pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Szarpnij się, tylko koniecznie pomiary rób oscyloskopem z Rwe > 10Mohm. :>

Kondzior za mostkiem jest w domyśle.

zyga

Reply to
Zygmunt M. Zarzecki
[...komuś...]

Pod warunkiem. Zamiast brać znamionowe 0,5A bierzesz 0,25A i patrzysz co się dzieje. Przy 35kmph najlepiej :|

Teza o bredzeniu bierze się z faktu, że znaczna większość "eksperymenatatorów z prądem" nie miała do czynienia (nigdy) z czymś co realnie przypomina źródło prądowe :P, bo to panie akumulatorki niemal idealnie napięciowe, ogniwa pierwotne też, sieć energetyczna takoż (a przynajmniej energetycy się starają aby tak wyglądało ;))... Akurat dynamo rowerowe jest rzadkim przypadkiem urządzenia, które w warunkach znamionowych pracuje znacznie bliżej ch-ki źródła prądowego niż napięciowego. Zmniejszenie poboru prądu powoduje tak znaczny wzrost napięcia, że moc oddawana *rośnie*.

pzdr, Gotfryd

Reply to
Gotfryd Smolik news

Zygmunt M. Zarzecki pisze:

Właśnie. Sam miernik de facto wystarczy - i tak zrobię. Sam jestem ciekaw co pokaże.

:-) jd

Reply to
jacek duma

True RMS?

zyga

Reply to
Zygmunt M. Zarzecki

Bardzo dziekuje za wszystkie uwagi, chociaz jest ich tak duzo ze jestem zdezorientowany... Troche zescie mnie postraszyli tymi duzymi napieciami i mozliwoscia spalenia urzadzenia przy pracy bez obciazenia, tak ze w koncu nie wiem czy robic ten uklad czy nie... :(

Ze wspomnianych tutaj alternatyw:

1) ladowarka CharBike
- wersja z wyjsciem USB jest ciut droga (70 zl), a uzywanie wersji generujacej 12V i nastepnie redukcja tego na 5V kablem od GPS-a do zapalniczki samochodowej jest raczej srednio sensownym pomyslem....

2) Przerobka GPS-a na zasilanie z akumulatorkow AA zaproponowana w jednym z podanych tutaj linkow odpada - nie mam zamiaru w nim dlubac, nie czuje sie na tyle sprawny manualnie zeby przy tej okazji czegos nie spieprzyc ;)

3) zewnetrzne zasilanie bateryjne - to byl pierwszy pomysl na ktory wpadlem zanim pomyslalem o wykorzystaniu dynama. Obecnie testuje taki "patent" - bateria plaska 4,5V (a jeszcze lepiej dwie polaczone rownolegle z uwagi na prad/pojemnosc) podlaczona do kabla ze zlaczem USB. Dziala - napiecie 4,5V okazuje sie wystarczajace dla GPS-a, nie potrzeba 5V. Musze tylko sprawdzic na jak dlugo starczy bateria. (Baterie plaskie maja te zalete, ze sie latwo do nich podlacza kabelki ;), nie trzeba zadnych specjalnych pojemniczkow itp.)

Niemniej jednak rozwiazanie z dynamem by mi pasowalo najlepiej - baterie w koncu kiedys sie wyczerpuja i trzeba je wymieniac, a skoro dynamo i tak dziala caly czas...

Pozdrowienia, Jaroslaw Rafa snipped-for-privacy@ap.krakow.pl

Reply to
Jaroslaw Rafa

Głupoty piszą, ja mierzyłem, tak wysokiego napięcia nie ma.

zyga

Reply to
Zygmunt M. Zarzecki

A co z wspominanym przypadkiem pracy bez obciazenia, tzn. jezeli uklad jak na zaproponowanym schemacie bedzie podlaczony do dynama, ale do wyjscia nie bedzie podlaczony GPS lub inny odbiornik? Czy wtedy nie moze pojawic sie wysokie napiecie? Oczywiscie i tak zamierzam przed prostownikiem wsadzic jeszcze wylacznik ktory bedzie odlaczal "ladowarke" gdy nie uzywam GPS-a, ale na wszelki wypadek jakby mi sie - tak jak ktos pisal - odlaczyla wtyczka, albo pobor pradu przez GPS-a nagle spadl (bo by sie naladowal do pelna ;)), dobrze czuc sie bezpiecznym... Jakie maksymalne napiecie moze wytrzymac ten stabilizator? Bo kondensator moge wsadzic chocby i na 50V, wiec tu nie widze problemu... Pozdrowienia, Jaroslaw Rafa snipped-for-privacy@ap.krakow.pl

Reply to
Jaroslaw Rafa

A co ma być? Będzie dobrze.

Trzeba dla pewności pomierzyć, nie wiem jakie masz dynamo.

Czytałeś notę katalogową? Chyba ze 40V.

zyga

Reply to
Zygmunt M. Zarzecki

Zygmunt M. Zarzecki pisze:

A potem mamy inżynierskie markowe produkty o jakości chińszczyzny z bazaru ;-)

Uff , lepiej :-)

Ja się spróbuję rozpędzić dobrze i pomierzyć swoje dynamo :-)

Dokladnie - katalog tam jest napisane (czyli de facto jakaś wyszukiwarka internetowa) jd

Reply to
jacek duma

No coz, chyba faktycznie nie ma innego wyjscia jak tylko wziac na rower miernik i pomierzyc... Musze tylko znalezc w poblizu jakas gorke z ktorej mozna sie solidnie rozpedzic... ;)

Mam jeszcze jedno pytanie: w roznych linkach ktore byly tutaj podawane radza, zeby mostek prostowniczy zrobic z diod Schottky'ego ze wzgledu na to ze jest na nich mniejszy spadek napiecia. Gdzie indziej z kolei pisza ze najlepiej kupic gotowy fabryczny mostek zamiast skladac z diod. To jakich diod czy ew. gotowego mostka najlepiej uzyc? Jakies parametry? Pozdrowienia, Jaroslaw Rafa snipped-for-privacy@ap.krakow.pl

Reply to
Jaroslaw Rafa
Reply to
Piotr Pitlab Laskowski

Dnia Thu, 20 Aug 2009 17:15:35 +0200, Piotr Pitlab Laskowski napisał(a):

Na 200V to ciezko Schottky znalezc. Aczkolwiek nie niemozliwe :)

Reply to
Jaroslaw Berezowski

Możesz zrobić mostek i zalać je w czymś.

zyga

Reply to
Zygmunt M. Zarzecki

Da kilka w szereg. ;-)

zyga

Reply to
Zygmunt M. Zarzecki

No i pomierzylem.

Z dosyc dobra dokladnoscia wychodzi mi zaleznosc liniowa - napiecie bez obciazenia wyrazone w woltach wynosi mniej wiecej 0.82*predkosc wyrazona w km/h. Czyli np. dla predkosci 40 km/h mamy napiecie okolo 32.8V; dla predkosci 50 km/h (ostatnio maksymalnie do tylu udalo mi sie rozpedzic z gorki jak jechalem z Krakowa do Myslenic ;)) bedzie 41V. Wprawdzie przy pomiarach nie udalo mi sie rozpedzic do takich predkosci (maksymalny pomiar mam dla 33 km/h) ale zaleznosc liniowa jest dosc dobra, wiec mysle ze mozna smialo ekstrapolowac... Oczywiscie to jest napiecie AC, czyli po wyprostowaniu i odfiltrowaniu kondensatorem bedzie razy pierwiastek z dwoch, zgadza sie? Stad wniosek, ze na wejsciu ukladu pracujacego bez obciazenia mozna sie spodziewac pojawienia sie napiecia pi razy drzwi do 60V.

Troche to duzo jest... warto jakies zabezpieczenie wstawic? Jezeli tak to jakie?

A co do tych diod Schottky'ego, to dalej nie wiem czy wstawic Schottky'ego czy zwykle - pisaliscie ze jezeli dynamo daje napiecie kilkanascie V to roznica w spadku napiecia nie ma znaczenia; to oczywiste, tyle ze przy obciazeniu bedzie to zapewne mniej i tu jest pytanie czy ta roznica bedzie wtedy miec znaczenie. Napiecie znamionowe dynama jest 6V, wiec jezeli na wyjsciu mam miec 5V to zapasu zbyt wiele nie ma...

Pewnie dobrze byloby jeszcze pomierzyc jakie jest faktyczne napiecie przy obciazeniu; pokombinuje nad tym jutro jak to zmierzyc... Pozdrowienia, Jaroslaw Rafa snipped-for-privacy@ap.krakow.pl

Reply to
Jaroslaw Rafa

Jeśli tak będzie to wystarczy 3W dioda Zenera na 25V. Jeśli.

Jakim miernikiem mierzyłeś, z marketu? Daj mostek i kondensator minimum 100uF i zmierz stałe napięcie. Później obciąż żarówką i zmierz.

zyga

Reply to
Zygmunt M. Zarzecki

Dnia Thu, 20 Aug 2009 21:58:31 +0000, Jaroslaw Rafa napisał(a):

Zalezy jak lezy. To co mowisz to napiecie dla sinusa bez obciazenia (piki doladowuja tylko kondziory. Jak przebieg bardziej przypomina prostokat, to po prostowaniu bedzie mniej (idealnie - tyle co napiecie skuteczne). mierzyles RMS rozumiem?

Transil albo osobno zenerki. Tylko sprawdz jaka jest charakterystyka pradowo-napieciowa, zeby moc zenerka wyznaczyc (jakbys mial dac transila, pamietaj ze to ma byc moc ciagla).

Schottky nie lubia przepiec, bardzo nie lubia :) musisz dac z pewnym zapasem napiecia ponad ogranicznik zenerowski.

Reply to
Jaroslaw Berezowski

w odpowiedzi Zygmunt M. Zarzecki na post news:h6dv4k$iqb$ snipped-for-privacy@news.interia.pl z Wt 18 sie 2009 12:38:08 pisze co nastepuje:

oj, jest ;)

Reply to
Grzegorz Baltazar Kajdrowicz

w odpowiedzi jacek duma na post news:h6ev51$rvo$ snipped-for-privacy@atlantis.news.neostrada.pl z Wt 18 sie 2009 21:22:01 pisze co nastepuje:

mam urzadzenie do pomiarow dunama. chetnie udostepnie i pomiar zrobie. tylko, ze to jest w warszawie

Reply to
Grzegorz Baltazar Kajdrowicz

Na czysto jałowym będzie, na obciążonym mostkiem i kondziorem nie.

zyga

Reply to
Zygmunt M. Zarzecki