Pytanie do krotkofalowcow - 433MHz oraz 868MHz

Projekt posiada nadajnik CC1101 który może pracować w przedziale około
400 - 900 MHz. Bez dodatkowych wzmacniaczy, referencyjny projekt. ( moc
wyjściowa w okolicach 10mW ).

Jestem na etapie wyboru częstotliwości i mam spory dylemat jaką wybrać.
Wymagania są następujące:

- zasięg 50 - 100m
- częstotliwość dozwolona do użytku w krajach UE + wybrane kraje poza UE
np Izrael, Usa

Proszę o komentarz i sugestie co do częstotliwości.

Adam Górski

Re: Pytanie do krotkofalowcow - 433MHz oraz 868MHz

Kazdy krotkofalowiec Ci powie ze 868MHz :-)

c.

Re: Pytanie do krotkofalowcow - 433MHz oraz 868MHz

Niestety ja w krótkofalarstwie poza epizodami na 3,5 MHz i 27MHz nie mam
wielkiego doświadczenia.

Jeżeli ktoś jest biegły i potrafiłby wskazać jakiś dokument urzędowy że:

"868-870 MHz został przekazany w Europie w roku 1997 do wykorzystywania
przez urządzenia SRD (Short Range Devices)"

Z całą pewnością gotowe urządzenia będą przebadane w stosownym
laboratorium aby mieć pewność że nie wprowadzają jakiegoś syfu.

Jak już wspomniałem w w/w temacie jestem "cienki jak dupa węża",
co nie oznacza że nie mogę tej wiedzy nabyć.

Pozdrawiam

Adam Górski

Re: Pytanie do krotkofalowcow - 433MHz oraz 868MHz
rzędowy że:

W Polsce Rozporządzenie Ministra Transportu 2007 Nr 138 poz. 972.
Opisane wszystkie pasma na których można takich rzeczy używać, wraz
 z mocami, czasem transmisji itp.

W innych krajach chyba by trzeba szukać analogicznych dokumentów, to ni
e jest chyba tak całkowicie ujednolicone (w UE), są tylko zakresy, ale
nie szczegółowe wymagania.

Re: Pytanie do krotkofalowcow - 433MHz oraz 868MHz
Przeglądam to rozporządzenie i jakoś nie widzę możliwości upchnięcia 4
kanałów w paśmie 868. Jestem w błędzie ?

Przeglądam dokumentację do CC1101 i wydaje mi się że pojedynczy kanał
jest znacznie szerszy niż to co mówi powyższy dokument.

Pytanie też która z modulacji wymaga najwęższego pasma ?
Dostępne są:
2-FSK,
4-FSK,
GFSK,
MSK
OOK
ASK shaping

Adam Górski

Re: Pytanie do krotkofalowcow - 433MHz oraz 868MHz

Uff na szczęście jest nowelizacja .
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20111881122+2011%2409%2427&min=1

Adam Gorski

Re: Pytanie do krotkofalowcow - 433MHz oraz 868MHz

Jako że jest to bezprzewodowy mikrofon , podpadam pod Aneks 10 punkt 4
czyli "hulaj dusza piekła nie ma" pasmo 470 - 862 MHz.

Jeżeli projekt to bezprzewodowy mikrofon z transmisją cyfrową i FHSS.
Dokładniej mikrofon + sprzętowa kompresja do mp3, ogg lub G702 + cc1101
jako nadajnik.

Mam rację ?

Adam Górski

Re: Pytanie do krotkofalowcow - 433MHz oraz 868MHz

Tylko jeszcze pytanie, co to są zastosowania profesjonalne?, bo z kolei w
 dokumencie z 2007 jest mowa o urządzeniach powszechnego użytku i profe
sjonalnych. No ale bez pozwolenia, to bez pozwolenia, więc chyba można.

Co do modulacji to GFSK jest dość wąskie, najgorzej wypada chyba OOK,
 dalej FSK, ASK z kształtowaniem obwiedni i MSK. Te ostatnie mogą się
 trochę różnić, w zależności od parametrów modulacji. Ładni
ejsze są są cuda typu QAM na OFDM, ale to wymaga nieco bardziej kosztow
nego sprzętu.

Tak na oko, to dało by się wcisnąć nawet w zakres 863-870 MHz.

[...]

Dziękuje wszystkim za pomoc.

Pozdrawiam

Górski Adam

Re: Pytanie do krotkofalowcow - 433MHz oraz 868MHz

W USA ISM masz w zakresie 902-928 MHz, 868 MHz jest dozwolone w Europie,
nie wiem jak jest na wschodzie.
Ogólnie na 433 MHz jest większy ruch niż na 868, tak więc lepsze efekty
powinieneś uzyskać na tym drugim paśmie, zwłaszcza jeśli chodzi o teren
silnie zurbanizowany. Jednakże, w 868 MHz jest dostępny tylko jeden
kanał, jeśli rozważamy coś w stylu IEEE 802.15.4. Tak więc wszystko
fajnie, dopóki ktoś inny też nie zacznie pracować na tej częstotliwości
;) Na 433 MHz masz więcej kanałów, pytanie czy w Twoim protokole
komunikacyjnym uwzględnione jest automatyczne zmienianie kanałów
zależnie od zakłóceń...
Pytanie też, gdzie będzie pracować urządzenie, czy w mieście, czy w
lesie, czy anteny będą się widzieć czy też nie.
Na odludziu, gdzie są lasy itp chyba lepsze byłoby 433 MHz, im wyższa
częstotliwość tym tym większa część energii pochłaniana jest przez
wodę,
której w roślinach sporo. Analogicznie, przy odbiciach dla wyższej
częstotliwości więcej energii pochłanianej jest przez przeszkodę, do
tego kąt ugięcia na kantach przeszkód jest mniejszy, więc fala gorzej
dociera do zakamarków ;)
Podsumowując - 433 MHz z punktu widzenia fizyki jest fajniejsze, ale w
praktyce ze względu na swoją popularność i liczne zakłócenia będzie się
prawdopodobnie sprawować gorzej niż 868 MHz. Tak czy inaczej, grunt to
dobra antena :)
Jeśli gdzieś nakłamałem, niech mnie ktoś poprawi.

Pozdrawiam

Re: Pytanie do krotkofalowcow - 433MHz oraz 868MHz
wodę,
się

Trochę ciasno na 868 tym bardziej że powinienem tam upchnąć 4 kanały z
prędkością 120-180kb/s.

Pzdr

Adam Górski

Re: Pytanie do krotkofalowcow - 433MHz oraz 868MHz
Coooooo? (Inaczej nie da się zapytać.)
K.

Re: Pytanie do krotkofalowcow - 433MHz oraz 868MHz

Tzn? Może niezbyt ładnie to ująłem, ale jeśli chodzi o IEEE 802.15.4 to
dla pasma 868 MHz jest tylko jeden kanał.
http://www.ieee802.org/15/pub/TG4.html

"16 channels in the 2.4GHz ISM band, 10 channels in the 915MHz I and one
channel in the 868MHz band."

Pozdrawiam

Re: Pytanie do krotkofalowcow - 433MHz oraz 868MHz
Prawo w Polsce czytałem kilka lat temu, ale jeszcze coś pamiętam.
Ogólnie pasmo ISM jest podzielone na szereg podpasm w zależności od
zastosowania (typ modulacji) i współczynnik wypełnienia czasowego pasma,
od 0.1%, 1%, 10% i bliski 100% są odpowiednie ograniczenia.
Ograniczeniem też jest moc nadawania, zależnie od zastosowania.
Wybierasz sobie podpasmo, ustalasz jaka ma być Twoja szerokość kanału,
zależna od szybkości transmisji i typu modulacji i nadajesz. Jak
zmieścisz się ze swoim kanałem w podpaśmie odgraniczonym prawem to
możesz mieć "wiele kanałów".
Ograniczeniem zakłóceń przy tej technice jest niska moc urządzeń i z
założenia niski zasięg.

Pozdrawiam również,
K.

Re: Pytanie do krotkofalowcow - 433MHz oraz 868MHz
Mam trochę praktycznego doświadczenia z tym scalakiem w paśmie 868.

Europa 433 i 868MHz
USA 315 i 915MHz
Żydzi nie wiem.
Pasmem wspólnym dla świata jest 2.4GHz

Z innego postu:
 > Trochę ciasno na 868 tym bardziej że powinienem tam upchnąć 4 kanały
z prędkością 120-180kb/s.
Przy tych wymogach transferu i zasięgu, to będzie problem, zależnie od
warunków otoczenia, anten itp.
K.

Site Timeline