Radia AM - budowa - Page 2

Re: Radia AM - budowa
Użytkownik "Cezary Grądys"  napisał w wiadomości

Kolega pytal, czy gdyby taka emisje jednak wyemitowal, to ile
odbiornikow by ja poprawnie odebralo ?

Mowiac szczerze to od 20 lat nie zagladalem do radia, nawet nie wiem
co tam teraz daja ... moze i maja ciekawego scalaka z lepszym
detektorem.

J.

Re: Radia AM - budowa
 nie da
est to normalna

Modulator anodowy to będzie dosyć istotny element nadajnika
jednowstęgowego dużej mocy - inaczej koszty prądu niepomiernie rosn
(może być również kolektorowy, drenowy) - w każdym razie amplit
uda fali
nośnej będzie modulowana w stopniu końcowym który będzie nielin
iowy - co
najmniej głęboka klasa C...

Różne są sposoby uzyskania modulacji jednowstęgowej!

--
Darek

Re: Radia AM - budowa

Ja tak na szybko kojarzę metodę fazową, gdzie w 2 przesuwnikach wpuszcza sie
wstęgi tak, że jeden chyba przesuwa do przodu, drugi do tyłu, więc np. dolna
wstęga wyjdzie wzmocniona, w drugim wygaszona... OIDP, coś się jeszcze z
audio robi, że też przez przesuwniki puszcza... Druga metoda, to
odfiltrowanie, daje lepsze efekty, ale jest trudniejsza - nienajłatwiej
uzyskać odpowiednio stromą charakterystykę, żeby jedną wstęgę puściło, a
drugą ucięło. Niby jeszcze dochodzi uformowanie sygnału w DSP, ale cuś mi po
pamięci chodzi, że jest jeszcze przynajmniej jedna metoda... metody łączone
pomijam... Cóż mogłem zapomnieć? Obawiam się, że mi się z czymś
pokiełbasiło...

Re: Radia AM - budowa
pisał
puszcza
 więc
 się
oda,
y jedną
rmowanie
em

Metoda fazowa to metoda formowania sygnału jednowstęgowego na małej

mocy. Dalej, niestety, cały tor nadajnika musi być liniowy - czyli
najdalej klasa AB z przesunięciem w stronę klasy B. Przy dużych moc
ach
marnie to wychodzi energetycznie.

Ale jak się dobrze wczytać w teorie modulacji to można dojść do
 wniosku
że modulując odpowiednio amplitudę fali nośnej i jej fazę moż
na również
uzyskać sygnał jednowstęgowy. Zależności są dosyć skompliko
wane,
analogowo je uzyskać można w dosyć rozbudowanych układach - wię
c metoda
popularna nie była. Ale ostatnio pojawiły się dwie różne techni
ki
wykorzystania tej metody:

Pierwsza - obróbka sygnału modulującego przez DSP - w efekcie dosta
jemy
przebieg wymaganej obwiedni i osobno - stałoamplitudowy przebieg fali
nośnej o zmiennej fazie. Nośną możemy sobie dalej liniowo mieszać

podnosząc jej częstotliwość (DSP może nie być aż tak szybki
 żeby w
okolicy gigaherca ładną nośną wygenerować), zależności fazo
we zostają. I
teraz puszczamy nośna przez tor wzmacniający pracujący w głębok
iej
klasie C albo wręcz w klasie D, modulowany w amplitudzie przez modulato
liniowy - ale tylko z pozoru bo cóż to za sztuka zrobić liniowy
wzmacniacz sygnałów akustycznych z końcówką pracująca w klasi
e D na
częstotliwości np. czterdziestu czterech kiloherców?

I druga metoda - obcięcie i odtworzenie obwiedni. Czysto analogowa
sztuczka - po wytworzeniu sygnału SSB dowolna metodą klasyczną
(filtrową, fazową, fazowo - filtrową dla wymagających) jeden tor
sygnału
kierujemy na detektor obwiedni (normalny, jak w odbiorniku AM) a drugi
na dyskryminator amplitudy (taki jaki w odbiorniku FM hebluje nośną n
gładko). I teraz oheblowaną nośną możemy wzmacniać dowolnie n
ieliniowymi
wzmacniaczami, w końcówce przebieg obwiedniowy z detektora obwiedni
podajemy na modulator - i na wyjściu mamy SSB. Angielskie hasło - ERR
,
Envelope Reduction and Restitution.

--
Darek

Re: Radia AM - budowa
ie możliwą
spółczynnik
Wave-hm-64.svg

radyjek

Bez restytucji fali nośnej nie da rady - będą potężne zniekszta
łcenia
dźwięku.

--
Darek

Re: Radia AM - budowa

Żadne. Niema takich _radyjek_. Te 200% w tłumaczeniu na ludzki język to DSB
i SSB
(modulacja AM z wytłumioną falą nośną i jednowstęgowa: bez nośnej i bez
jednej wstęgi bocznej)
To co chcesz nadawać to krótkofalowcom. Dostaniesz wtedy odpowiedź 59.

Bez restytucji fali nośnej nie da rady - będą potężne zniekształcenia
dźwięku.

Konstrukcja takiego detektora jest inna - po pierwsze generator do
odtworzenia fali nośnej.

--
Desoft

Re: Radia AM - budowa
 radyjek
zyk to
nośnej i bez
 59.
tałcenia

Toż napisałem - restytucja fali nośnej to pierwsza rzecz jaką zro
bić
należy... A emisje z niecałkowicie wytłumioną nośną służą
 właśnie
synchronicznej restytucji - bo klasyczne A3J z całkowicie (poniżej
poziomu zakłóceń) wytłumiona nośna wymagają BFO ustawianego "
na ucho" -
da się ale samo się nie robi, trzeba kombinować a i brzmienia gło
su
korespondenta i tak pewnym być nie można...

--
Darek

Re: Radia AM - budowa

Toż napisałem - restytucja fali nośnej to pierwsza rzecz jaką zrobić
[..]

Toż Cię poparłem :)

--
Desoft

Re: Radia AM - budowa

Najlepiej pozbyć się BFO. ;-)
Chyba kombinowano w tę stronę, jak tu:
http://www.qsl.net/l/lu7did/docs/SDR/Innovative%20Demodulation%20Method%20for%20SSB_getPDF.pdf

--
rry

Re: Radia AM - budowa
zrobić
ą właśnie

o "na ucho" -
osu
%20for%20SSB_getPDF.pdf

Tyle że to żadne SSB - ot, ciut niesymetryczne DSB, jednej wstęgi t
rochę
więcej, drugiej trochę mniej ale obie muszą w odbiorniku zauważal
nie
wystawać ponad szumy (dodatkowe zajmowanie widma EM) i obie muszą być

odbierane (zbieranie szumów z większego wycinka widma). A to waśnie

stosunek S/N różni SSB od DSB - energetyczna sprawność modulacji
oba
sygnały mają taką samą ale stosunek S/N sygnał DSB ma dwukrotni
e gorszy...

Przy prawdziwym sygnale jednowstęgowym nie ma odniesienia do drugiej
wstęgi - nie ma więc wszystkich danych do rozwiązania równania
modulacji. Po prostu odbierając dowolny zestaw tonów nie wiemy jakie
one
naprawdę powinny mieć częstotliwości. Tak więc opisywane rozwią
zanie
posiada błąd w założeniach - nie da się w prawdziwej transmisji

jednowstęgowej tak zrobić!

--
Darek

Re: Radia AM - budowa

[...]

===========

Czyli słusznie mi się to nie kleiło i wydawało w stylu "i w Paryżu nie
zrobisz z gówna ryżu"? Właśnie, oparcia mi brakowało, czegoś, co by to
pilotowało. Czyli uff... matematyka jest jak była, całe szczęście. Wydaje mi
się jednak (mocno gdybam, na ślepo, więc pewnie odkryję Amerykę... po prostu
nie wiem, czy dobrze myślę, że "tak można"...), że częściowo można by tu
rzecz uprościć, że zamiast całej wstęgi ponad szumy, wystawić tylko
fragmencik, no, dwa... i przez dopasowanie tego fragmentu z odpowiednim
fragmentem w drugiej wstędze wyznaczyć częstotliwość w połowie między nimi,
a DSP już będzie wiedział, jak od niej przeliczyć częstotliwości pełnej
wstęgi...?

Re: Radia AM - budowa
http://www.qsl.net/l/lu7did/docs/SDR/Innovative%20Demodulation%20Method%20for%20SSB_getPDF.pdf

No nie, po pierwsze nadajnik nadaje na znanej czestotliwosci,
wystarczy na taka sama czestotliwosc odbiornik ustawic.
Dwa zegary atomowe powinny wystarczyc, albo zegar wrozcowy z GPS.
A na falach krotkich to nawet skalibrowane wzorce kwarcowe.

Po drugie - nawet zakladajac iz proponowane przez kolege "200%"
modulacji oznacza calkowity brak nosnej, to ciagle jest DSB, a nie
SSB. A przeciez w SSB mozna zostawic troche nosnej.

Nawet nie wiem czy musi byc jakis ambitny DSP, czy wystarczy
tradycyjny dekoder synchroniczny. No dobra, jemu by sie troche nosnej
przydalo.

J.

Re: Radia AM - budowa

Ale to nie należy do matematyki emisji.
Poza tym bardzo często tak nie jest.

Do emisji profesjonalnych pewnie tak - odliczyć względnie do jakiejś bazy, a
resztę załatwiamy tradycyjnie. Częstotliwości podstawy są jasno określone (a
taka choćby telefonia nośna) i wtedy rzeczywiście, wystarczy po obu
stronach, żeby odpowiednie ustawienia były identyczne. W radiofonii (a na
pewno tam, gdzie leci to po falach radiowych) zapomnij o takim postawieniu
sprawy (no chyba, że lokalnie, na fali przyziemnej), pomijam to, że w
"broadcastingu" SSB i tłumienia nośnej raczej się nie stosuje. Jako mocno
przejaskrawione zobrazowanie dlaczego - pytanie "od dupy strony" - dlaczego
krótkofalowcy nie rozmawiają w FM w trakcie łączności "AURORA", mimo
wystarczającego poziomu sygnału?

Jeśli podstawy są po obu stronach takie same, to myślę, że nie trzeba.

Re: Radia AM - budowa
apisał w
od%20for%20SSB_getPDF.pdf

ie one
wiązanie
sji
ryżu nie
, co by to

I to jest w miarę właściwa droga - tyle że na krótkich spodziew
aj się do
kilkunastu hercw odchylenia. Brzmienia głosu bardzo to nie zmieni
(zauważalne jest wyraźnie dopiero odchylenie rzędu 50 Hz) ale w par
tiach
basowych melomani moga narzekać na rozstrojone instrumenty...
Profesjonalny nadajnik może się synchronizować z dowolnie dobrymi
wzorcami czasu - ale tani odbiornik nie - bo ma byc tani...

Co jest znacznie prostsze i daje w sumie większe korzyści - kilkanaś
cie
procent nośnej wystarczy do łatwej synchronizacji, pozwoli zawęzić
 pasmo
do jednej wstęgi w odbiorze (dwa razy mniej szumów zebranych) i w
nadawaniu (w miejscu wyciętej wstęgi można postawić inna stację
...) Nie
ma się co bic o dokładne wytłumienie nośnej.

--
Darek

Re: Radia AM - budowa

Tak mi sie wydaje ze generator 1ppm to dzis nic nadzwyczajnego, a i o
0.1ppm mozna sie latwo postarac.
Zegary atomowe z demobilu tez juz trafiaja pod strzechy.

J..

Re: Radia AM - budowa

Podpowiem - na falach krótkich taki zegar to sobie można... Tak, zgadza się,
zjawisko Dopplera... Do tego dochodzą jeszcze inne zjawiska...

Re: Radia AM - budowa
ci
adza

Zaraz będziesz musiał tłumaczyć skąd efekt Dopplera między ni
eruchomym
nadajnikiem a nieruchomym odbiornikiem... Bo "biurkowi elektronicy"
którzy w życiu rzeczywistej transmisji sygnału radiowego nie
zrealizowali przecież nie wiedzą.

--
Darek

Re: Radia AM - budowa

Efekt efektem, ale wytłumacz takiemu pochodne tego efektu... (np. propagacja
wielodrożna) to dopiero zzielenieje, a to podstawa komunikacji przy
propagacji jonosferycznej przecież, A weź takiego spytaj, dlaczego w górach,
przy bardzo mocnym sygnale, korespondent może być zupełnie nieczytelny...
Magik pan będziesz, zaprawdę ci powiadam :)) Albo zostaniesz oskarżony o
herezję, bo przecież ziemia po pierwsze jest płaska, po drugie prócz
Księżyca, wokół niej krąży wszystko inne :))

Re: Radia AM - budowa

Oj, znów nie dopisałem - miało być propagacja wielodrożna i związane z tym
charakterystycznie slyszalne zaniki, zdarza się, że zanik uderzy akurat w
nośną i dzieje się wiadomo co :) Nasze kochane 200% :))

Re: Radia AM - budowa
pisał
zgadza
..
 nieruchomym
oże
iadam :))
ze jest
stko inne :))

W górach? W górach na VHF i UHF korespondenta możesz w ogóle nie
znaleźć
- mnie się już raz zdarzyło wleźć za wysoko i fale pod górę
 zawracały...

--
Darek

Site Timeline