Radia AM - budowa

Załóżmy, że nadawałbym sygnał w AM z maksymalną fizycznie możliwą
modulacją: 200%. W jakim procencie radyjek AM byłbym poprawnie odbierany?

Mam tu na myśli to, że radia z prawdziwym demodulatorem AM odbierają
prawidłowo sygnał przemodulowany, natomiast problem mają te, które
zatrzymały się technicznie na etapie radia kryształkowego i mają
detektor obwiedni.

O taniej chińszczyźnie nawet nie myślę, ale czy radia wyższej klasy,
montowane np. w wieżach audio mają demodulator czy detektor? A
samochodowe CB-Radia (bez SSB) jak mają?

Słyszałem natomiast, że radyjka FM w telefonach komórkowych to są
homodyny ze wsparciem SDR, ale AM w komórkach nie montują, bo ferryt
byłby większy niż komórka.

Re: Radia AM - budowa

Możesz podać przykłąd (wykres w czasie) przebiegu mającego współczynnik
modulacji 200% i dającego się poprawnie zdemodulować?
Maksymalnie moduluje się w radiofonii do 100%, jak sam zauwazyłeś
większość radyjek ma detektor diodowy.

--
Cezary Grądys
snipped-for-privacy@wa.onet.pl

Re: Radia AM - budowa

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b0/Amplitude_Modulated_Wave-hm-64.svg

zerknij na wykres 150% i wyobraź sobie, że ta mała "górka" jest
rozciągnięta do maksimum. Wówczas mamy 200% modulacji.

Właśnie moje podstawowe pytanie dotyczyło w zasadzie tego, ile % radyjek
AM ma coś lepszego niż detektor.

Re: Radia AM - budowa

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b0/Amplitude_Modulated_Wave-hm-64.svg

A, masz w takim razie na myśli modulację z wytłumioną częściowo nośną.

Popularne na pewno nie mają, mają bardziej rozbudowane. Bo w radiofonii
i telewizji zawsze obowiązywała zasada, że odbiorniki mają być proste,
nawet kosztem skomplikowania nadajnika.

--
Cezary Grądys
snipped-for-privacy@wa.onet.pl

Re: Radia AM - budowa

co imho jest niepoprawnym określeniem, jako że mnie uczono, że modulacja
AM jest możliwa w zakresie 0-1 , czyli do 100%.

Nazywanie modulacji z tłumieniem nośnej itp. modulacją powyżej 100% jest
moim zdaniem nadużyciem...

Re: Radia AM - budowa

Mnie też jakoś ciarki po plecach idą jak widzę te 200%. To chyba coś jak
moc wyjściowa 250W PMPO w chińskim jamniku pobierającym z sieci 50W :-)
No bo jak przy modulacji 100% amplituda fali nośnej zmienia się od
wartości maxymalnej do zera, to przy 200% co się dzieje ? Nadajnik
zasysa moc w.cz. z otoczenia ? ;-)

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: Radia AM - budowa

Nie. Jeśli mamy sygnał modulowany o amplitudzie A, i sygnał modulujący o
wartościach z zakresu Mmin do Mmax, to przy modulacji 100% odcinek
[Mmin, Mmax] jest odwzorowany na [0, A]. Przy modulacji 200% jest to
oczywiście [-A, A].

Dlatego radyjka detektorowe zaczynają skrzeczeć przy przekroczeniu 100%
modulacji. Tylko że np. przy modulacji 110% korespodencja jest
zrozumiała, bo trzask jest nałożony na normalny głos, to przy 200%
powinno być całkowicie niezrozumiałe dla radyjek detektorowych.

Re: Radia AM - budowa

No nie, bo przy 50% jest [0.5A, 1.5A], wiec tu raczej [-A , 3A]

J.

Re: Radia AM - budowa

Zwykła matematyka. Jak modulator nie obetnie szczytów, tylko je podstawi w
przeciwfazie, to i bujać się można z tym.

Podajesz im synchronbicznie nośnej i przestają. Znów matematyka.

Będzie już poniżej setki, chyba, że założymy, iż dioda nie ma spadku w
kierunku przewodzenia... Ale to tylko w ideale...
A normalnie, jak zejdzie poniżej progu, to dołożysz skrośnych i to głównie

one zdają się skrzeczeć. Bo w stanie przemodulowania będziesz mieć chwilowo

wartości szczytów nie łapiących się na detekcję.

Re: Radia AM - budowa

Narysowałem sobie przebieg dla 200% modukacji i wydaje mi się, że wn
momencie przejścia
przebiegu modulacyjnego przez zero faza fali nosnej zmienia się o 180
stopni, czyli mamy tu do
czyniena z DSB (wytłumioną falą nośną). Takie coś dawało się odbierać
pod
warunkiem
odtworzenia fali nośnej w odbiorniku.

Re: Radia AM - budowa

pod

I to jest Panie Kolego, IMHO istota odbioru AM, z wytłumioną nośną. Dodaje
się tej nośnej na miejscu i leci po obwiedni. Albo jak kto chce, wydziela
wstęgę i przepycha ją przez DSP... Ale... czy warta skórka wyprawki? Jeśli
można prościej, a równie dobrze, to po co komplikować? :)

Re: Radia AM - budowa

I dostaje pulsacji.

Marek

Re: Radia AM - budowa

Straszliwie diabelska mała omega... :))

Re: Radia AM - budowa

Z zakrzywienia czasoprzestrzeni :))))
Te przekroczenie setki, to (uwaga, uproszczenie, skrót myślowy) np. na
modulatorze pierścieniowym, przez stłumienie nośnej. To i rachunek
energetyczny się zgodzi. Nie chcę teraz wchodzić w te zawiłości.

Re: Radia AM - budowa

Ja myślę, że to zwyke zmylenie pojęć, w pomieszaniu niekiedy z
właściwością
tego i owego. Zwykła matematyka tym rządzi, a czy my po tej obwiedni
pojedziemy tanią diodą germanową, czy super-hiper-duper procesorem DSP, czy
to ma takie wielkie znaczenie? Albo, że podążamy synchronicznie za kolejnymi
szczytami sygnału... nadal mamy to samo, tylko środki inne. W dalszym ciągu
jedziemy po obwiedni, wprost, czy przez rachunek matematyczny... Maxwell też
matematycznie wykaał istnienie fal radiowych (inna sprawa, ze się pomylił,
co do ich przydatności... Edison też się pomylił w kilku ważnych sprawach).

Re: Radia AM - budowa

dla mnie to jest trochę jak z proszkami do prania 3D...
Według takiej koncepcji, to modulacja jednowstęgowa z tłumioną nośną to
czasem nie jest 400% ? Bo skoro to wymaga tylko 25% mocy...

Re: Radia AM - budowa

tej

Ta, abstrakcja równa kondonom zdalnie sterowanym...

Otóż właśnie...
Dlatego ja to widzę, jako pomieszanie pojęć, gdzie, przy jakiejś-tam
głębokości modulacji, jakiejś niewielkiej, jeśli zaczniemy nie ruszając
wstęg tłumić nośną, efekt wyjdzie taki, jakbyśmy zwiększzali jej
głębokość,
nie wiem, czy słusznie kojarzy mi się to luźno z zasadą nieoznaczoności, tu

żartobliwie nazwałem tak sytuację, gdy mając zmodulowany iles % przebieg,
nie mamy bez dodatkowych kryteriów oznaczone, czy głębokość ta wynikła
bezpośrednio z modulacji sygnału, czy pogłębiła się z zachodzącego w
innym
miejscu tłumienia nośnej. Efekt wygląda rzeczywiście podobnie, ale ja tu
widzę, ze w innych proporcjach, relacjach, są składowe procesu, ale rezultat
finalny i tak się do jednego sprowadza, o czym już napisałem. Potem odprucie
drugiej wstęgi i rzeczywiście, można by się spierać, o te 400%, czy można
je
tak zaklasyfikować. Dla żartu, kolokwialnie, może i tak... Ale co matematyka
na to?

Re: Radia AM - budowa

Matematyka na to: tozsamosc :-)

Podobnie - modulujemy nosna sinusoida, czy nadajemy trzy
czestotliwosci.
Modulacja QAM, czy amplitudowo-fazowa itp :-)

J.

Re: Radia AM - budowa
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b0/Amplitude_Modulated_Wave-hm-64.svg

Ale czemu sie ograniczac do 200% ? Mozna 300, 400, bez Kozery powiem
500, a nawet SSB, czy tam DSB z wytlumiona nosna :-)

Obawiam sie ze na praktycznie 100% radyjek poprawnosc sie konczy na
100%.
No chyba ze znasz jakis popularny odbiornik z detektorem
synchronicznym.
Chociaz ... to stare oszacowanie, moze teraz sa jakies nowe juz
cyfrowe/softwarowe.

J.

Re: Radia AM - budowa

Zaraz, zaraz. Mówimy cały czas o odbiorniku, ale to o czym mówimy nie da
się uzyskać w normalnym modulatorze anodowym, czy siatkowym. To jest
modulacja z wytłumioną częściowo lub całkiem nośną. Nie jest to normalna
emisja AM jaka obowiązuje w radiofonii.

--
Cezary Grądys
snipped-for-privacy@wa.onet.pl