Pytanie dotyczące PE w urządzeniach przem ysłowych

Mam fragment linii produkcyjnej gdzie urządzenia montowane są w 19
calowych obudowach.
W zasilaczu do tych urządzeń mam zasilacz Meanwell podłączony do
elektroniki. Z zasilacza wychodzi 24V.
Pytanie czy GND (wyjście) z tego zasilacza powinny być podłączone do PE
przy zasilaczu czy nie ?
Jak zawsze zdania są podzielone.

Adam

Re: Pytanie dotyczące PE w urządzeniach pr zemysłowych
Powitanko,

PE to nie PEN, zeby podlaczac cokolwiek poza obudowa. I to jeszcze po
stronie wtornej.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
Re: Pytanie dotyczące PE w urządzeniach pr zemysłowych

Poza obudową ? Nie.

Wszystko jest wewnątrz metalowych obudów podłączonych do PE.
Kilka kaset połączonych ze sobą kablami.
Nic nie wychodzi na zewnątrz.
Jest jednak wewnątrz kilka modułów wytwarzających z tych 24V np 1000V
lub 400V DC. Nie są to jakieś kW ale ale parę ładnych W jest.

Kabel zasilający przyłazi z zewnątrz i jest podłączony do odpowiednich
pinów w zasilaczu - L , N, PE. PE idzie też na wszystkie metalowe części.
Z zasilacza wyłazi 24VDC i to jest rozprowadzane po wszystkich kasetach
wewnętrznie.
Nigdzie na zewnątrz 24VDC nie wyłazi.

Moim zdaniem wewnętrzne zasilanie nie powinno być podpięte do PE.

Koledzy  upierają się że skoro w PC-cie PE jest połączone na całą
obudowę i na wew GND to i u nas powinno być.

Adam

Re: Pytanie dotyczące PE w urządzeniach pr zemysłowych

GND z PE i tragedia gotowa.  I sie pozniej ludzie dziwia że faza jest na
obudowie.

Re: Pytanie dotyczące PE w urządzeniach pr zemysłowych
Że co???

--
...|_OR|...
...|COS|...

Re: Pytanie dotyczące PE w urządzeniach pr zemysłowych

No właśnie chyba nie rozumiem.
Jeszcze raz.

Ze ściany przyłazi L,N,PE.
DO zasilacza ( mojego ) który jest na bazie RSP2000 Meanwell podłączone
jest L,N,PE jak w instrukcji. Dodatkowo PE jest podłączone na obudowę.
PE jest na wszystkich urządzeniach bo są tam nie tylko moja elektronika.
Z mojego zasilacza wychodzi + zwany +24VDC i - zwany dalej GND.
Czyli mamy +24VDC i GND do niego. Takie zasilanie jest rozprowadzane do
wszystkich moich obudów w racku 19''.
Wszystkie obudowy są podłączone do PE.

Cała moja elektronika jest podłączona tylko wewnętrznie ze sobą.
Jeżeli jakiś sygnał wychodzi na zewnątrz, podłączony jest przez transoptor.

Adam

Re: Pytanie dotyczące PE w urządzeniach pr zemysłowych

No i właśnie to jest czasem przyczyną problemów: masz gdzieś zasilacz
24V i minusem podpiętym do PE, zasila sporym prądem kilka modułów i
gdzieś kilka metrów dalej masz moduł, do którego wpinasz się PC-tem.
Dobrze by było żeby to 24V nie "pływało" względem PE, ale czasem się nie
da tak podłączyć gdzie się chce.

--
Mirek.

Re: Pytanie dotyczące PE w urządzeniach pr zemysłowych

Dostałem w międzyczasie odpowiedź od Meanwell.
Oni nie zalecają podłączania żadnego z wyjść do PE bo to ma wpływ na
ichnie filtry wyjściowe.

Adam

Re: Pytanie dotyczące PE w urządzeniach przemysłowych
Hello Adam,

Jeżyli producent przewiduje łączenie wtórnego do PE, to wtedy nie
używa się pomiędzy pierwotnym a wtórnym kondensatorów Y. Kondensatory
Y stosuje się wtedy tylko w konfiguracji Y właśnie i to na wejściu, za
dławikiem skompensowanym.
Zasilacze małej mocy, zapewniające II klasę izolacji (w sensie:
przeznaczone do urządzeń konstruowanych do spełnienia tej klasy) nie
wymagają w ogóle łączenia z PE ale dla poprawnego odprowadzenia
zakłóceń są wyposażone w kondensator typu Y pomiędzy uzwojeniem
pierwotnym (zazwyczaj +zasilania) a wtórnym (GND).

 RoMan
Re: Pytanie dotyczące PE w urządzeniach przemysłowych
Hello Mirek,

Na taka okoliczność, to się łący GND z PE dwójnikiem R||C z
rezystorem kilkadziesiąt kiloomów i kondensatorem typu Y/Y1/...

W ten sposób ma się odprowadzenie elektrostatyki i zakłóceń do GND bez
zagrożenia stworzeniem pętli masy.

Swoją droga - łączenie niesymetryczne i to bez izolacji galwanicznej
nie powinno odbywać się pomiędzy urządzeniami z PE. Każdy, kto
kiedykolwiek uruchamiał sieci na koncentryku wie, co to różnica
potencjałów masy :(

 RoMan
Re: Pytanie dotyczące PE w urządzeniach przemysłowych
Hello Adam,

Poniekąd mają rację, bo rzeczywiście warto podłączyć GND z PE. Ale
tylko w jednym punkcie.

 RoMan
Re: Pytanie dotyczące PE w urządzeniach pr zemysłowych

Nie wszystko złoto co się świeci, nie wszystko PE co żółtozielone... Po
co niby patchpanel ethernetowy ma zacisk masy i nawet dołączają do niego
badziewny (musiałem po swojemu dłuzszy dorobić) żółto - zielony kabelek?
Ano po to żeby ewentualną elektrostatykę z ekranów przewodów STP
sprowadzić w sposób gwarantowany do ziemi. Czasem też stosuje się zacisk
uziemiający ze względu na zakłócenia radioelektryczne - generalnie jak
pudło ma zacisk uziemiający to się go łączy do PE, jak nie ma - to się
nie łączy bo nie ma czego...

--
Darek

Re: Pytanie dotyczące PE w urządzeniach przemysłowych
Hello Pawel,

Jak najbardziej są zastosowania, w których masę strony wtórnej łączy
się z PE. Choćby wszystkie zasilacze PC.

 RoMan
Re: Pytanie dotyczące PE w urządzeniach pr zemysłowych

Bo są dwa różne rodzaje ochrony urządzeń III klasy:

PELV - z uziemieniem
SELV - bez uziemienia

Musisz się dowiedzieć, jak prawidłowo podłączać urządzenia z którymi
masz do czynienia. Z tym że jeśli chodzi o aparaturę 19" to zwykle te
urządzenia mają 3 styki: "+","-" i GND. W takim przypadku minus
zasilacza do "-", uziemienie do GND i absolutnie nie łączymy "-" i GND
razem.

--
...|_OR|...
...|COS|...

Re: Pytanie dotyczące PE w urządzeniach pr zemysłowych

To nie są urządzenia nie są w żadym 19'' standardzie. Tylko obudowa
pasuje do ramy 19''. Nie ma +,- ,GND.

Jest +24VDC, GND, PE ze ściany na obudowach.

Adam

Re: Pytanie dotyczące PE w urządzeniach pr zemysłowych

No to sobie przeczysz. Jest czy nie ma?

Ja proponuję, żebyś doczytał w instrukcji, jak to ma być podłączone.

--
...|_OR|...
...|COS|...

Re: Pytanie dotyczące PE w urządzeniach pr zemysłowych
Instrukcję to raczej ja będę musiał napisać.
To że czegoś nie rozumiesz to nie znaczy że ja sobie przeczę.

Dla mnie +,-,GND to zasilanie symetryczne którego nie mam.

Re: Pytanie dotyczące PE w urządzeniach pr zemysłowych

No to może dla ciebie, bo nie słyszałem o takim standardzie, że +,-,GND
musi oznaczać zasilanie symetryczne. Równie dobrze + i - mogą być
galwanicznie separowane od ziemi, a GND to po prostu podłączenie ziemi.

--
...|_OR|...
...|COS|...

Re: Pytanie dotyczące PE w urządzeniach przemysłowych
Hello orcos,

A gdzie jest wymaganie klasy III?

Dla mnie urządzenie z podłączeniem PE to najwyżej klasa I.

Jednak w którymś miejscu zazwyczaj GND łączy się z PE - bo o to tutaj
pytano.

 RoMan
Re: Pytanie dotyczące PE w urząd zeniach przemysłowych
Jako współkonstruktor urządzeń elektronicznych wiem, że zastosowanie
niewielkiego kondensatora (my dajemy 1nF; spotkałem się w jednym falowniku,
że dali 2,2nF) między GND elektroniki a PE świetnie wpływa na zmniejszenie
niekorzystnego wpływu zakłóceń elektromagnetycznych na stabilność pracy
urządzenia.

Robbo

Site Timeline