Przetwornica step-up 6V->35V 1.8A i regulacja pr?du

Witam wszystkich.

Szukam, grzebię, i znajduję miliony linków, ale nic konkretnego na ten temat. Potrzebuję zrobić przetwornicę DC-DC z 6V (akumulator 6V/12Ah) na 35V dla LEDa 50W. Pobiera to jakieś 1800mA prądu (zależnie od napięcia, przewodzi od ok. 33...34V). Do tego podłączę sobie jakiegoś attiny, który regulowałby impulsowo prąd przez jakiegoś MOSFETa (a może inaczej?), tak żebym mógł sobie LEDa "przyciemnić", bo z tego akumulatora po godzinie nic nie zostanie... Jak polecacie to zrobić? Jestem za rozwiązaniami prostymi, typu tranzystor, opornik, dławik, kondensator, itd., ale przyznam, że bardzo zależy mi na sprawności takiego układu...

LED ma 50W dlatego nie wiem czy impulsowe sterowanie prądem będzie dobrym pomysłem. Nie miałem wcześniej do czynienia z LEDami tak dużej mocy, dlatego prosiłbym o jakieś wskazówki...

Dzięki z góry za odpowiedzi, Marcin

Reply to
Martin Lukasik

W skrócie: wyjątkowo niemądry pomysł. Średni prąd pobierany prawie

10A, czyli w szczytach można się spodziewać ponad 30A. Nikt rozsądny jako step-up tego nie będzie robił. Również nikt rozsądny nie będzie robił takiej mocy z 6V - to bez sensu.

Się zaczyna...

[...]

I tu mnie już zaczyna, kwa nać!, szlag trafiać. Do gównianej regulacji jasności mikrokontroler ale przetwornica na tranzystorku ma być, bo ma być "prosta".

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" snipped-for-privacy@pik-net.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@pik-net.pl...

Jakze sluszne jest Twoje oburzenie.

Wiec podsumujmy - przetwornica wraz z regulatorem powinna byc zrobiona na dwoch rdzeniach, dwoch tranzystorach i jednym uC :-)

P.S co to za 50W LED ? rownoleglo-szeregowy zestaw luxeonow ?

Widzisz, dlatego właśnie zależy mi na dużej sprawności, bo nie mam wyjścia -- muszę to zrobić z 6V. Bo taki akumulator mam zainstalowany w łodzi RC. Ów LED ma służyć jako zamiennik obecnego LEDa 3W, który służy mi jako podwodna latarka do robienia zdjęć z łódki. Jest tam akumulator 6V i tak raczej musi zostać (silniki są również na

6V, sterowanie i kamera na 5V). [..]

Roman, nie denerwuj się :-) Chodzi o to, że jest mały, a na miejscu mi zależy, mam ich całą garść, a przetwornica nie musi być super-duper, bo ja potrzebuję "zwykłą" latarkę. Nie zmienia to faktu, że jeśli jest jakiś układ do tego to chętnie go zakupię. Po prostu nic nie znalazłem na to napięcie/prąd (a większość LEDów 20W, 25W, 30W, 50W i 100W są właśnie na 35V).

Jeśli mógłbyś coś poradzić to byłbym wdzięczny -- a sądząc po Twoich wypowiedziach w innych miejscach myślę, że w temacie jesteś niezły :-)

Zdrówko, Marcin

Reply to
Martin Lukasik

:-)

Właśnie nie. Zależało mi na dużej jasności, a takie "matryce" wcale jasne nie są. Przy tej samej mocy z jednego LEDa wyciskasz dużo więcej lumenów, plus mogę mieć temperaturę kolorów 7000K - 12000K, a to jest właśnie to -- pod wodą zimne światło przedziera się dalej. Chociaż tak mu się przyglądając widzę, że wewnątrz też może mieć matrycę LEDów... Coś jak ten, tylko mój jest na 35/36V:

Marcin

Reply to
Martin Lukasik

Wiem. To ja tu jestem góró ;)

Na dwóch rdzeniach, dwóch diodach, dwóch tranzystorach, mnóstwie elementów biernych i jednym kontrolerze przetwornicy a nie jakimś mikrokontrolerze, który się zwiesi i wszystko popali.

Nie step-up, tylko push-pull. Regulację prądu wyjściowego załatwia sam kontroler przetwornicy - po co kombinować jeszcze z mikrokontrolerem?

Są już dostępne tak różne moduły, że pisanie o Luxeonach staje się nietaktowne...

:-)

Pomijajac usmieszki to nadal jest ciekawa rada - przetwornica forwardowa na dwoch tranzystorach z odczepem, po wtornej strone dlawik stabilizujacy prad, tyle tylko ze tranzystory sterowane uC a nie specjalizowanym scalakiem :-)

Patrzac na napiecie to zdecydowanie nie jest jeden LED. No chyba ze ma wbudowana przetwornice, w co watpie.

Wiadomo co to konkretnie jest ? Edison ?

A z uwag ogolnych - osobne LED latwiej schlodzic. a od temperatury sprawnosc zalezy. Za to wymagaja wtedy osobnej optyki.

Naprawdę chcesz, żebym Ci napisał, gdzie możesz sobie tego uC wsadzić?

[...]

Nieprawda - łatwiej chłodzi moduł niż stado LEDów. A optyki żadnej nie potrzeba - charakterystyka kierunkowa modułów zazwyczaj idealnie odpowiada typowemu obiektywowi.

Dobra, to teraz pytanie: ma ktoś z Was linka do jakiegoś schematu? Mistrzem świata w dziedzinie elektroniki to nie jestem, ale ze złożeniem czegoś na podstawie schematu problemów miał nie będę. A jak będzie wytłumaczony, to może nawet sam zmienie napięcie ;-)

To jest Chińska Dioda Magiczna ;-) Nie mam pojęcia co to jest, ale tak jak mówisz -- zakładam, że jest ich tam kilka. Szkoda tylko, że ktoś nie pomyślał o podłaczeniu tego równolegle tak, żeby działało przy tych 6V a nie 35V...

Osobne LEDy dają mniej luksów. Sprawdzone. A ja potrzebuję dużo luksów. I teoretycznie to mogę wpierniczyć tam 10 LEDów 100W, tylko wtedy poświeci mi to na akumulatorze jakieś 30 sekund. O ile wydali prądowo... Samo chłodzenie nie powinno być dużym problemem -- w dnie łodzi mam dziurę fi 60mm, w dziurze siedzi filtr UV od aparatu foto, więc kawałek płaskiej szybki, do której zamierzam LEDa przykleić i chłodzone to będzie wodą, która będzie zawsze pod szybką. Powinno działać. Wrzucę jakiś termistor "w razie jakby co".

Tak czy owak - jeśli ktoś ma linki do przetwornicy to bardzo bym prosił je podać.

Pytania do Romana:

1) dlaczego push-pull? 2) dlaczego 6V->35V to kiepski pomysł? czy 12V/6Ah jest lepszym pomysłem niż 6V/12Ah? Jeśli tak, to dlaczego?

Marcin

Reply to
Martin Lukasik

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" snipped-for-privacy@pik-net.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@pik-net.pl...

Musze sie kiedys zmobilizowac i zrobic taka. Potem porownamy :-)

W UPS'ach steruje uP i jakos nie protestujesz :-)

Za to 50W rozklada sie od razu na wiekszej powierzchni radiatora.

O ile akurat wlasnie taka ch-ka jest ci potrzebna. Ale wtedy i pojedyncze LED bez optyki sa odpowiednie.

Co chcesz porównać? Sposób wieszania się? Czy może kontrolę prądu w locie?

A co ja mam do protestowania? Nikt mnie o zdanie nie pytał. Falownik na 50Hz może sobie być sterowany uC. Przetwornica go zasilająca - absolutnie nie. Tym bardziej, że nie ma takiej potrzeby.

A po co Ci w wodzie wielki radiator? Mały moduł łatwiej uszczelnić.

Tylko, że do osiągnięcia 50W potrzebujesz ich bardzo dużo. Pod wodą wielkość ma istotne znaczenie.

Wątpię.

Proponuję ręcznie.

[...]

I co by to zmieniło? Byłoby jeszcze trudniej. LEDy to nie żarówki - wymagają stabilizacji prądu a nie napięcia!

OMG!

Tyle, że LEDy mają być chłodzone z drugiej strony. 50W od strony świecącej nawet w wodzie nie ochłodzisz.

Wpisz w gógle "przetwornica" - dostaniesz mnóstwo linków.

Bo tak jest lepiej.

Przykro mi - korepetycji z elementarnej elektrotechniki nie udzielam. Hint: masz moc 50W - jaki to prąd przy 12V a jaki przy 6V?

In the darkest hour on Thu, 23 Sep 2010 02:58:30 -0700 (PDT), Martin Lukasik snipped-for-privacy@milea.pl screamed:

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

[...]

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Przy 6V -> 35V dwa powyższe zdania są ze sobą sprzeczne. :)

Reply to
Artur M. Piwko

To, że wtedy nie potrzebowałbym stabilizacji prądu i napięcia, tylko samego prądu?

Co znowu? Wiem, zabrzmiałem jak burak, który zakłada zestaw audio 1500W do malucha i przykleja na przód naklejkę PIONIER, ale nie o to chodzi. Chodzi o to, że mam ograniczoną pojemność akumulatora, a do robienia zdjęć pod wodą potrzebuję oświetlać dno na głębokości kilku-kilkunastu metrów. Dlatego musi to być jak najwydajniejsze...

Chyba, że Twoje OMG tyczyło się czegoś innego.

Dzięki, działa!

No, to tak jak jeździć czarnym samochodem vs czerwonym...

Nieładnie jest wszystkich z gory traktować jak debili. Raczej miałem na myśli:

- czy jeśli jest większe napięcie na źródle to jest większa sprawność przetwornicy (inaczej: czy jeśli różnica między Vout a Vin jest mniejsza to sprawność przetwornicy jest [z założenia] większa?)

- czy akumulator o więszej pojemności można obciążyć bardziej niż ten o większym napięciu, czy nie ma to znaczenia? (mowa o 6V/12Ah i 12V/

6Ah) Wydaje mi się, że sugerowałeś też, że prąd rzedu kilku-kilkunastu A to nie jest dobry pomysł. Tak się zastanawiam czy to rzeczywiście tak bardzo dużo dla akumulatora? Mój zasilacz APC ma baterię 12V/7Ah i jest niby 650VA. Zakładam, że APC wie co nieco o zasilaniu, więc zakładam, że takie 50W na podobnym akumulatorze raczej boleć go nie powinno. Ale może coś przegapiłem?

Marcin

Reply to
Martin Lukasik

Obawiam się, że ta dioda wcale tak wydajna nie jest. Ja bym się skłaniał ku bardziej markowym produktom.

Ciekawy projekt, np.:

EM

Szkoda, że to tak hermentyczne, bo by się nadawało na p.r.h.n....

[...]

Skoro wiesz lepiej, to po co pytasz?

Wszystkich?

Prawo Ohma już przerabiałeś w szkole czy wykreślili z programu?

To złodzieje - kiedyś do 600VA wsadzali 11 lub 12Ah. 7Ah były 400 i

420VA...

Tak - to, że proponujesz 6V a nie 12V. Weź sobie popatrz na charakterystyki popularnych tranzystorów MOSFET - może wtedy zrozumiesz, dlaczego 6V jest fuj a 12V lepsze. A to tylko jeden z wielu powodów.

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" snipped-for-privacy@pik-net.pl napisał

Nie przypominam sobie zebys narzekal zeby ci sie uP w lanosie wieszal :-P

Zapominasz ze procesory dzialaja juz na 3 GHz ? :-)

I ze teraz taka moda ze dopiero jak jest potrzeba to sie cos do procka doklada :-)

Nawet w wodzie musi miec swoja wielkosc. A nawet metal ma swoja przepuszczalnosc ciepla.

W dniu 23.09.2010 13:25, Martin Lukasik pisze:

Jakby ledy były na 6V (abstrahując od tego, że nie ma takich) to miałbyś cyrk nie do zrealizowania przy tej mocy z sensowną sprawnością - naładowany akumulator ma trochę ponad nominalne 6V, rozładowany ma trochę poniżej. A jak było napisane - sterujesz prądem a nie napięciem. Musiałbyś albo mieć 2 przetwornice albo SEPIC, która nie jest super wydajna.

Gdzie to sprawdzałeś?

Taka uwaga - chińskie latarki "POWERLED 1W" mają często np. 1/8W i kiepską sprawność. Jak człowiek zobaczy prawdziwego powerleda 1W to się można zdziwić.

A wiesz co to 1500W znaczy? Bo chodzi mniej-więcej o to samo co z tysiącami lumenów.

Jesteś w stanie samemu ocenić jakNOP;ość przetwornicy? Jak nie to czemu nie wierzysz komuś kto się podobno na tym zna?

Ile amperów będziesz brał średnio przy 6V aby dostać 50W na wyjściu a ile będziesz brał z 12? To jest pobór średni - trzeba jeszcze wziąć pod uwagę, że przetwornica bierze prąd w impulsach a to dopiero pierwszy z listy problemów.

W pewnym zakresie tak - im większa różnica tym większy prąd. Im większy prąd tym większe straty na oporach.

Zależy od Twojego akumulatora. Są modelarskie LiIon z których kilkadziesiąt amperów można brać a są takie z których pobranie powyżej

1A może grozić wybuchem.
Reply to
Michoo

Jak się uP w Lanosie zwiesi, to go watchdog "obudzi" zanim silnik zgaśnie. W przetwornicy potrzebujesz kontroli prądu w locie - opóźnienie nie powinno przekraczać kilkuset nanosekund. Powiedzmy, że w jednym cyklu możesz sobie pozwolić na brak pomiaru ale już po zawieszeniu, przy push-pull, zostawienie otwartego jednego klucza i czekanie na watchdoga, to pewny dym. Szczególnie przy prądach, o jakich tu mowa.

Ja naprawdę wolę zrobić to na normalnym kontrolerze.

Jasne. I te koniecznie trzeba wsadzać do przetwornic zamiast kontrolera za kilka PLN...

No to rób tak przetwornice ale ja będę robił po swojemu.

Bez przesady. Odprowadzenie 50W w wodzie to banał. Byleby robić to od właściwej strony.

Mam miernik natężenia światła, luksometr czy jakkolwiek, w... telefonie. OK, może i jest to bardziej zabawka, ale wygląda na to, że działa. Władowałem pod wodę tego 50W w jednym kawałku i takiego z 15 LEDami

3W. Obydwa w reflektorze 90 stopni. 50W ma niby 7500K, te miały ponoć 6800K (dane katalogowe). Na głębokości 8m "na oko" było 2x ciemniej. Niestety miałem tam kamerę a nie aparat, więc nie powiem dokładniej (tak to bym widział jaka była przysłona i czas naświetlania).

Ta sama wiązka, ta sama moc, inna jasność...

Ja nie mówię nigdzie, że nie wierzę. Wierzę. Chodziło mi o to, że fajnie jest usłyszeć coś wiecej niż "tak, bo tak". Skoro już się ktoś produkuje, żeby mi odpisać, to fajnie byłoby, gdyby dodał to jedno-dwa zdania z uzasadnieniem. Fajnie jest się czegoś naczyć a nie prowadzić dyskusje, które nie mają żadnej wartości merytorycznej.

Dobra, rozumiem. Cały czas myślałem, że czpiacie się tego, że chcę "męczyć" akumulator kilkunastoma amperami.

Zwykła cegła z ołowiu i kwasu :-)

Marcin

Reply to
Martin Lukasik