Przewód do czujnika.

Zamierzam obudować kilka czujików temp. DS18B20 tulejką z mosiądzu i szukam
jakiegoś "mądrego" przewodu 3-żyłowego o średnicy zewnętrznej nie większej
niż 5 mm. Dobrze by było gdyby był w miarę elastyczny, coś jak lepsze kable
mikrofonowe. Macie jakieś namiary na takie coś :) ?

--
Pozdr.

Gejzero

Re: Przewód do czujnika.

"Mądrego" nie znam ;) ale na przykład firmy Percon AK220. Jest to co
prawda kabelek audio (balanced) ale jest elastyczny i ma naprawdę
świetny ekran złożony z dwóch warstw Cu - choć w tym przypadku chyba nie
ma takiego znaczenia. Jest do kupienia w Polsce firmy nie podaje, żeby
się nie reklamować ale jak poszukasz to znajdziesz.

Marcin.

Re: Przewód do czujnika.

szukam
większej
kable

Oczywiście zdajesz sobie sprawę, że przewód (szczególnie linka) potrafi
świetnie transportować wodę ?

e.

Re: Przewód do czujnika.
Czyli trzeba sam czujnik opatrzyc w kawalek kabelka sztywnego i podlutowac linke
dopiero na zewnatrz takiej metalowej tulejki/innej obudowy?

Wogole czy ds-y 1820 padaja jakos specjalnie? Mam 11 sztuk i dwie z nich wisza
za oknem pod daszkiem, taka blacha przykrecona do skrzydla od zewnatrz, juz od 4
lat i ani jeden nie zdechl a sa tylko przylutowane i owiniete "szkotem". Zdechl
za to jeden z czujnikow wewnatrz (jakby mu sie kalibracja rozjechala i pokazuje
temperature mniejsa o jakies 70 stopni).

--
Lukasz Sczygiel

Re: Przewód do czujnika.

podlutowac linke

tak by było najlepiej - linkę ewentualnie można odsłonić i zalutować a
następnie złącze w całości zalać odpowiednią zalewą (woda idzie w lince
ale także między przewodami w kablu)

wisza
juz od 4
Zdechl
pokazuje

Nie wiem czy padają "specjalnie", ale faktem jest że padają i to w różny
sposób i jakość tych czujników określiłbym jako umiarkowaną. Jednym z
popularnych "padów" jest właśnie 70 stopni. Zdarzają się jednak i inne,
trudniejsze do stwierdzenia. Na przykład: 70 stopni pojawia się zamiast
jednej lub kilku konkretnych temperatur (z dokładnością do 1 bitu) czyli
np. mamy 30.000C, 30.125C 70C 30.375C itd. Jeśli taki błąd wystąpi dla
dwóch punktów: np. -40C i +65C to użytkownik nawet nie będzie o tym
wiedział. Mam podejrzenie, że ten ostatni błąd występował w całej serii
czujników, które to - a jakże - trafiły na rynek. Zdarza się też znaczne
pogorszenie dokładności. Należy też mieć na uwadze, że dość łatwo
uszkodzić te czujniki nawet niewielkimi przepięciami - jest to po prostu
delikatna struktura praktycznie bez żadnych zabezpieczeń. Być może na
rynek trafiają podróbki ale całkiem możliwe, że nie jest to po prostu
udany produkt a producent, jak wiadomo, będzie do samego końca udawał, że
wszystko jest pięknie.
W przypadku amatorskiego pomiaru temperatury w sumie nie przejmowałbym się
tym za bardzo. Do zastosowań profesjonalnych IMHO te czujniki nie nadają
się.

e.

Re: Przewód do czujnika.

Ale jak czujnik polutuje na krótko do takiego przewodu oczywiscie izolujac
zyly od siebie, wepchne w rurkę i zaleje jakimś elastycznym klejem "zalewą"
to powinno być szczelne. Rurka z drugiej strony będzie wcześniej zalutowana
korkiem z mosiądzu. Może dam jeszcze na dno w miejsce styku plastikowej
obudowy z mosiądzem jakąś termoprzewodzącą pastę.
Tak widzę zabezpieczenie czujnika od warunków atmosferycznyc. Na inne raczej
nie będą narażone.
--

Gejzero

Re: Przewód do czujnika.

izolujac
"zalewą"

Jeśli zalewa całkowicie odgrodzi kabel od czujnika to powinno być ok,
chociaż należy pamiętać, że zmiany temperatury tej rurki wywołają zmiany
ciśnienia i będzie to dodatkowy bodziec do transportu syfu po kablu. Mój
eksperyment w tym zakresie skończył się tak, że czujnik przestał działać
po około miesiącu (ale traktowany był źle - duże zmiany temperatur,
wilgotność do 100% z kondensacją, czasem oblodzenie). Zrobiłem mniej
więcej podobnie - nóżki czujnika zalane całkowicie, przewód zalutowany i
zalany. Okazało się, że woda przedostała się po nóżce czujnika pod zalewą.
Nóżka ugniła i odpadła. Później w czasie sprawdzania okazało się, że
oprócz tego uszkodzenia mechanicznego czujnik był padnięty.

e.

Re: Przewód do czujnika.

Ja używam LIYY 3*0,14 firmy TECHNOKABEL (nie mam z nią nic wspólnego)  jest
dość elastyczny, średnica 3,2mm.
Można go kupić "w sklepie za rogiem" :)

pozdrawiam
Walery