Przydzwiek na ekranie oscyloskopu

Mam oscyloskop z sondą 1:10. Od sondy odchodzi kabelek masy z krrokodylkiem.
Gdy zwieram tę masę z grotem sondy na ekranie mam prawie idealną linię
poziomą, czyli jest OK. Teraz łączę krokodylka masy (tego od sondy) z masą
pewnego urządzenia, a następnie do tego samego punktu przykładam grot sondy.
Na ekranie uzyskuję elegancki, kilkusetmiliwoltowy przydźwięk sieci. ???. Co
jest? Nie mam pomysłu, jak z tym walczyć.
hmj

__________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusow
4530 (20091021) __________

Re: Przydzwiek na ekranie oscyloskopu
Jak to co jest, jest napięcie. Powstaje pod wpływem przepływu prądu,
który płynie z masy tego urządzenia ekranem twojej sondy, przez
oscyloskop, jego obudowę, przewód PE do gniazdka. Uziem porządnie
urządzenie i problem zniknie. Albo odseparuj galwanicznie masy (np
zasilania urządzenia lub oscyloskopu, ale uwaga na możliwe porażenie od
obudowy!) Lub używaj oscyloskopu z galwaniczną izolacją kanałów/wejść.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
Re: Przydzwiek na ekranie oscyloskopu

No tak, tylko że moje urządzenie jest zasilane bateryjnie :-(
hmj

Re: Przydzwiek na ekranie oscyloskopu
A nie ma żadnego połączenia z żadnym uziemieniem/masą/kaloryferem itp?
Bo to co opisujesz to ewidentny przepływ prądu między masami. Ciężko
określić kierunek, może być tak że płynie "z sieci 230v" przez
oscyloskop sondę i twoje urządzenie do ziemi... W każdym razie gdzieś
coś płynie - wstaw zbany rezystor między masę sondy a urządzenie i
zmierz sobie co na nim się odłoży.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
Re: Przydzwiek na ekranie oscyloskopu

Urządzenie jest całkowicie odeparowane od sieci, ale przyjrzałem sie bliżej
sondzie i wydaje winowajcą jest chyba kabelek masy sondy, a w zasadzie cała
metoda umaszania. Kabelek jest standardowo zaczepiany kilka centymetrów nad
grotem. Ma długość ok. 20 cm. Jak złapię krokodylkiem tego kabelka za grot
sondy wiszącej w powietrzu, jest niby OK, ale jak tylko zbliżę rękę do
kabelka masy, pojawia się wyraźny szum i to taki szerokopasmowy. Sonda TES
TEC - najgorsza podobno nie jest.

Re: Przydzwiek na ekranie oscyloskopu

Moim zdaniem tu tkwi problem... masz 20cm antenę... dlatego jak zbliżasz
dłoń albo coś, to się pojawia szum... ten kabelek powinien mieć kilka
cm! Wiadomo, im więcej tym wygodniej, ale szumy niestety rosną :(...
spróbuj nawet prowizorycznie zastąpić ten kabelek jakimś najkrótszym
połączeniem i problem powinien zniknąć.. wówczas przyjdzie czas na
skrócenie oryginalnego kabelka lub znalezienie nowego, krótszego :)...

Pozdrawiam
Konop

Re: Przydzwiek na ekranie oscyloskopu
Cóż, ja mam takie sondy "texas 200MHz" w których wszystko działa, do
momentu jak przewodu (ekranowanego) nie złapiesz ręką. Szumy i
przydzwięk zwiększa się o ~50-100mV. Taki genialny ekran, że przewód od
żelazka by był chyba lepszy...

--
| Bartlomiej Kuzniewski
Re: Przydzwiek na ekranie oscyloskopu

To, co pisał BartekK jest najbardziej prawdopodobne. Jeśli urządzenie
jest zasilane bateryjnie, to może być uziemione innym przewodem (do
kompa, do jakiegoś generatora, RTV czy coś, nawet przez drugą sondę!!!)
. Uziemienie może też być "pojemnościowe" - duża metalowa powierzchnia
lub długi przewód tworzy z ziemią pojemność, też może prąd popłynąć...
Może być też kombinacja tych dwóch opcji - takie "pozorne uziemienie"
tworzone jest w nieuziemionym urządzeniu podłączonym do badanego
układu... poza uziemieniem problemem może też być pojemność pasożytnicza
w zasilaczu (z wejścia na wyjście) jakiegoś urządzenia...
Napisz co jest do tego urządzenia podłączone i jak to mniej-więcej
wygląda...

Druga sprawa - czy pisząc "następnie do tego samego punktu przykładam
grot sondy" masz na myśli dokładnie ten sam punkt (grot dotyka
krokodylka) czy "następnie także do masy podłączam grot sondy"?? Bo
jeśli podłączasz sondę do masy ale nawet tuż obok, to to, co widzisz na
ekranie, to napięcie na ścieżce....

Pozdrawiam
Konop

Re: Przydzwiek na ekranie oscyloskopu

Fizycznie nie jest. Do mojego urządzenia nie są dołaczone żadne inne
urządzenia.

Raczej nic z tych rzeczy, ewentualnie tylko PCB.

Nic, chociaż istnieje taka mozliwość. Opisywana sytuacja występuje, nawet
wtedy, gdy urządzenie jest zupełnie odłączone od czegokolwiek.

Najpierw kabelek masy sondy dołączam do masy urządzenia w specjalnie
udostępnionym punkcie masy (co zresztą jest bez znaczenia, bo efekt
występuje w każdym dowolnym innym punkcie masy urządzenia). Potem dokładnie
do tego punktu przyłączenia dotykam grotem sondy i... mam szumy.
hmj

Re: Re: Przydzwiek na ekranie oscyloskopu

ZakB3%F3cenia mogB1% indukowaE6% siEA% w wyniku zmian strumienia =
magnetycznego
wewnB1%trz powierzchni zakreB6%lonej przez grot sondy, kabelek masy sondy
i poB3%B1czenie punktu ktF3%ry dotykasz sondB1% w Twoim urzB1%dzeniu z =
punktem
masy do ktF3%rego przypiEA%ty jest krokodylek. UB3%F3BF% kabelek tak, =
aby ta
powierzchnia byB3%a jak najmniejsza.
PomF3%c moBF%e teBF% uziemienie samego siebie np. opaskB1% antystatycznB1%
 lub
przez przyzwoity, wysokonapiEA%ciowy opornik 1M. Nigdy drutem!

Pozdrawiam,
PaweB3%

Re: Przydzwiek na ekranie oscyloskopu

A czy to samo by się nie działo, gdy zwiera grot sondy i krokodylek??
Też powstaje "pętelka" ;)..

Pozdrawiam
Konop

Re: Przydzwiek na ekranie oscyloskopu

Jak najbardziej. Tylko wymaga to odpowiednio silnego pola.