Przyciski w obudowie kompa - czy jest jakiś stand ard?

Witam!!

    Chciałbym zapytać, czy połączenie *elektryczne* (nie chodzi mi o
rozkład pinów ;)) przycisków i diod LED w płytach ATX (zwłaszcza
starszych) jest jakoś ustandaryzowane? Chciałbym zrobić coś, co symuluje
wciskanie przycisku POWER albo RESET. Chodzi mi o to, czy na przykład
przyciski te _zawsze_ zwierają do masy, do plusa albo coś? Czy co płyta
to inaczej? Jak tak, to można na wyjściu dać "gołe" tranzystory.
Przyciski najlepiej zastępować przekaźnikami miniaturowymi, ale to
trochę przerost formy nad treścią. Czy można dać tam klucze analogowe
(urządzenie będzie zasilane z 5V Stand-By komputera).
A jak jest z diodami LED? Czy tu jest jakiś standard, czy znów kompletny
brak standardu??

  Konop

Re: Przyciski w obudowie kompa - czy jest jakiś standard?

Transoptor też będzie przerostem formy nad treścią? Powinien wystarczyć
w każdej, nawet nieprzewidzianej sytuacji.

Zwykły tranzystor wystarczy, przynajmniej w znanych mi przypadkach.

A czego interesującego można się z tych diod dowiedzieć? Tu jest podobnie
-- transoptor jako overkill, albo zwykła detekcja poziomu napięcia.

Re: Przyciski w obudowie kompa - cz y jest jakiś standard?

Może trochę mniej ;)... ale też - będzie duży lub drogi lub będzie brał
spory prąd (co w sumie nie jest problemem ;P)... Czy takim transoptorom
jest obojętna polaryzacja na wyjściu czy nie? W sumie tranzystory mogą
pracować inwersyjnie, ale wiadomo, parametry wtedy mają gorsze... Nie
mam pojęcia, jak jest z transoptorami ;)...

Rozumiem, że NPN zwierający do masy, tak? Wiele znasz takich przypadków?

Niczego ;).. a tak na serio - mój komp po przejściu w stan wstrzymania
mruga tą diodą ;)... Ale to pytanie o diody było dodatkowe, na zasadzie
"przy okazji" :)... Choć wykrywać pojawienie się zasilania też muszę...
i pytanie - czy na diodzie LED pojawi się +5V na anodzie, czy masa na
katodzie? :)... Jasne, jest 100 innych sposobów jak wykryć obecność
zasilania, dlatego tak jak mówię - to nie jest najistotniejsze pytanie ;)...

  Konop

Re: Przyciski w obudowie kompa - czy jest jakiś standard?

Trzeba założyć, że to wiszący tranzystor z wyprowadzonym kolektorem
i emiterem. Zadziała po podłączeniu kabelka w jedną albo drugą stronę.

Tak.

Zdarzyło mi się resetować płytę tranzystorem. W opisach płyt też czasem
widać, że jedna z końcówek, to masa. Można się domyślać, że to jest
wejście jakiejś standardowej bramki, a te zmieniają stan po zwarciu
z masą.

Ja bym się spodziewał zwierania do masy przez jakiś tranzystor na płycie.

Re: Przyciski w obudowie kompa - czy jest jakiœ standard?

Transoptor z uwagi na izolacje to bardzo dobry pomysl, ale wez pod
uwage ze na wyjsciu ma tranzystor czy nawet Darlingtona i tez trzeba
odpowiednio + i - podlaczyc, plyta musi spadek napiecia akceptowac, i
prad odpowiedni wymagac ..

Ale diody mozna tradycyjnie do +5V, albo do masy ..

J.

Re: Przyciski w obudowie kompa - czy jest jakiœ standard?

Ważne, że jak się odwrotnie podłączy, to się nic nie zepsuje. Najwyżej
nie zadziała. I tak przecież ktoś po podłączeniu tego diwajsu do komputera
będzie sprawdzał czy działa.

Tutaj transoptor również rozwiąże problemy z mało tradycyjnymi Chińczykami
(ci tradycyjni, to na Tajwanie, choc nie wiem czy w przypadku podłączania
diod też można trzymać się tej reguły).

Re: Przyciski w obudowie kompa - czy jest jakiś standard?

Co fajnego robisz? Podziel się z nami...

Re: Przyciski w obudowie kompa - czy jest jakiś st andard?

Nic fajnego ;)... prosty "włączacz" ;)... trafiła mi się płyta główna,
która nie posiada opcji "WakeUp after PowerFail" czy czymś takim ;)... a
bardzo by się przydała ;)... więc pomyślałem, że dorobię do tego parę
bajerów przy okazji - włączanie po kilku minutach od powrotu zasilania,
możliwość włączenia przyciskiem, zabezpieczenie przed omyłkowym resetem
itp itd ;)... jakiś AVRek o 6 lub 8 nogach i tyle ;)... tylko to ma być
mały układzik, a jak dorzucę do niego jakieś przekaźniki czy coś, to już
nie będzie ;)... wiem - są małe przekaźniki itp, ale jeśli nie ma ich
lokalnie, to cena przesyłki zabija ;)...
W sumie mógłbym zrobić to pod konkretną płytę, ale skoro ma to pewne
dodatkowe funkcje (choćby np. opóźnienie) - niech będzie uniwersalne :)...

  Konop

Re: Przyciski w obudowie kompa - czy jest jakiś st andard?
juĹź

Jeżeli jednak zdecydujesz się na sposób z tranzystorem w OC, to wtedy
wystarczy sam AVR:-) Robiłem tak (1=hiZ, 0=0 - czyli machasz pinem przez
wpisanie na stale 0 i zmianę kierunku portu) i przy paru egzemplarzach i
płytach działało bez zarzutu.

pozdrawiam

majek
Jean-Baptiste Emmanuel Zorg

Re: Przyciski w obudowie kompa - czy jest jakiś st andard?

Spoko, jak zrobić OC z AVRa to wiem ;)... jednak nie wiem, czy to
zadziała ;)... poza tym - sądzę, że prądy są małe... łatwiej jednak w
razie awarii wymienić tranzystor niż proca, dlatego aż tak oszczędzać
nie będę... niewykluczone, że zrobię tak:
AVR -> tranzysotr (OC) -> przekaĹşnik
Można się wpiąć albo za tranzystor, albo za przekaźnik.

  Konop

Re: Przyciski w obudowie kompa - cz y jest jakiś standard?

Przekaźnik na 12 albo 5V (jaki masz) podłączasz do zasilacza kompa, a
styki normalnie zwarte do przycisku "Power ON". Już nie będzie się obijał ;)

Mirek.

Re: Przyciski w obudowie kompa - cz y jest jakiś standard?

A skąd się weźmie te 12V, gdy komp jest wyłączony?
A jak zachowa się komp, któremu na stałe zewrę przycisk zasilania? Na
mój gust się od razu (np. po 4..5s) wyłączy ALBO nie będzie można
zamknąć systemu przyciskiem POWER.
Prościej to można zrealizować kondensatorem włączonym równolegle do
przycisku - bardziej prawdopodobne, że zadziała, proste, tanie - nie
musi być więc "przenośne"...
Pisałem już, że skoro i tak trzeba coś dobudować, to dorobię coś
lepszego, z paroma innymi "bajerami" :)...

  Konop

Re: Przyciski w obudowie kompa - czy jest jakiś standard?
juĹź

I zamierzasz zrobić to w jednym egzemplarzu czy na handel?
Brzmi to niezbyt atrakcyjnie i wyjdzie pewnie droĹźej niĹź wymiana
płyty na taką z potrzebnym ficzerkiem. No chyba że robisz to "dla sportu".

Re: Przyciski w obudowie kompa - czy jest jakiś st andard?

Nie no, jedno-, dwu- lub trzyrazowo :)... Ze względu na fakt, że będzie
to zabezpieczało kompa przed skutkami "migania" prądu nie wykluczam
wykorzystania tego w innych komputerach w przyszłości, dlatego chcę, aby
było to nieco bardziej uniwersalne ;)... bo dostosować się do tej jednej
konkretnej płyty mogę bez problemu :).
Co do kosztów - robię to dla sportu, po to, aby opublikować w necie i
niech się ktoś cieszy ;D...
Jak już pisałem - płyty główne mają raczej prymitywną funkcję "turn on
after power fail", tu będzie ciut więcej możliwości, dlatego jestem w
stanie dać tyle ile kosztowałaby mnie wymiana płyty na nową ;)... a to
też nie jest darmowe... dlatego myślałem - mały ATtiny, to parę złotych
(ATtiny4 - 2,85 :))... płytka domowej roboty - grosze... Jak się zacznie
dobierać i zamawiać wysyłkowo jakieś przekaźniki itp - faktycznie,
przestaje się opłacać....

  Konop

Re: Przyciski w obudowie kompa - czy jest jakiś standard?

Ja widywałem takie ustrojstwa (czasem konstruowane w podobnym trybie)
przeznaczone do pracy jako watchdog. Jak nie ma przez określony czas
aktywności twardego dysku, to się robi reset. Oprogramowanie dba o to,
by dysk miał zajęcie, a jak tego nie robi, to znaczy, że zdechło.
Skoro to ma być projekt pro publico bono, a wykorzystany będzie
mikrokontroler, to nic nie szkodzi dodać i taką funkcjonalność.

Re: Przyciski w obudowie kompa - cz y jest jakiś standard?

No nie mówię NIE :).. Zawsze opcję dodać można ;)... Pytanie tylko jaki
jest sens... W końcu może paść obsługa sieci, a komp działać będzie,
może paść wszystko tak, że lampka dysku zostanie "włączona" :)... ale to
są szczegóły programowe... najpierw chce wiedzieć, czy jest sens coś
takiego budować, ze względu na koszty itp :)...

  Konop

Re: Przyciski w obudowie kompa - czy jest jakiś standard?

Stale włączona dioda HDD, to też zwiecha i trzeba resetować. Wykrywa
się zmiany stanu. Profesjonalny watchdog (z rodowodem) korzysta ze
specjalnych sygnałów, dioda HDD to tylko kundelek, ale czasem może
wystarczyć. Proszę pamiętać o tym, że reset z watchdoga, to jest
ostateczność -- nie robi się go w sytuacji, gdy np. pada obsługa
sieci, a komputer dalej działa. Wtedy może i powinien sam sobie
poradzić z obsługą zdarzenia.

A czy w ogóle takie urządzenie ma sens? W samym uruchamianiu po padzie
zasilania JA sensu nie widzę, ale to przecież nie ma znaczenia.
Watchdog komuś może się przydać -- takie urządzenia są produkowani
i się sprzedają. No to może w takim razie dodać jeszcze obsługę
watchdoga USB i LPT?

Re: Przyciski w obudowie kompa - cz y jest jakiś standard?

Hehe, można by je rozbudowywać, rozbudowywać i w ogóle... Wstawanie po
padzie zasilania - komp to "serwer" - router, dzielący łącze DSL. Stoi u
mnie w mieszkaniu, dzieli neta na kilka mieszkań. Wyobraź sobie sytuację
- ja wyjeżdżam, jest awaria zasilania, prąd powraca, a router -
martwy... I sąsiedzi nie mają neta... jasne, zwiecha systemu to też
problem ;)... ale powiem tyle - poprzedni serwer (zasilacz AT, nie było
problemu) zawiesił się może 2 razy przez kilka lat pracy, natomiast
normalne są przerwy w zasilaniu ze 3 razy na rok. Dlatego mi bardziej
zależy na tym, aby serwer wstał po zaniku zasilania.

  Konop

Re: Przyciski w obudowie kompa - cz y jest jakiś standard?

takie głupie pytanie: opcji autostart w biosie nie masz? Albo
kondensatorek 1mikro równolegle do włącznika?

Waldek

Re: Przyciski w obudowie kompa - cz y jest jakiś standard?

Nie mam - pisałem o tym od początku ;)... I stąd jest problem...
W instrukcji do płyty głównej jest zworka niby autostart... ale ja mam
ciut inny model (ale o tym samym oznaczenu - przed zakupem patrzylem do
instrukcji) i rozklad zworek jest nieco inny... Odpowiednika tej zworki
nie znalazlem... Poza tym, w instrukcji napisano, zeby dokonac
poprawnych ustawien w BIOS, a odpowiednich opcji nie ma...

No jest to jakieś rozwiązanie, ale serio myślałem, że w cenie c.a. 1
piwa w knajpie da się to zrobić fajniej z lepszą funkcjonalnością.
Dlatego pytałem tylko o elektryczny sposób sterowania, a nie o pomysły
na rozwiązanie problemu ;D... A tu proszę - Pszemol mnie podpuścił i już
więcej jest postów jak to zrobić inaczej, a mniej podpowiadających mi
jak tym sterować ;D;D;D...

  Konop

Site Timeline