzy "ziemią" z bolca a ziemią z rury

Hej,

Zauważyłem wczoraj że iskrzy mi pomiędzy bolcem uziemienia a wtyczką kuchenki.
Dziwne to dość, więc postanowiłem powęszyć;

- instalacja 3 przewodowa
- różnica potencjałów pomiędzy bolcem uziemiającym a np rurą wodną, gazową
czy kaloryferem - 70-80 VAC
- prąd zwarcia pomiędzy w/w punktami 7-8 mA
- przycisk "test" na różnicówce działa - bezpiecznik spada.

Czy ktoś z Was wie czym może być to spowodowane? Niebezpieczne raczej
(przynajmniej narazie) nie jest ponieważ obudowy urządzeń są na potencjale
"ziemi z gniazdka" i przez rury jest połączone z "drugą ziemią".
Ale nie mam pojęcia o co chodzi.

--
#begin 755 signature.exe
[tomek <at> sikornik <dot> net]                             vy 73! de SP9UOB

Niech przyjdzie elektryk i zmierzy impedancję PE. Bo wygląda, jakby PE
nie było uziemione, tylko wisiało w powietrzu. Napięcie 80V na PE wynika
pewnie z tego, że ktoś ma komputer "uziemiony" do tego wiszącego PE.

Słyszałem o podobnym przypadku w domku - ciągle wywalała różnicówka,
więc domorosły majster złota rączka (czyt. obesrana rączka) "naprawił"
uszkodzenie odcinając całe PE w domu od uziemienia.

Re: Różnica potencjałów pomiędzy "ziemią" z bolca a ziemią z rury

No ale gdyby PE wisiało w "powietrzu" to test różnicówki nie wcisnąłby w tą
"ziemie" 20 mA - bo chyba tak właśnie to działa.

Ręce poobcinać.

--
#begin 755 signature.exe
[tomek <at> sikornik <dot> net]                             vy 73! de SP9UOB
Re: Różnica potencjałów pomiędzy "ziemią" z bolca a ziemią z rury
kuchenki.

Nie. Test różnicówki nie ma nic wspólnego z PE. "Tester" to wyłącznik i
rezystor puszczający część prądu bokiem, poza przekładnikiem.
<http://pl.wikipedia.org/wiki/Wy%C5%82%C4%85cznik_r%C3%B3%C5%BCnicowopr%C4%85dowy

Pozdrawiam,
Paweł

Re: Różnica potencjałów pomiędzy "ziemią" z bolca a ziemią z rury
kuchenki.

O dzięki, byłem przekonany, że ten rezystor puszcza prąd "bokiem" ale do ziemi
właśnie - żeby sprawdzić skuteczność zabezpieczenia faza-człowiek-ziemia.

--
#begin 755 signature.exe
[tomek <at> sikornik <dot> net]                             vy 73! de SP9UOB
Re: Różnica potencjałów pomiędzy "ziemią" z bolca a ziemią z rury

Różnicówka nie ma nigdzie podłączonego PE więc jak miałaby puszczać prąd
bokiem do tego przewodu? :)
--
Pozdrawiam      Bad Worm        badworm[maupa]postpl
GG#2400455 ICQ#320399066

Re: Różnica potencjałów pomiędzy "ziemią" z bolca a ziemią z rury

Kopalniany elektryk na dzialkach kładł instalację. Oczywiście używając
kabli kopalnianych (średnica kilka cm, cztery aluminiowe żyły
trójkątne). 3 żyły podłaczył pod L jedną pod N, żadnych bezpieczników na
kilka kilometrów rozgałęzień. Na pytanie moje niesmiałe "ale, ale jak
to?" dowiedziałem się że w celu "wzmocnienia fazy, można wtedy więcej
podpiąc ludzi". Nie wiem czy chciałbym dostać taką wzmocnioną fazą
szczególnie że bolce w gniazdkach były podpięte do aluminiowego N.
Wsadzając próbnik do gniazdka świeciło się na każdym styku.

Nawet 25 lat pracy w zawodzie nie powoduje że eletrycy w ogóle orientują
się jak to działa. Nic dziwnego że radę jaką udzieł mi spółdzielniany
elektryk że pralka kopie: "odetnij pan ten kolorowy drut i bedzie,
kurna, dobrze" była podyktowana zapewne tym ze reszta w bloku ma tak
własnie zrobione.

Re: Różnica potencjałów pomiędzy "ziemią" z bolca aziemią z rury

Ale nikt nic nie poradził co z tym fantem zrobić, a przecież wymyślono
uziemienia wyrównawcze aby zapobiec takim sytuacjom:
http://www.edwardmusial.info/pliki/pol_wyr.pdf