Pytanie do elektryków - prąd i zabezpieczenia

Próbuję pojąć zabezpieczenia 3 fazowe. Rozważam sobie teoretycznie silnik.
Proszę mnie poprawić jesli się gdzieś mylę.

Silnik o mocy znamionowej 5,5kW pobiera prąd ok 11A. Bierze się to stąd że
dzielimy 5500 W / 400 V = 13,75 mnozymy przez cosfi  (0,8) = 11A
W zwiazu z tym podlaczac go można teoretycznie przewodem 4 x 1,5 mm2 bo
przez każdy przewód popłynie nie więcej niż 11A / 3 = 3,6A.
Ale w związku z prądami rozruchowymi podłączam go przewodem 4 x 2,5 mm2 (3
fazy i ochronny).
Przez żyłę 2,5mm2 możemy teoretycznie puścić prąd do 16A więc przewodem 4 x
2,5 mozna podłączyć nawet silnik o mocy 12 kW. Czy mam rację?
Jaki prąd możemy puścić przewodem 5 x 6mm2 ?

Inne pytanie to zabezpieczenie silnikowe. Do silnika 5,5kW teoretycznie
zabezpieczenie 3 fazowe o prądzie 11A * 1,2 = 13 czyli np C16 będzie ok?
W związku z tym pytanie moje dot. zabezpieczenia 3 polowego C16 czy przez
każde z pól tego zabezpieczenia mogę puścić 16A czy tylko 16/3 czyli ok 5A ?

PP.

Re: Pytanie do elektryków - prąd i zabezpi eczenia
Hello Fox,

Mnożymy?

Re: Pytanie do elektryków - prąd i zabezpieczenia

wiesz po co jest wogole to dziadoskie cos fi ?? I wiesz po co to ktos
instaluje w silnikach ? ;P

Ze zrodla (z kontaktu zeby bylo latwiej) pobierasz moc pozorna. Sklada sie
ona z mocy czynnej (to co naprawde zuzywasz i to co pokazuje zwyczajowo
licznik) oraz mocy pozornej (ktora wraca do zrodla).

Jezeli moc czynna urzadzenia wynosi 5500W a wspolczynnik cos fi (mam
nadzieje, ze odczytales sobie z tego silnika a nie przyjales) wynosi 0.8 to
oznacza, ze przewodem poplynie prad o natezeniu obliczony dla mocy 5500W/0.8

Moc pobierana z gniazdka wyniesie 6875 VA

Icek

Re: Pytanie do elektryków - prąd i zabezpieczenia

Z kazdej fazy bierze 5500/3 18%33 W, co przy 230V wymaga 8A, a
jeszcze
_dzielone_ przez cos fi  daje 9.4A

Natomiast jakbys patrzyl na cewki polaczone w trojkat, to owszem
wtedy dzielimy przez 400V i 4.6A.
A czemu 4.6 a nie 8 ? Ot, uroki dodawania pradow przesunietych w
fazie w wezlach trojkata.

Jak widac moglo byc przykro :-)

Pamietaj ze silniki przy rozruchu pobieraja sporo wiecej.
Do silnikow wymyslono D, choc przewymiarowany C tez dobry.

No i bezpiecznik sie dobiera do kabla - w razie zwarcia ma
wyskoczyc szybko, a nie czekac minuty bo prad ograniczony
rezystancja kabla.

Zapewne jest to 16 na kazdej fazie.

J.

Re: Pytanie do elektryków - prąd i zabezpieczenia

Ok, wiec czemu prąd znamionowy silnika  5,5kW podają w katalogach 11,3A?
Skoro kazda z faz popłynie ok 9,4 A.
I jak dobrać zabezpieczenie,  C16 ?

Re: Pytanie do elektryków - prąd i zabezpieczenia

bo dla danego silnika cos fi 3D% 0.7?

Dac zabezpieczenie silnikowe a nie instalacyjne.

Marek

Re: Pytanie do elektryków - prąd i zabezpieczenia

Ok, wiem, ale tak naprawdę silnikowy czym się różni od połączonego 3
fazowego instalacyjnego - pytam bo szczerze to nie wiem?

Re: Pytanie do elektryków - prąd i zabezpieczenia

Dla Twoich celów wystarczy uświadomienie sobie, że się różni na tyle, że
nie jest zastępowalny.

e.

Re: Pytanie do elektryków - prąd i zabezpieczenia
On 2009-06-24 17:14:38 +0200, "entroper"

Ależ mógłbyś podzielić się wiedzą jaką posiadasz, a nie "bo tak i już".

--
DJ

Re: Pytanie do elektryków - prąd i za bezpieczenia

Zabezpieczenie instalacyjne służy tylko temu, żeby kable w ścianie nie
spaliły się w skutek przeciążenia lub zwarcia, ale ich zdolność
wyłączania często nadaje się do wyłączanie tylko zwarć rezystancyjnych.

Natomiast zabezpieczenie silnikowe, raz że musi być bardziej zwłoczne
(widziałem kiedyś takie z literką H), a dwa, że musi wyłączać zwarcia
indukcyjne. Trudno mi to dokładnie wyjaśnić, ale to widać na przykładzie
lokomotyw elektrycznych, gdzie się zdarza, że stycznik się otworzy, ale
obwód jest dalej zamknięty, bo łuk się zapalił. Wtedy maszyniście
pozostaje opuszczenie pantografu.

Re: Pytanie do elektryków - prąd i za bezpieczenia

Od wyłączania prądów zwarciowych w lokomotywie to jest stosowny
wyłącznik :) W przypadku sieci 3kV DC prądy nie powodujące jeszcze
wywalenia WS-ów na podstacji są na tyle duże, że raczej opuszczenie
pantografów by nic nie dało - łuk by się palił między siecią a
ślizgaczem.
--
Pozdrawiam    Bad Worm    badworm[maupa]postpl
GG#2400455 ICQ#320399066

Re: Pytanie do elektryków - prąd i zabezpieczenia

no właśnie, bo w tych lokomotywach jest podobno zasilanie DC a wiec
faktycznie jest problem z łukiem i ciekawe jak go gaszą?
pewnie mają jakieś styki w oleiu czy coś podobnego?:O)

Re: Pytanie do elektryków - prąd i za bezpieczenia

Normalne, planowe wyłączenia, czy przełączenia - styczniki z cewką
wydmuchującą i "kominkiem" do gaszenia łuku.
Wyłączenia awaryjne - tzw. wyłącznik szybki - dawniej - specjalnej
konstrukcji stycznik o dużej przerwie, szybkim ruchu styku i specjalnym
sposobie gaszenia łuku. Obecnie - wyłączniki szybkie próżniowe.

Tu dla lokomotywy:
http://www.et40.freehost.pl/ET40/opisy/foto/WS.jpg
Tu dla tramwaju:
http://foto.mkm.szczecin.pl/big/2007/1188832012.jpg

Pozdrawiam,
Michał Smolnik

Re: Pytanie do elektryków - prąd i za bezpieczenia

Sposób gaszenia łuku jest taki sam jak w innych wyłącznikach mocy -
komora dejonizacyjna wraz z cewką wydmuchową, jednak rozmiary komory są
większe. Inny jest natomiast sposób wyzwalania, powodujący szybkie
otwarcie zestyku. Klasyczne wyłączniki szybkie wciąż są stosowane na
podstacjach trakcyjnych. A tak wygląda taki wyłącznik "po przejściach":
http://badworm.enetia.pl/kolej/wse/index.html
--
Pozdrawiam    Bad Worm    badworm[maupa]postpl
GG#2400455 ICQ#320399066

Re: Pytanie do elektryków - prąd i zabezpieczenia

0) Rozlacznik silnika musi moc odpiac silnie indukcyjne obciazenie
przy niebagatelnym pradzie roboczym. Czytaj gaszenie luku jak stad do
wczoraj.
1) Czesc nadpradowa zabezpieczenia silnikowego ma odpowiednia
charakterystyke, zeby nie wylatywala przy rozruchu, a wylatywala przy
zwarciu, co przy silnikach indukcyjnych wcale sie tak bardzo jedno od
drugiego nie rozni (silnik o ciezkim rozruchu 5kW moze przy starcie
dupnac 50-80kVA czyli pod 100A z kazdej fazy i to jest normalne).
2) poprawne zabezpieczenie silnikowe nie tylko pilnuje zwarcia, ale
takze roznego obciazenia faz i w szczegolnosci - wypadniecia fazy.
NIerownomierne obciazenie faz oznacza albo upieprzenie zera (przez co
napiecia przestaja byc symetryczne) albo uszkodzenie silnika
(uzwojenia przestaja byc symetryczne), oba przypadki nie gwarantuja
poprawnej pracy niczego i powinny byc wylapane. Wypadniecie fazy,
czyli przypadek, gdy silnik zasilany jest z dwoch faz, jest jeszcze
krytyczniejszy, bo silnik kreci sie jak gdyby nigdy nic, ale zre
wiecej pradu i grozi przegrzaniem.

To tak w skrocie i po lebkach - nie zajmuje sie instalacjami, ale te
powyzsze punkty trzeba brac pod uwage zabezpieczajac silnik i NIE robi
sie tego na krzywy ryj automatami typu tablica rozdzielcza w domku
jednorodzinnym, sa do tego specjalnie przeznaczone urzadzenia.

Marek

Re: Pytanie do elektryków - prąd i zabezpieczenia

z ciekawości: skąd ten trudny do wygaszenia łuk pprzy obciążeniach
indukcyjnych skoro zasilanie jest prądem zmiennym? przecież prąd i napięcie
spadaja do zera 50razy/s, wprawdzie nie jednocześnie, ale zawsze:O)

czy tyrystory/triaki poradzą sobie z takim wyłączeniem?

ciekawie napisałeś, ale zwróciłeś mi uwagę na taką sprawę:
w gospodarstawach rolnych gdzie silniki 10kW to norma, oraz w zakładach
produkcyjnych gdzie stoi po 10 tokarek 10kW każda, nie zaobserwowałem nigdy
żadnych zabezpieczeń silników które opisałeś!
gdy palił się jakiś silnik z tak błachego powodu że nie było fazy to
oczywiście byłem bardzo zdziwiony że ani silnik, ani instalacja nie miała
takiego podstawowego zabezpieczenia, a co dopiero resztę jaką opisałeś, wiec
tak mnie zastanawia kto te zabezpieczenia zakłada?
bo zarówno instalacje jak i podłączanie takich sprzętuf do sieci zajmują się
elektrycy z uprawnieniami (zdaje sie że nawet do gwarancji jest to
potrzebne)

Re: Pytanie do elektryków - prąd i zabezpieczenia
nigdy

widzialem w zyciu rozne tokarki. Ale 10kW nie.
To naprawde kolos.

Silnik standardowej powszechnej windy w bloku ma 5,5kW. Wiesz jaka to moc
10kW ? Jak na tokarke to duzo.

Icek

Re: Pytanie do elektryków - prąd i zabezpieczenia

Skwituję tak.
Mało jeszcze widziałeś.

Zbyszek

Re: Pytanie do elektryków - prąd i zabezpieczenia

Czy mi sie wydaje czy wrecz bardzo malo ?

J.

Re: Pytanie do elektryków - prąd i zabezpieczenia

hm... może mało w życiu widziałeś?:O)
zwykła wiertartka stołowa ma silnik 1kW, a masę złomu ma ptzynajmniej 20
razy mniejszą od tokarki, rokarka dodatkowo musi obracać złomem
obrabianym:O)

w każdym razie tokarka 10kW z wyglądu jest bardzo podobna do tej 1kW,
różnica tylko w mocy a co za tym idzoe z możliwościami skarawania:O)
w każdym razie pamietam jak majster zawsze się skarżył że ta 1kW to złom i
dopiero na tej 10kW można normalnie pracować:O)

Site Timeline