Przetwornice - dwa (proste) pytania

Witam,

Przetwornica izolowana (trafo), zaporowa i przepustowa, małej mocy (<4W), np. 12V -> 6V (w każdym razie nie żadne sieciowe).

  1. Czy praca z współczynnikiem wypełnienia >50% (np. 60-70%) niesie za sobą jakieś konsekwencje? Dotyczy oczywiście tylko zaporowej i zakładam, że mam w układzie "slope compensation". Gdzieś natknąłem się na informację, że przy większym niż 50% wypełnieniu nie wykorzystujemy w pełni transformatora, ale nie bardzo to rozumiem. Póki co maksymalne wypełnienie wiążę z napięciami (np. na kluczu) i prądami w uzwojeniach (i diodach).

  1. Czy jeśli przetwornica w zakresie swej pracy (Uwe i Iwy) przechodzi w pewnym momencie z trybu DCM na CCM to źle? U mnie tak jest i przetwornica pracuje stabilnie, uzyskuję krótki czas odpowiedzi - nie zauważyłem nic złego. Czy są jakieś powody, dla których tego się unika? Analizując niektóre "fabryczne" projekty widzę, że tak się robi. Ale czytając niektóre PDFy (głównie przetwornice sieciowe) mam wrażenie, że producent chce, by nasza przetwornica pracowała albo w jednym, albo w drugim trybie.

Proszę o jakieś naprowadzenie, informacje, wskazówki...

Reply to
Dykus

Zobacz na telewizor - wypelnienie maja z 80% [jakies 52/64] i pracuja latami.

Najmniejsze straty osiagniesz pracujac na 50%, przynajmniej w prostym modelu strat przetwornicy. Chyba jednak prosciej przewymiarowac trafo i miec zapas.

No coz - miales przyklad niedawno przy przetwornicy do ksenonow. Kiepsko kontrolowane przejscie w CCM .. i jajca wychodza ..

Niby nie powinny - ale jednak sie zdarzyly.

No i CCM wymaga kontroli pradu po pierwotnej stronie, wiele sterownikow tego nie ma, musza pracowac z dala od grozby nasycenia ..

Witam,

Dnia 10.05.07 (czwartek), 'entroper' napisał(a):

Fakt. Nie zwróciłem na to uwagi.

Mógłbyś powiedzieć coś więcej? Chodzi o maksymalne amplitudy prądów w uzwojeniach (co jeszcze rozumiem)? A co z przekładnią - niezależnie od niej jest to 50%, czy może zakłada się, że wtedy przekładnia ma być n=Uwy/Uwe?

Reply to
Dykus

Witam,

Dnia 10.05.07 (czwartek), 'J.F.' napisał(a):

W zasilaczu, czy trafopowielaczu? Zasilacz daje kilka napięć, może dlatego takie wypełnienie... nie znam się. :) Bo chyba nie robi się telewizorów o zasilaniu 110-230V (choć przy 230V współczynnik powinien być mniejszy...).

No właśnie - ta sama prośba co dla entropera - mógłbyś napisać coś więcej? Lub przynajmniej jedne z Was ;), lub oczywiście ktoś inny?

Niby tak, ale można dopracować sprzężenie i problem zniknie. Gorzej, jeśli te jajca wyjdą przy jakimś niestadardowym obciążeniu, np. jakieś kluczowanie cewki na wyjściu (zupełny wymysł), choć nie powinno. :)

A dlaczego DCM tego nie wymaga?!

Reply to
Dykus
Reply to