Radio UKF z MT 1984 - połowa sukcesu :)

Żeby nie było, że tylko dużo mówiłem, a projekt w końcu umarł śmiercią
naturalną. ;) Dzisiaj zakończyłem montaż płytki z torem p.cz. i
wzmacniaczem m.cz. Ostatnim etapem było zamontowanie ekranów wokół cewek
- te wyszły jako tako. O ile w przypadku elektroniki jestem tylko
amatorem, który jeszcze wiele musi się nauczyć, o tyle w przypadku prac
mechanicznych jest o wiele gorzej. ;) Nie wspomnę o fakcie, że zasoby
blachy mosiężnej jakie znalazłem w domu były zbyt ograniczone, abym mógł
sobie pozwolić na beztroskie eksperymenty. Zresztą... Ekrany nie muszą
ładnie wyglądać. ;)

W każdym razie układ ruszył tuż po podłączeniu zasilania generując
głośny szum. Natychmiast ściszyłem głośność (a więc elektroniczny
potencjometr wewnątrz A223D działa) i zredukowałem szum wykręcając nieco
rdzeń cewki demodulatora. Dotknąłem śrubokrętem wejścia i usłyszałem
głośny sygnał stacji średniofalowych pracujących ~10,7MHz. Napięcia
zgadzają się we wszystkich punktach pomiarowych za wyjątkiem ARCz, ale
tam chyba było trzeba dobierać kondensator już po uruchomieniu całości.

Jakieś sugestie co do sposobu zestrojenia? Trzymać się sugestii z MT i
zastosować fabryczne radio (połączenie ze pomocą skręconych przewodów i
strojenie na słuch - najpierw demodulatora, potem filtrów) czy jakiś
bardziej nowoczesny sposób (np. improwizowana sonda w.cz. + multimetr
cyfrowy, głowica UKF jako źródło sygnału i strojenie na max wartość)?

Re: Radio UKF z MT 1984 - połowa sukcesu :)

Jesli masz generator ~ 10.7MHz a twoj oscyloskop czy miernik wyrabiaja
przy tej czestotliwosci, to oczywiscie mozesz nowoczesnie.
Choc akurat demodulator mozna sprobowac zestroic
woltomierzem/oscyloskopem m.cz.
Jeszcze bardziej nowoczesnie bedzie sobie zrobic wobulator.

A jak nie chcesz, to sugestia z MT jest bardzo dobra.

W trzecim kroku podlacz dobra antene i zacznij od strojenia
heterodyny. A obwody wejsciowe to na kiepskiej antence.

J.

Re: Radio UKF z MT 1984 - połowa sukcesu : )

Myślałem o zastosowaniu gotowej, zestrojonej głowicy jako źródła sygnału
10,7MHz. Co do miernika to przy strojeniu obwodów RX Libry używałem
improwizowanej sondy w.cz. (dioda germanowa, kondensator, rezystor).
Oscyloskopem niestety nie dysponuję... :/

Myślałem o tym kiedyś. Znasz może jakiś sprawdzony, polecany projekt.
Z tego co widzę to AVT ma w ofercie kit generatora serwisowego
sterowanego mikroprocesorowo. Ale składania tego bym się raczej nie
podejmował - zdecydowania za dużo delikatnej, cyfrowej elektroniki i
lutowania SMD. ;)

Ok, w domu powinien być jakiś odbiornik nadający się do wykorzystania w
tym celu. Te bardziej współczesne, na jednym scalaku chyba też się
nadają? Wówczas zwyczajnie sprawdzam w karcie katalogowej na której
nóżce ma to wyjście wzmacniacza p.cz. i stamtąd wyprowadzam sygnał do
strojenia demodulatora?

Trzecim krokiem będzie złożenie głowicy UKF. ;) Skłaniam się ku
projektowi wykorzystującemu NE602 (NE612/SA602/SA612), UL1202 w roli
przedwzmacniacza p.cz., filtr 7x7 oraz warikapy. ;)
http://tinyurl.com/yaejmym

Wcześniej pewnie sprawdzę z jakąś zestrojoną, fabryczną głowicą UKF.

Re: Radio UKF z MT 1984 - połowa sukcesu :)

(ciap)

Taka uwaga mi się nasuwa: warto, zrobić najpierw kilka "przyrządów
pomiarowych", lub na początek jeden (jakiś dip-meter)!

Włodek

Re: Radio UKF z MT 1984 - połowa sukcesu :)

pierwszy klopot jest taki ze masz trzy niewiadome - czy glowica
cokolwiek lapie, na co p.cz. zestrojony, i na co demodulator
ustawiony.
W radiu slychac ze wszystko dziala :-)

Mozna probowac i tak.

J.

Re: Radio UKF z MT 1984 - połowa sukcesu : )

Po pierwsze zakładam znajomość parametrów głowicy, po drugie mam cyfrowy
licznik częstotliwości. :)
Chociaż masz rację - za dużo niewiadomych i za dużo kombinowania. Metoda
z radiem jest chyba lepsza.

Re: Radio UKF z MT 1984 - połowa sukcesu :)

no wiesz, podlaczysz swoja sonde na wyjscie glowicy, to moze zmierzysz
ze odbiera silny sygnal :-)

J.

Re: Radio UKF z MT 1984 - połowa sukcesu :)
Od dzisiaj macie tytułowaćś mnie - Atlantis, władca płomieni!
Nienienie, skoro stare polskie scalaki, to koniecznie głowica na ul1042 ;)
< http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1388152.html

Sławek
--
  ________
_/ __/ __/ Houston, we got a plonk.

No dobrze, teraz tylko pytanie jak z dostępnością tego układu. Na
Allegro nie widać, nie ma go także w ofercie AVT.
A zresztą projekt głowicy na NE612 także zawiera jeden stary, polski
układ scalony - UL1202, włączony za cewką 7x7 w roli przedwzmacniacza p.cz.

Swoją drogą jestem ciekaw jakich parametrów można się spodziewać po
takim odbiorniku po zastosowaniu którejś z wymienionych głowic. Prawdę
mówiąc nie spodziewałem się, że już same zakłócenia od stacji
średniofalowych odbierane za pomocą toru p.cz. "na śrubokręt" będą
brzmiały tak dobrze.

Re: Radio UKF z MT 1984 - połowa sukcesu :)
BOFH excuse 13:
we're waiting for Atlantis to fix that problem :

Jest dostępny SO42P (luzem lub w kitach)
Np. tu: < http://42.pl/u/27Gs

Ten jest zdaje się jeszcze trudniejszy do zdobycia :)

Sławek
--
  ________ - Dlaczego w Wachocku wisza oczy na drzewach?
_/ __/ __/ - Bo soltys powiedzial "oczywiscie".

W takim razie zapewne zdecyduje dostępność określonych układów. :)
Co do UL1202 to przynajmniej mają go w AVT. Gdy następnym razem będę na
krakowskiej giełdzie zapytam o obydwa układy. Jest tam gość, który z
tego co widzę specjalizuje się w starych polskich półprzewodnikach.
Chociaż niekiedy nieźle sobie za nie liczy. :)

Re: Radio UKF z MT 1984 - połowa sukcesu :)

A czy przypadkiem nie mylą ci się definicje zakresów radiowych?
Pośrednia odbiornika FM to 10.7 MHz a zakres średniofalowy
kończy się ok 1.6 MHz.
Powyżej zaczynają się "krótkie" fale.

Re: Radio UKF z MT 1984 - połowa sukcesu : )

Tfu! Nic mi się nie pomyliło, to znaczy nie w tym powszechnie rozumianym
znaczeniu, bo definicje zakresów rozrózniam. Po prostu znów miałem do
czynienia z tym zjawiskiem kiedy głowa myśli jedno, a spod palców na
klawiaturze wychodzi drugie. ;)
Oczywiście masz rację.

Site Timeline