Pytanie dotycz±ce PE w urz±dzeniach przem ys³owych

Witam,

Mam fragment linii produkcyjnej gdzie urz±dzenia montowane s± w 19 calowych obudowach. W zasilaczu do tych urz±dzeñ mam zasilacz Meanwell pod³±czony do elektroniki. Z zasilacza wychodzi 24V. Pytanie czy GND (wyj¶cie) z tego zasilacza powinny byæ pod³±czone do PE przy zasilaczu czy nie ? Jak zawsze zdania s± podzielone.

Adam

Reply to
Adam Górski

Powitanko,

PE to nie PEN, zeby podlaczac cokolwiek poza obudowa. I to jeszcze po stronie wtornej.

Pozdroofka, Pawel Chorzempa

Reply to
Pawel O'Pajak

W dniu 2013-10-16 10:36, Adam Górski pisze:

Bo są dwa różne rodzaje ochrony urządzeń III klasy:

PELV - z uziemieniem SELV - bez uziemienia

Musisz się dowiedzieć, jak prawidłowo podłączać urządzenia z którymi masz do czynienia. Z tym że jeśli chodzi o aparaturę 19" to zwykle te urządzenia mają 3 styki: "+","-" i GND. W takim przypadku minus zasilacza do "-", uziemienie do GND i absolutnie nie łączymy "-" i GND razem.

Reply to
orcos

W dniu 2013-10-16 11:03, Pawel O'Pajak pisze:

Poza obudową ? Nie.

Wszystko jest wewnątrz metalowych obudów podłączonych do PE. Kilka kaset połączonych ze sobą kablami. Nic nie wychodzi na zewnątrz. Jest jednak wewnątrz kilka modułów wytwarzających z tych 24V np 1000V lub 400V DC. Nie są to jakieś kW ale ale parę ładnych W jest.

Kabel zasilający przyłazi z zewnątrz i jest podłączony do odpowiednich pinów w zasilaczu - L , N, PE. PE idzie też na wszystkie metalowe części. Z zasilacza wyłazi 24VDC i to jest rozprowadzane po wszystkich kasetach wewnętrznie. Nigdzie na zewnątrz 24VDC nie wyłazi.

Moim zdaniem wewnętrzne zasilanie nie powinno być podpięte do PE.

Koledzy upierają się że skoro w PC-cie PE jest połączone na całą obudowę i na wew GND to i u nas powinno być.

Adam

Reply to
Adam Górski

W dniu 2013-10-16 11:14, orcos pisze:

To nie są urządzenia nie są w żadym 19'' standardzie. Tylko obudowa pasuje do ramy 19''. Nie ma +,- ,GND.

Jest +24VDC, GND, PE ze ściany na obudowach.

Adam

Reply to
Adam Górski

GND z PE i tragedia gotowa. I sie pozniej ludzie dziwia że faza jest na obudowie.

Reply to
LeonKame

W dniu 2013-10-16 11:38, Adam Górski pisze:

No to sobie przeczysz. Jest czy nie ma?

Ja proponuję, żebyś doczytał w instrukcji, jak to ma być podłączone.

Reply to
orcos

W dniu 2013-10-16 11:40, LeonKame pisze:

Że co???

Reply to
orcos

W dniu 2013-10-16 11:43, orcos pisze:

Instrukcję to raczej ja będę musiał napisać. To że czegoś nie rozumiesz to nie znaczy że ja sobie przeczę.

Dla mnie +,-,GND to zasilanie symetryczne którego nie mam.

Reply to
Adam Górski

W dniu 2013-10-16 11:50, Adam Górski pisze:

No to może dla ciebie, bo nie słyszałem o takim standardzie, że +,-,GND musi oznaczać zasilanie symetryczne. Równie dobrze + i - mogą być galwanicznie separowane od ziemi, a GND to po prostu podłączenie ziemi.

Reply to
orcos

W dniu 2013-10-16 11:43, orcos pisze:

No właśnie chyba nie rozumiem. Jeszcze raz.

Ze ściany przyłazi L,N,PE. DO zasilacza ( mojego ) który jest na bazie RSP2000 Meanwell podłączone jest L,N,PE jak w instrukcji. Dodatkowo PE jest podłączone na obudowę. PE jest na wszystkich urządzeniach bo są tam nie tylko moja elektronika. Z mojego zasilacza wychodzi + zwany +24VDC i - zwany dalej GND. Czyli mamy +24VDC i GND do niego. Takie zasilanie jest rozprowadzane do wszystkich moich obudów w racku 19''. Wszystkie obudowy są podłączone do PE.

Cała moja elektronika jest podłączona tylko wewnętrznie ze sobą. Jeżeli jakiś sygnał wychodzi na zewnątrz, podłączony jest przez transoptor.

Adam

Reply to
Adam Górski

No i właśnie to jest czasem przyczyną problemów: masz gdzieś zasilacz

24V i minusem podpiętym do PE, zasila sporym prądem kilka modułów i gdzieś kilka metrów dalej masz moduł, do którego wpinasz się PC-tem. Dobrze by było żeby to 24V nie "pływało" względem PE, ale czasem się nie da tak podłączyć gdzie się chce.
Reply to
Mirek

Dostałem w międzyczasie odpowiedź od Meanwell. Oni nie zalecają podłączania żadnego z wyjść do PE bo to ma wpływ na ichnie filtry wyjściowe.

Adam

Reply to
Adam Górski

Jako współkonstruktor urządzeń elektronicznych wiem, że zastosowanie niewielkiego kondensatora (my dajemy 1nF; spotkałem się w jednym falowniku, że dali 2,2nF) między GND elektroniki a PE świetnie wpływa na zmniejszenie niekorzystnego wpływu zakłóceń elektromagnetycznych na stabilność pracy urządzenia.

Robbo

Reply to
Robbo

Naprawiałem przetowrnice Meanwella, więc powiem tylko tyle, że + i - tychże jest izolowany od obudowy podłączonej wewnątrz do PE. Myślę, że zrobili to jednak celowo - tym bardziej, że na wejściu masz różniste filtry także wykorzystujące PE.

Reply to
Jakub Rakus

Użytkownik "Adam Górski" <gorskiamalpa@wpkropkapl> napisał w wiadomości news:525e4ff6$0$2298$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Moim zdaniem nie powinno. Plus i minus na wyjściu zasilacza są prawdopodobnie odseparowane od PE i metalowych części obudowy. Jeśli nie musisz mieć minusa na obudowie urządzeń, to połączenie z PE może jest zbędne. Jakby podłączenie było konieczne, to zrobiliby to już w fabryce.

Reply to
yabba

W dniu 2013-10-17 01:40, heja! pisze:

Ok, zdobyłem tego pdf.

Wg rysunku 13.6.3 minus zasilacza powinien być podłączony do PE (PELV).

Tylko czy moje urządzenia podlegają pod PELV jeżeli 24VDC jest przetwarzane na 400VDC i 1500VDC? PELV w/g pdf jest do 120VDC.

Adam

Reply to
Adam Górski

W dniu 2013-10-17 11:26, Adam Górski pisze:

Tzn 24VDC jest używane do dystrybucji zasilania w całym systemie. Wszystkie inne są robione na miejscu w/g potrzeb. W jednym miejscu jest to 400VDC w innym 1000-1500VDC

Adam

Reply to
Adam Górski