pytanie czy kabel 2x1mm wystarczy do zasilania żarówki

Pytanie jak w temacie. Dzisiaj oglądałem lampy ogrodowe w obi, zastanowił mnie fakt, dlaczego z większości lamp wiszących od oprawki do kostki wychodzi kabel sugerujący swoją grubością przekrój 3x1,5... :) Najśmieszniejsze jest to , że każda z oprawek ma jak byk napisane max 60W. Czy kabel 2x1 wystarczy do zasilania pojedynczej lampy? Tak zamierzałem zrobić, ale zastanawia mnie ten gruby kabel przy lampach? A moze to tylko gruba izolacja która chroni kabel przed przetarciem jak się lampka na wietrze kołysze? :)

Reply to
Maciek C

Użytkownik "Maciek C" snipped-for-privacy@orange.pl napisał w wiadomości news:g4vfhm$5a0$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Gruba izolacja później skoroduje od słońca, wody, robaków.

Reply to
lwh

Użytkownik "Maciek C" snipped-for-privacy@orange.pl napisał w wiadomości news:g4vfhm$5a0$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Wystarczy. Z punktu widzenia elektrycznego 60W to raptem ćwierć ampera. Gęstość prądu w kablu polwinitowym dobrze chłodzonym możesz dopuścić nawet

20A/mm2. Zatem tej lampce wystarczyłby nawet kabel 0,01mm2. Takich nie produkują - Najcieńsze są 0,22mm2 Dodatkową właściwością jest spadek napięcia Możesz dopuścić spadek napięcia na kablu ogrodowym np.5%. Jego rezystancja nie powinna więc być większa niż 44 omy. Dla kabla o przekroju 0,5mm2 jego długość nie powinna być większa niż 600m Do ogrodu zapewne potrzebujesz mniej niż 50m, zatem kabel 0,04mm2 wystarczy.

Cała zabawa z grubymi kablami związana jest wytrzymałością na różnorakie czynniki środowiskowe.

Reply to
lwh

Użytkownik "Maciek C" snipped-for-privacy@orange.pl napisał w wiadomości news:g4vfhm$5a0$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Dodatkowo należy uwzględnić bezpieczniki Na początku cienkiego kabla musi być odpowiednio słaby Jeśli lampkę ogrodową zasilisz wprost z dobrej , świeżej instalacji domowej, w której masz bezpieczniki 16A, to kabel 1,5mm2 jest za cienki Jak chcesz użyć cienkiego kabla, dodaj na jego początku słaby bezpiecznik np. 1A dla 3 lampek

Reply to
lwh

2 x 1 czego, mm czy mm^2? Pytam bo w OBI mi raz koleś powiedział: a co to za różnica?

Bo chodzi o nagrzewanie się.

Gruba, by się nie złamało szybko i ochrona przez zimnem/gorącem.

zyga

Reply to
Zygmunt M. Zarzecki

:)

Przy ok. 1.25 mm faktycznie bez większej różnicy.

Użytkownik "Maciek C" snipped-for-privacy@orange.pl napisał w wiadomości news:g4vfhm$5a0$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Bo ten odcinek kabla ma utrzymać cieżar lampki

Reply to
William

Lampkę utrzymuje łąńcuszek :)) A włąśnie między jego ogniwkami jest ten gruby kabel :))

Reply to
Maciek C

Użytkownik "Maciek C" snipped-for-privacy@orange.pl napisał w wiadomości news:g50egf$kh0$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

A jakby się tak łańcuszek urwał ?

Reply to
William

Poniewaz producent zaklada, ze w domu obwody zasilania zabezpieczone sa bezpiecznikami 10 albo maks. 16A. Przy zwarciu w oprawie kabel musi wytrzymac wybicie bezpiecznika, czyli minimum 16A trwale. Stad 1,5mm2.

Reply to
Marek Lewandowski