Przetwornica - wybór konfiguracji

Witam,

Potrzebuję przetwornicy izolowanej (we-wy) małej mocy (ok. 1W, Uwy np. 5V), która by dawała dwa napięcia wyjściowe, ale w której przy zwarciu jednego (głównego) wyjścia, na tym drugim (pomocniczym) nadal byłoby napięcie - najlepiej 3.3V, ale i 2.7V wystarczy (bez zwarcia głównego może być więcej), przy prądzie <3mA.

Czy istnieje jakaś sprytna (albo i nie) topologia lub rozwiązanie, które to umożliwia, bez jakiś kombinacji alpejskich?

Oczywiście miałoby to się opierać na jednym transformatorze...

Czy z dławika wyjściowego przy forward da się to uzyskać?

Reply to
Dykus

Użytkownik "Dykus" snipped-for-privacy@SpAmYwp.pl napisał w wiadomości news:fac7sd$d76$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Twoje wymagania spełnia kiepski transformator flyback o wyjątkowo dużej indukcyjności rozproszenia pomiędzy wszystkimi uzwojeniami, aczkolwiek może być ciężko go wykonać (jedno uzwojenie jest zwykle "uprzywilejowane"). Możesz poeksperymentować z trafem, w którym uzwojenie pierwotne zajmuje całą warstwę(y), a wtórne nawijane są obok siebie zamiast jedno na drugim.

pozdrawiam entrop3r

Reply to
entroper

Witam,

Dnia 20.08.07 (poniedziałek), 'entroper' napisał(a):

Dzięki za info. Tak też próbowałem, ale jakoś mi nie wychodzi. Przy zwarciu jednego uzwojenia na drugim (mimo większej liczby zwoi) dostaję jakieś niecałe 2V i to dosyć niepewne to jest. Cóż, jeszcze popróbuję... Widać - nie ma lekko. :) Eh, gdyby jeszcze w Polsce był jakiś większy wybór sterowników PWM dla hobbystów... :)

Z zupełnie innej beczki:

Czy możliwe, że przetwornice Traco Power są przetwornicami (quasi-)rezonansowymi? Mam przed sobą jedną z nich:

(TEN10, 10W, 18-24V na 5V 2A, 300kHz PWM)

I z podziwu wyjść nie mogę - na wyjściu tętnienia "sinusidalne" (także przy

2A), o prawie stałej wartości <50mVpp, odpowiedź impulsowa szybka (szybka?) <500us (10-100%) bez oscylacji, więc chyba wąskiego filtru LC nie wsadzili. Wiem, że dają kondensatory ceramiczne do filtracji. Nie widać na wyjściu zmiany współczynnika wypełnienia. To normalne? Tak się da w "klasycznych" topologiach? :)

Tylko przy braku obciążenia potrafi w "drgawki" wpaść i wtedy pojawiają się trójkątne "tętnienia" o zdecydowanie większej amplitudzie... Dwie wady jakie zauważyłem są takie, że przy nagłym odłączeniu obciążenia napięcie potrafi spaść nawet do 0V na kilka ms (!), oraz prąd zwracia wynosi nieco ponad 3A. :) Badałem bez żadnych dodatkowych elementów z zewnątrz.

Reply to
Dykus
[...]

Wątpię.

[...]

Flyback + filtr PI na wyjściu - normalka.

Zachowanie też wskazuje na flyback.

Witam,

Dnia 20.08.07 (poniedziałek), 'RoMan Mandziejewicz' napisał(a):

No, to mnie tylko utwierdza jak daleko jestem za peletonem. ;)

W zasadzie budowałem tylko przetwornicę małej mocy, ale takiego sinusa nigdy nie uzyskałem. A to przetwornica mała i zapewne nie ma miejsca na duże pojemności, tym bardziej, że robią na ceramikach. Jak wąski musiałbybyć filtr, by zrobić z tego sinusoidę? Jak bardzo ucierpiała by odpowiedź impulsowa...? U siebie daje np. 6.8uH + 22uF (przy 100kHz), ale to za mało na sinusa, nawet, gdy podniosę częstotliwość do 300kHz... :/ Flyback - jak rozumiem głęboki CCM...

Dla obejrzenia - tętnienia na wyjściu (10mV/dz i 1us/dz):

(Iwy=2A)
(Iwy=200mA)
(Iwy=50mA)

Czy przetwornice izolowane o większej wydajności prądowej mają krótszy czas odpowiedzi, niż małej mocy (ogólnie)?

Reply to
Dykus

Bez przesady.

Zapewne tak.

Różowo nie jest - szpilki się przedostają...

A tu juz widać czkawkę...

Przede wszystkim flybacki mają dorą odpowiedź impulsową. Nawet w trybie CCM.

Witam,

Dnia 21.08.07 (wtorek), 'RoMan Mandziejewicz' napisał(a):

A co to może być? Bo jest ona stabilna, czy to już jakieś "gubienie" impulsów, tzn. nie w każdym okresie narasta prąd?

I przy okazji zapytam:

Czy takie rozwiązanie:

bardzo złe, czy niekoniecznie? Chodzi oczywiście o ten dławik w masie, podłączony układ ma standardowo - minus na masie. Ewentualnie w samej przetwornicy ekranować by trzeba było plusem zasilania "+" (pola masy, itp.). Oczywiście wiem, że można dławik (i diodę) przełożyć na plus... ;)

Reply to
Dykus

Początek niestabilności - normalka.

Nieładnie. Niezgodnie ze sztuką. Tak się nie robi. Itd.

Witam,

Na początku - dzięki za wszystkie odpowiedzi.

Dnia 21.08.07 (wtorek), 'RoMan Mandziejewicz' napisał(a):

No właśnie, z ciekawości sprawdzałem dodatkowo sondą oporową (ekranowana) i amplitudy szpilek także przekraczały katalogową wartość tętnień (i zakłóceń) - 50mVpp (BW 20MHz). Oczywiście pomiar w pająku (na zaciskach przetwornicy), bez dodatkowych kondensatorów z zewnątrz - nic na ten temat nie wspominają w dokumentacji.

Więc jak - ja robię złe pomiary, parametry są niezgodne, czy może w "Ripple and noise (20 MHz Bandwidth)" nie uwzględnia się tych szpilek?

Reply to
Dykus

A może uwzględnia ale... RMS. Co byłoby dużym nieporozumieniem.

Witam,

Dnia 28.08.07 (wtorek), 'RoMan Mandziejewicz' napisał(a):

Z drugiej strony, jak widzę jakie metody pomiaru stosuje Aimtec, to chyba faktycznie jest to ewidenty błąd metody pomiaru. Jak zrobię tak, jak poleca Aimtec, to szpilek w ogóle nie widać. :) Tylko czy to jest rowziązanie problemu...

Reply to
Dykus

Czekaj czekaj - to ciagle jest 300kHz i niby-czkawka jest w ciagu jednego okresu. To sa chyba jakies niuanse filtru wyjsciowego i jego rezonansow.

Nieladne. Tak sie nie robi. Ale czemu niezgodne ze sztuka ?

Jeśli to jest tylko możliwe, któryś koniec uzwojenia powinien być połączony z masą.

a wlasnie taki dokladnie sposob polaczenia widuje w zasilaczach wiekszej mocy, szczegolnie w topologii forward. na + idzie wyjscie z trafa.. sam sie zastanawialem dlaczego tak robia..

Reply to
Greg(G.Kasprowicz