przewinięcie anteny ferrytowej na dłu

Pytałem już na kilku tematycznych forach, ale jak do tej pory nikt nie potrafił udzielić odpowiedzi. Może tutaj się uda. A mianowicie jakiś czas temu z nudów skleciłem sobie taki odbiornik reakcyjny na kilku tranzystorach:

ę ferrytową nawinąłem zgodnie z opisem mając nadzieję, że wieczorem coś usłyszę. Niestety - nawet po podpięciu anteny KDWZO odbiór był bardzo słaby. Przyszło mi więc do głowy przewinięcie uzwojeń tak, żeby radio pracowało ana falach długich. Poza obecnie wyłączonym Solcem Kujawskim w ciągu dnia dobrze odbiera u mnie Cesky Rozhlas 1, cicho słychać też Rosjan. Wieczorami da się usłyszeć Francuzów, Niemców i Anglików. Cały czas mówię o prostych radyjkach z bezpośrednim wzmocnieniem.

Ponieważ chodzi mi jedynie o zgrubne wbicie się w zakres (potem i tak koryguje się przesuwając uzwojenie po rdzeniu ferrytowym albo dobierając C). Z moich doświadczeń wynika, że przy rdzeniu o średnicy 8-10mm i kondensatorze zmiennym 160pF potrzeba około 300 zwojów. Przy kondensatorze 500-600pF około 150.

Jednak co z uzwojeniem antenowym i reakcji? Ile zwojów powinny mieć przy określonej cewce obwodu rezonansowego?

Reply to
Atlantis

W dniu 15.09.2010 14:29, Atlantis pisze:

A udaje się wzbudzić drgania niegasnące przy zwiększaniu pojemności kondensatora reakcyjnego ? Może Kolega odwrotnie podłączył cewkę reakcyjną.

Najprościej wzbudzić oscylacje i zmierzyć ich częstotliwość. Będzie miał Kolega odpowiedź jaki zakres pokrywa nowy obwód LC

Proporcjonalnie zwiększyć. Ilość zwojów cewki reakcyjnej nie jest krytyczna. Po prostu sprzężenie ma być na tyle silne aby dawało się wzbudzić oscylacje. Czyli można np. nawinąć kilka zwojów bezpośrednio na cewce obwodu rezonansowego lub więcej zwojów i cewki odsunąć od siebie.

Pozdrawiam

Reply to
Grzegorz Kurczyk

W dniu 2010-09-15 15:56, Grzegorz Kurczyk pisze:

Tak udaje się. Akurat radio zachowuje się prawidłowo - w pewnym punkcie obrotu kondensatora reakcyjnego w głośniku pojawia się pisk. Miejsce to przesuwa się wraz z kręceniem kondensatorem strojenia.

Tej metody używałem przy własnoręcznie wykonanych filtrach LC na wyższe pasma - generatorek na 2N2222 i licznik częstotliwości na wyjściu. W przypadku fal długich zwyczajnie bardzo łatwo w końcu znaleźć PR1 lub inną mocną stację i na tej podstawie stwierdzić gdzie się znajdujemy.

Czyli generalnie mogę zastosować takie podejście:

1) Cewkę obwodu rezonansowego nawijam tak, by pasowała do posiadanego kondensatora - posiłkując się np. opisem jakiegoś gotowego projektu amatorskiego radia na LW.
  1. Liczbę zwojów pozostałych uzwojeń wyliczam z proporcji. ?

Wszystkie uzwojenia dla fal długich mogę nawinąć drutem DNE 0,15mm?

Reply to
Atlantis

W dniu 2010-09-15 15:56, Grzegorz Kurczyk pisze:

Zakładając proporcjonalne zwiększenie ilości zwojów tak mniej-więcej w jakiej odległości od głównego uzwojenia powinno się znajdować uzwojenie reakcji? Oczywiście pytam tylko orientacyjnie. W tej chwili uzwojenie główne jest nawinięte na papierowej tulejce (150 zwojów, jedna warstwa, jeden przy drugim zabezpieczone klejem szybkoschnącym) na której zostało jeszcze trochę miejsca. W przypadku problemów ze wzbudzaniem się zawsze będzie można ją zdjąć z rdzenia, przeciąć żyletką i przesuwać na rdzeniu względem siebie.

Jeśli tak przygotowana antena ferrytowa sprawdzi się w tranzystorowym odbiorniku, to będę mógł ją później bez przeróbek zastosować w lampowym?

Reply to
Atlantis

W dniu 16.09.2010 12:32, Atlantis pisze:

W przypadku problemów ze wzbudzeniem "rozcięcie" cewek i ich rozsuwanie będzie tylko zmniejszać ich sprzężenie czyli wzbudzenie tym bardziej nie wystąpi.

Z tym nie ma problemu, gorzej bywa na odwrót gdy chcemy cewkę z lampowca zastosować w układzie z tranzystorem bipolarnym. Schemat, który Kolega zapodał w pierwszym poście jest na tranzystorze polowym więc to taka "lampa krzemowa" :-)

Pozdrawiam Grzegorz

Reply to
Grzegorz Kurczyk

W dniu 2010-09-17 10:48, Grzegorz Kurczyk pisze:

Miałem na myśli raczej rozcięcie karkasu między uzwojeniami, a następnie odcięcie kilku mm papieru na brzegach. Po nałożeniu na pręt ferrytowy powstałych w ten sposób dwóch karkasów uzwojenia byłyby bliżej siebie i można by je przesuwać.

Reply to
Atlantis