Radiator na radiator ?

Czołem.

Po wymianie procesora na najsilniejszy z obsługiwanych przez płytę główną, chipset fabrycznie wyposażony w skromny radiator zaczął się przegrzewać ( temperatury na radiatorze powyżej 80 stopni ), czemu zwykle towarzyszy reset. Schłodzenie wiatraczkiem przyniosło pożądane efekty, ale to rozwiązanie nie do końca mnie satysfakcjonuje. Oryginalny radiator ma spory kawałek płaszczyzny na środku ( chyba po to aby zmieściło się tam malowane logo producenta ), stąd pomysł aby na ten radiator nałożyć drugi, konkretniejszy i przykręcić do otworów w laminacie. Do tego oczywiście pasta. Ma to sens ? Jakoś nie widzę możliwości usunięcia oryginalnego radiatora, przyklejonego do chipsetu.

Reply to
PeJot

Ma sens o ile dobrze dopasujesz powierzchnie, a zwykle z takimi samoróbkami bywa że punkt styku jest nikły i nawet pasta nie pomaga a w takim przypadku nawet szkodzi. Kombinowałem w ten sposób wiele razy i od dawna stosuję proste rozwiązanie, kupuję duży cichy wolnoobrotowy wiatrak i montuję go tak żeby chłodził dany element. Nie jestem estetą więc zwykle jest to robione za pomocą blaszek, drutu i co tam jest pod ręką, w każdym razie jest niezawodne i ciche, przy okazji nie ma ryzyka że przykręcając coś do płyty uwalę jakiś układ :>

Polecam np. taki dmuchacz:

opędziłem na nim starego biurowego kompa, chłodzi procek i chipsety wisząc nad płytą, cisza i spokój :>

Pzdr. L.

Reply to
Lisciasty

W szuflandii znalazłem parę radiatorów z jakichś starych pentium, trzeba by tylko wykonać otwory pod śruby. Ale przemyślę rozwiązanie z nadmuchem większym wiatrakiem, po ten 40 mm co został założony, więcej kurzu nałapie niż wiatru zrobi.

Reply to
PeJot

Niestety, dodatkowe złącze cieplne wprowadza najczęściej znaczną rezystancję termiczną. K.

Reply to
John Smith

PeJot pisze:

Dlaczemu nie widzisz? Jaka to płyta? Bez problemu się usuwa i montuje inne/lepsze/większe radiatory na czipsety, oraz poprawia montowanie/pastę w istniejących... Jeśli faktycznie jest przyklejony to bez problemu zejdzie, jeśli są "łapki" druciane albo plastikowe kołki ze sprężynkami - da się to usunąć bez śladów ingerencji i bez problemów.

Reply to
BartekK

W dniu 2009-07-27 10:19, Lisciasty napisał/a:

Przy okazji: wiele razy trafiam a aukcjach wentylatorów na opis jak na np. tej aukcji:

"a) w przypadku podłaczenia łożysk śliżgowych odczytano napięcie: 3V b) w przypadku podłączenia łożysk AFDB odczytano napięcie: 0,02V ........................" część dalsza w podanej opisie aukcji.

Co to oznacza i o co chodzi sprzedającemu bo za nic nie mogę powiązać za sobą tych danych z opisu? Czyżby nieumiejętne tłumaczenie z języka obcego? Zna ktoś wytłumaczenie tego dziwnego opisu?

PS. Aukcja nie moja i nie mam z nią nic wspólnego.

Reply to
Czarek

Rezystancja termiczna radiator - powietrze jest już dość duża. Jeżeli rezystancja termiczna radiator 1 (stary) - radiator 2 (nowy) będzie mniejsza niż radiator 1 - powietrze, oraz rezystancja termiczna radiator 2 - powietrze będzie mniejsza niż radiator 1 - powietrze, to istnieje możliwość (ale nie pewność), że kombinacja radiator 1 - radiator 2 - powietrze będzie miała w sumie mniejszą rezystancję termiczną, są to warunki konieczne, ale niewystarczające.

Reply to
shg

BartekK pisze:

MSI, chipset VIA. Numerów nie pamiętam.

Poguglałem conieco i technologię "ukręcania" znam. Ale nigdy tego nie robiłem, stąd pewne obawy. Radiator delikatnie rusza się przy próbie pokręcenia, więc teoretycznie powinien zejść. Miejsce w płycie na kołki jest, niebieski Zalman powinien załatwić sprawę.

Reply to
PeJot