przetwwornica 3 fazowa - Page 2

Re: przetwwornica 3 fazowa

Traktuję to jak czarną skrzynkę. Napisane, że ma mieć na wejściu
bodajże 200-240V, a na wyjściu tradycyjny silnik. Zdaje się, że
jest też wykonanie przeznaczone dla sieci japońskich i amerykańskich
-- 100-120V. I też z takim samym wyjściem dla europejskich silników.
Więc zbyt niskie napięcie nie jest tu problemem (a jeśli jest, to
pokonanym).

Niedawno wygrzebałem z jakichs rupieci falownik dwuczęściowy -- dwie
obudowy, w jednej prostownik, w drugiej falownik właściwy. On by raczej
nie zgłupiał od innego zasilania, bo wyglądał na głupi od urodzenia --
taki całkiem analogowy, bez możliowści ustawiania czegokolwiek.

I tu mam zagadkę. Falownik po podłączeniu do silnika działał. Regulowany
potencjometrem i włączany napięciem -- więcej nie było trzeba, ale też
więcej się nie dało. Działał tak przez jakieś dwa dni. Człowiek, co miał
grzebać przy maszymnie zeznał, że gdy silnik był wyłączony a falownik
pod prądem, coś mu nagle w środku pier@#$%, aż wszystkie zabezpieczenia
poszły. Ale jakiejś wielkiej spalenizny w środku nie było. Włączony po
pewnym czasie jeszcze raz sprawiał wrażenie działającego -- zaświeciły mu
się diody. Po kilkunastu minutach łupnął znowu, podobno trochę ciszej.
Zakurzony był i po kurzu poszło wyładowanie, czy jak?

Re: przetwwornica 3 fazowa
UBF%ytkownik Irek N. napisaB3%:
 DC w

ZasiliE6% zasili, silnik ruszy i na jaB3%owo obroty bEA%dzie maiB3% - tyl=
e BF%e20%
moc znacznie niBF%szB1% i charakterystykEA% momentu miEA%kkB1% - B3%atwo =
bEA%dzie siEA%20
go zatrzymywaB3%o. Patentowany sposF3%b na sfajczenie uzwojeF1%!

)

No chyba BF%e mamy do czynienia z falownikiem zawierajB1%cym przetwornicEA%
20%
podwyBF%szajB1%cB1% - technicznie moBF%liwe ale cenowo trudno akceptowaln=
e, nie20%
wiem czy jest popyt i czy ktoB6% takie cuda produkuje...

--20%
Darek

Re: przetwwornica 3 fazowa
Hello Dariusz,

To znaczy? Nie ma problemu z budową aktywnego PFC o mocy rzedu 1kW (bo
takie pytanie tu padło) w zupełnie przyzwoitych kosztach. Nie mam
pojęcia, skąd mit o zastraszającej cenie.

Bardziej kłopotliwe byłoby przy mocy rzędu 3.5kW ale nadal technicznie
wykonywalne - są dwukanałowe kontrolery PFC (np. UCC28061), które
znacząco zmiejszają tętnienia i obciązenie z obu stron.

Popyt na pewno by się znalazł. Dziwne, że podaży nie ma...

Re: przetwwornica 3 fazowa

Z tym sfajczeniem, to chyba przesada. Falowniki na ogół mają dobre
zabezpieczenia przed przegrzaniem silnika -- same domagają się by im
nadusić jakiś guzik przy zimnym uzwojeniu, a później w czasie pracy
mierzą rezystancję rozgrzanej miedzi (czy to jest opatentowane, tego
nie wiem, ale chyba większość falowników tak ma). Jakby było mało,
to można jeszcze dołożyć osobny termistor -- to też jest przewidziane.

Podłączyłem niedawno falownik do silnika 5,5kW. Kazałem mu się dostroić
do uzwojeń wdług procedury "stały moment obrotwy". Po ustawieniu
częstotliwości na 0,6Hz kręci wałem aż miło, zatrzymać się tego nie da.
Przy starcie silnik zabawnie mruczy na dość wysokich częstotliwościach.
Zakładam, że falownik nie puszcza w uzwojenia prawie stałego (0,6Hz)
prądu o napięciu 400V, wszystko robi jakoś sprytniej. Tak więc z tą
"miękką charakterystyką momentu", to też muszą być jakieś banialuki.

Już było wspomniane, że wzmiankowany falownik ATV12 ma w katalogach
wykonanie dedykowane do amerykańskiej sieci zasilającej i europejskich
silników. Czy jest droższy od wersji europejskiej, tego nie wiem, ale
nie sądzę.

Re: przetwwornica 3 fazowa

Nnnnnie?

Nie spotkaB3%em w tej klasie cenowej. Za to zawsze byB3%a liczona caB3%ec=
zka i20%
na tej podstawie wnioskowana temperatura.

 > Jakby byB3%o maB3%o, to moBF%na jeszcze doB3%oBF%yE6% osobny termistor=
 -- to teBF%20
jest przewidziane.

Tylko w serwach (zawsze) i duBF%ych silnikach (czasmi). W drobnicy nigdy =

nie spotkaB3%em.

 dostroiE6%
ciach.
 banialuki.

Jarek, ja Cie bardzo prosze...
Nawet jeBF%eli skonfigurujesz falownik tak, aby zawyBF%aB3% napiEA%cie (w=
20%
stosunku do typowego silnika dobrze dobranego), czyli niejako20%
skompensujesz wiEA%kszB1% iloB6%E6 drutu w silniku, to i tak przyjdzie t=
aka20%
chwila - tj. czEA%stotliwoB6%E6, BF%e napiEA%cia Ci zabraknie. Tego nie =

przeskoczysz. WiEA%c po czEA%B6ci zgoda - da siEA% pokrEA%ciE6%, w pewny=
m zakresie20%
da siEA% caB3%kiem dobrze pokrEA%ciE6%, ale wykorzystaE6% w peB3%ni silni=
k - juBF% nie.
To samo zjawisko masz w serwonapEA%dach. Dla danego napiEA%cia zasilania =

moBF%na odczytaE6% w katalogu maksymalne obroty silnika. Daleko dalej siEA%
20%
nie da i juBF% - brakuje napiEA%cia i nie pomoBF%e tutaj zmniejszenie mom=
entu20%
obciB1%BFenia. Po prostu nie pokrEA%cisz wiEA%cej. (w uproszczeniu)

Nie jest i nawet podobny dziwolB1%g dostaB3%em kiedyB6% z pF3%B3ki (ATV1=
1 to siEA%20
wtedy nazywaB3%o).
PodB3%B1czyB3%em, zaB6%wieciB3%, zadymiB3%, zgasB3%. ZaniosB3%em do skle=
pu, odesB3%ali do20%
serwisu, serwis zadzwoniB3% skB1%d toto siEA% u mnie znalazB3%o (zaprzyja=
BC%niony20%
wtedy serwis), bo nie miaB3%o prawa i odesB3%ali nowy - poprawny.
DostaB3%em z pF3%B3ki wersjEA% okrEA%towB1% jak mi serwisant wytB3%umacz=
yB3%. Spoko,20%
tylko ja w gF3%rach generalnie mieszkam :)

MiB3%ego.
__
Pzd, Irek.N.

Re: przetwwornica 3 fazowa

Nie wiem co dokładnie liczą, ale mierzą zimne uzwojenie. Tak było napisane
w instrukcji do falowników kilka kW i tak zrobiłem. Raczej nie mam obaw,
że mi coś spalą. A do jakiej klasy cenowej należą, tego nawet nie wiem
-- w każdym razie Schneider Electric.

Instrukcja do wyżej wzmiankowanych zawiera równiez sposób podłączania
termistora.

Niczego nie konfiguraowałem, sam się skonfigurował. Przed dostrojeniem
do silnika kręcił w miarę stabilnie od około 6Hz, po automatycznym
dostrojeniu -- od około 0,6Hz. Skoro była to czestotliwość około sto
razy mniejsza od nominalnej, to ja się spodziewam, że moc silnika jest
też na poziomie 1% znamionowej. Nawet jeśli ten "stały moment" traktować
jako lekką przesadę. Nie wiem co to by miało znaczyc owo "wykorzystanie
silnika w pełni" -- nie spodziewam się, że falownik zastąpi przekładnię
czy inną skrzynię biegu, ale nie kręci też jakims "miękkim momentem".

Przed chwilą mówiliśmy o *minimalnych* obrotach, teraz o maksymalnych.
Więc jednak nie to samo zjawisko.

No to jak nie jest, skoro jest (o czym świadczy powyższa historyjka)?

Re: przetwwornica 3 fazowa

Podaj mi proszEA%, gdzie w ATV12 maB3%ej mocy sB1% zaciski do termistora.=

ProszEA% o symbol zaciskF3%w.

Sam niczego nie robi, autotuning siEA% wywoB3%uje w menu.

o sto

Niekoniecznie, nic nie wiesz o momencie. MoBF%e siEA% okazaE6%, BF%e masz=
 200%20%
znamionowego. MoBF%e byE6% teBF% limit czasowy.

StaB3%y moment, to jeden ze sposobF3%w pracy napEA%du. Nie ma nic wspF3%l=
nego z20%
osiB1%gami silnika.

W peB3%ni, to znaczy od minimalnych prEA%dkoB6%ci obrotowych do przynajmn=
iej20%
znamionowej i to przy zachowaniu choE6%by znamionowego momentu na wale20%
silnika. Jednym sB3%owem - peB3%nB1% moc przy prEA%dkoB6%ci znamionowej.
MiEA%kki bEA%dzie na standardowej ch-ce pracy, jak siEA% bardzo postarasz=
, to20%
usztywnisz przestawiajB1%c ileB6% tam parametrF3%w, ale i tak nie do prEA%
dkoB6%ci20%
znamionowej. Autotuning tutaj nie pomoBF%e.

Nie, to Ty mF3%wiB3%eB6% o minimalnych.

No dobra.
Twoje zdanie:
- Czy jest droBF%szy od wersji europejskiej, tego nie wiem, ale nie sB1%d=
zEA%.
Moje zdanie:
- Nie jest i nawet podobny dziwolB1%g dostaB3%em...

Pass...

MiB3%ego Jarku.
__
Pzd, Irek.N.

Re: przetwwornica 3 fazowa

Do ATV12 się nawet nie dobrałem. Leży w pudełku, kupiony w promocji
razem z innymi na zasadzie "o, jaki fajny, może do czegoś cię przyda".
Te wyżej wzmiankowane, to były trochę(lecz niewiele) większe.

To miałem na myśli. Alternatywne rozwiązanie, to wklepanie różnych danych
(instrukcja opisuje to na kilku[nastu] stronach).

Ja bym przystał nawet na 70%, choć 200% by mnie oczywiście nie zmartwiło.
Spdziewam się też marnej sprawnoći, bo silnik bardziej ciepły niż przystoi
do 55W. Ale kręci długo i nie staje. Limitu raczej nie ma, bo i skąd?
Ja tam jestem zadowolony i nie narzekam.

Jak nie ma, to tym lepiej -- ja się spodziewałem tego, że ten stały
moment, to literacka przenośnia i przy małych prędkościach moment
maleje.

Pojęcie prędkości znamionowej chyba już straciło swój sens.

Czyli w jakimś zakresie prędkości będzie pracował znakomicie, a przy
trochę wyższej też niekiepsko. W każdym razie do sfajczenia daleko.
Zwłaszcza do sfajczenia przez miękkość.

Może to zbyt egocentryczne z mojej strony, ale myślałem, że w dyskusji
chodzi o poddanie krytycznej analizie rzuconych przeze mnie luźnych uwag.

Teraz wniosek:
- Podwyższenie napięcia przy wielkoseryjnej produkcji nie kosztuje nic.

Re: przetwwornica 3 fazowa

To siEA% dobierz. Jak znajdziesz zaciski do termistora, stawiam kratEA%20
wF3%dki, jak nie znajdziesz, to Ty stawiasz. Stoi?

Autotuning nie znajdzie poprawnych parametrF3%w w przypadku silnika20%
poB3%B1czonego w gwiazdEA% i pracujB1%cego na zaniBF%onym napiEA%ciu (gw=
iazda20%
oznacza w naszym przypadku 0.4kV miEA%dzyfazowo), nie do tego sB3%uBF%y.

d?

Z tego termistora co to go nie ma. :)
MyB6%lisz, BF%e jak krEA%ci powoli, to w uzwojeniach prB1%dy B6%ladowe?
PisaB3%em, BF%e moBF%esz (nie musisz!) mieE6% do dyspozycji 200% momentu =

znamionowego, ale naleBF%y siEA% liczyE6% z ograniczeniami.
SwojB1% drogB1% fakt, BF%e na wale masz 1% mocy (bo prEA%dkoB6%E6 BF%adn=
a) nie20%
oznacza, BF%e silnik teBF% pracuje na 1% elektrycznie.
ZastanF3%w siEA% co siEA% dzieje z mocB1% na wale, gdy silnik zatrzymasz =
:)

Dlaczego? Dla mnie podstawowy parametr.

Widzisz, bronisz swoje luBC%ne uwagi opierajB1%c siEA% na innych luBC%nyc=
h20%
uwagach, do ktF3%rych nikt specjalnie siEA% nie odniF3%sB3%.

Pass...
EOT, chyba BF%e ktoB6% przejmie uB6%wiadamianie.

MiB3%ego, Jarku.
__
Pzd, Irek.N.

Re: przetwwornica 3 fazowa

To ma być uczciwe? Jak będe potrzebował, to się dobiorę do pudełka
i do instrukcji. Na razie wierzę na słowo.

Autotuning służy (jak mniemam) do autotuningu. Gdy bedzie trzeba,
zastosuję rozwiązanie alternatywne.

Jak już wspomniałem, liczę się z mniejszą sprawnością. Może nawet dużo
mniejszą. Ale nie aż tak, by coś się miało stać.

Nic nie jest w stanie drania zatrzymać.

Kiedyś był, teraz już nie. Bo kiedyś nikomu do głowy nie przychodziło,
że wielki asynchroniczny silnik można zasilać czymś innym niż prądem
50/60Hz z elektrowni. Teraz przychodzi (a przynajmniej myśl ta powoli
przebija się).

To już jego problem. Chociaż akurat w tym miejscu przyjęte jest,
że niktórzy piszą co wiedzą nie odnosząc się do niczego.

Nie ma potrzeby. Gdy mi braknie świadomości, wiem gdzie zadzwonić.

Re: przetwwornica 3 fazowa
Dnia Tue, 27 Dec 2011 18:53:59 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski

Sterowanie wektorowe zapewne. Dzięki temu silnik indukcyjny może mieć
moment obrotowy (czy raczej w tym momencie trzymający) przy zerowej
prędkości obrotowej.
--
Pozdrawiam      Bad Worm        badworm[maupa]postpl
GG#2400455 ICQ#320399066

Re: przetwwornica 3 fazowa
Użytkownik "Jarosław Sokołowski":

nie da się tego jakoś prościej zrobić niż trzy falowniki?
jak przesunąć fazę na transformatorze między wejściem a wyjściem?
gdzie coś takiego gotowego można kupić i jak to się nazywa?

Re: przetwwornica 3 fazowa

Transformator nie przesuwa fazy. A przynajmniej niewiele.

Musialbys dorzucic kondensatory, a nastepnie posumowac transformatorami w
odpowiednich proporcjach.
Oczywiscie kondensatory dobrze dzialaja tylko przy okreslonym obciazeniu.
A przy sredniej mocy duze to bedzie i ciezkie.

jak koledzy podpowiadali - falownik do silnika .
Tylko sie trzeba wczytac w instrukcje czy aby na pewno daje to czego
potrzebujesz. Np. czy ma punkt srodkowy dla gwiazdy, czy tylko trojkat
dobrze zasila.

J.

Re: przetwwornica 3 fazowa

Nie spotkaB3%em nigdy falownika z .... neutralnym?

MiB3%ego Jarku.
__
Pzd,
Irek.N.

Re: przetwwornica 3 fazowa

Bo niepotrzebny do silnika, a wymagania rosna.

Ale nie wiemy do czego koledze 3 fazy i czy wystarcza mu takie "do silnika"
:-)

J.

Re: przetwwornica 3 fazowa

Falownik, to nie jest jakaś strasznie skomplikowana rzecz. Nawet
trójfazowy. Ten o którym pisałem, wyprodukowany przez Schneider
Electric, ale inne firmy też robią. Łatwo znaleźć w sklepach
internetowych i nie tylko internetowych. Nazywa się "falownik
z zasilaniem jednofazowym", ceny od jakichś 500 zł (nowy, używane
można kupić taniej).

A tak w ogóle, do czego to ma być?

Re: przetwwornica 3 fazowa
Użytkownik "Jarosław Sokołowski" :

no właśnie nic konkretnego w sieci nie mogę znaleźć

chodzi o możliwość podłączenie do zasilania jednofazowego maszyn
indukcyjnych trójfazowych o mocach chyba 1-2kW

nie chodzi o żadne sterowanie prędkościami obrotowymi silników czy tym
podobnych.

Re: przetwwornica 3 fazowa

E tam, nie wierzę. Po wpisaniu w gugla "falownik jednofazowy" wyskakuje
mnóstwo ofert. A w ceneo.pl po wpisaniu "falownik" od razu na drugim
miejscu jest taki jednofazowy za 518,66 brutto.

No to właśnie do tego są falowniki. Taki Schneider ATV12 akurat się
nada (jeśli nie ten tańszy z Ceneo).

Ale przynajmniej kulturalny start maszyny w zadanym czasie (jednej lub
kilku sekund) powinien się przydać. Zwłaszcza jak się obciąża jedną fazę.

Re: przetwwornica 3 fazowa

Potwierdzam, bardzo przyzwoity i tani falownik. StosujEA% b.chEA%tnie i n=
ie20%
zdarzyB3%o mi siEA% uszkodziE6%.

ATV majB1% restart lock fabrycznie (czy jak toto siEA% nazywa). Generalni=
e20%
sam nie wystartuje po podaniu zasilania, obojEA%tnie jak mu skonfigurujes=
z20%
wejB6%cia. Model 12, ma w opcjach obejB6%cie - trochEA% poustawiasz i bEA%
dzie cacy.

O mam - to nie to, restart jest po bB3%EAdzie, a po podaniu zasilania to=
20%
Rozruch w Locie. W menu FULL->FLt->FLR ustawiE6% na YES.

MiB3%ego.
__
Pzd,
Irek.N.

Re: przetwwornica 3 fazowa
Użytkownik "Irek N."

dzięki, zdaje się o dokładnie coś takiego mi chodziło, żeby od czasu do
czasu podłaczyć jakąś wiertarkę stołową czy podobną maszynę trójfazową do
sieci jednofazowej, zawsze to sporo tańsze niż przyłącze z energergetyki i
jego utrzymanie,
myślałem tylko że problem jest prostrzy do rozwiązania niż robienie
prostownika i trzech falowników.

Site Timeline