PWM audio z uC , jak wysterowac głośnik (i chińskie zabawki)

Hej,

Zrobiłem dla brata (na zajecia z psychologii) zabawke, która po poruszeniu mówi. PIC, eeprom, głośniczek no i niby gada. Wyjście PWM z uC podałem na bc547, głośnik jako obciążenie w kolektorze. Typowy wzmacniacz PWM. Jednak mam problem bo dźwięk na wyjściu jest dość cichy (odczucie subiektywne) i średnio mam pomysł jak wcisnąć więcej mocy w ten głośnik. Częstotliwość PWM to 32 KHz, audio próbkowane 8 bit/8kHz (przetwornik jest 10 bit, więc mnoże próbke <<2L).

Co ciekawe wszystkie chińskie teletubisie itp, gonione z 4.5V gadają znacznie głośniej. Ktoś z Was ma pomysł jak zrobić żeby było głośniej ?

Reply to
Verox

To co trzeba, czyli dioda, dławik i kondensator.

On Thu, 31 Jan 2008 21:46:12 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał:

Ta... i tu mnie masz ;-) Możesz jaśniej ? Btw: w chińskich zabawkach nie ma nic tylko scalak zasmarkany żywicą, bateria głośniczek (który sie drze jak szalony - ci co mają dzieci pewnie wiedzą) i przycisk do wyzwalania.

Reply to
Verox

bo nie jest jasne co to za glosniczek ktory masz w ukladzie... RoMan jak mysle podal przepis na sterowanie glosniczkiem piezoelektrycznym, ale jesli masz glosniczek dynamiczny to obawiam sie moze sie to nie sprawdzic. Na twoim miejscu poszukalbym po prostu jakiegos wysokosprawnego glosniczka (o duzej skutecznosci) albo przeszedl na takie rozwiaznie jak opisal RoMan i glosniczek piezo.

Reply to
PAndy

Użytkownik "Verox" <antispam snipped-for-privacy@bijspamera.veroxsystems.com> napisał w wiadomości news:slrnfq4b6d.vts.antispam snipped-for-privacy@matrix.veroxsystems.com...

Podejrzewam że problem może być natury mechaniczno akustycznej, kiedyś nie mogłem wygenerować odpowiednio głośnego piknięcia na piezo i robiłem różne sztuki łącznie z cewkami i dobieraniem częstotliwości, wszystko na nic, zdeterminowany podłączyłem jakiś przetwornik z zabawki, niby nic, kawałek plastikowego kubeczka, efekt był piorunujący, zrobilem do swojego przetwornika pudełeczko z jakiejś zakrętki z butelki i nagle zrobiło się głośno. Piotr

Reply to
Piotr Pitucha

On Fri, 1 Feb 2008 09:41:53 +0100, PAndy napisał:

no tak, przepraszam, ale wydawało mi sie że jak napisze że głośnik jako obciążenie w kolektorze, to będzie jasne że głośnik dynamiczny :-) W tej chwili jest to nawet dość spory głośnik. I dalej cicho... Podłączyłem nawet głośniczek z teletubisia (wygląda mniej więcej jak przetworniki ze słuchawek walkmanowych z przed 10 lat), który w oryginalnym układzie drze ryja ;-))) tutaj jest dość cichy (o rząd albo dwa - nie mam miernika poziomu audio).

Znalazłem rozwiązanie, nieeleganckie - zasilam głośnik i tranzystor z 12V wtedy poziom jest ok, ale jest to niewygodne, bo zabawka ma być zasilana z baterii.

Reply to
Verox

Jeżeli to jest piezo to nie można samej pojemności podłaczać pod kolektor, daj równolegle do piezo rezystor. Jeżeli będzie za cicho jakoś sprawdź maksymalną moc tego piezo, jak napisał Piotr w swoim poście. Można podnieść moc tak jak podał Roman. Bez diody i kondensatora.

Jeżeli to głośnik dynamiczny, to pracuje przy napięciu stałym (wychyla się tylko w jedną stronę. Trzeba dołożyć rezystor i kondensator, ale to marne rozwiązanie. Najlepiej scalony wzmacniacz..

Reply to
Desoft

RoMan podał sposób zmiany PWM na przebieg akustyczny. Przy piezo nie byłoby kondensatora i diody.

Ma być dynamiczny.

jak chcesz, to mam ssm221 w LFCSP. małe zgrabne niskonapięciowe

mrn

Reply to
MAc

jak chcesz, to mam ssm2211 w LFCSP. małe zgrabne niskonapięciowe

mrn

Reply to
MAc

daj wzmacniacz mostkowy czyli na wyjsciu AVR filtr dolnoprzepustowy dalej np TDA2822 czy TDA7050/52

Reply to
Greg(G.Kasprowicz