Przetwornica - step down

Witam,

Mam przetwornice step-down z wlasnym sterownikiem. Jedyna różnica od typowej to brak pojemności wyjściowej ponieważ ma to pracować jako układ stabilizacji prądu.

Oczywiście w praktyce nie jest zupełnie tak jakbym oczekiwał.

Zastanawiają mnie oscylacje przy włączaniu i wyłączaniu klucza - jak na pic:

Co może być ich powodem ?

Adam

Reply to
Adam Górski

  1. Błędna metoda pomiaru - użycie klasycznej sondy z kabelkiem masy jako antenką i obwodem rezonansowym równocześnie.
  2. Zła konstrukcja dławika - za duża pojemność własna.
  3. Brak małej pojemności na wyjściu, blokującej takie oscylacje.
  4. Obciążenie reaktancyjne (oporniki drutowe o sporej indukcyjności).

A tak w ogóle, to moja szklana kula, nawet przyciśnięta do ściany odmówiła dalszych zeznań i stwierdziła, że ona też ma swoje ograniczenia i bez schematu, zdjęć układu oraz wartości napięć i prądów, to ona ma to w dupie i więcej pomagać nie zamierza.

Postaram się przygotować materiał tak aby kolega nie miał wątpliwości. Czy mogę wtedy liczyć na pomoc ? Jeśli tak to może byłaby możliwość przez skypa lub mailem ?

Adam

Reply to
Adam Górski

W dniu 2011-02-01 21:25, Adam Górski pisze:

Cewka :

ład :
Idea jest następująca:

Przed uruchomieniem 20mF kondensatorów jest naładowanych do 330V. Przed uruchomieniem obciążenie jest wstępnie spolaryzowane i występuje na nim 120V. Po uruchomieniu układu energia z C ma być przekazana do obciążenia i ma być utrzymany stały prąd rzędu 40-50A w czasie 20ms

Na podstawie różnych źródeł założyłem sobie 250KHz jak częstotliwość pracy. Do tego wyszła mi z obliczeń cewka 70uH na rdzeniu PM114/93 epcosa ( na zdjeciu )

Problem polega na tym że przy przełączaniu mam straszną sieczke w całym układzie.

Chwilowo obniżyłem częstotliwość do 50kHz żeby zobaczyć cokolwiek. Ten przebieg z pierwszego rysunku to napięcie na obciążeniu - za cewką.

Jakie byłyby jeszcze pomocne pomiary w określeniu co się dzieje ?

Pozdrawiam i dziękuje za sugestie.

Adam Górski

Reply to
Adam Górski

Szkoda, żeby mailem - inni się nie nauczą.

Za dużo!

Obliczenia u Niemca? On jest nieobliczalny z tymi dwoma kilogramami ferrytu :( To jest za wielki rdzeń - trzeba to jakoś przerobić. BTW: jak Ci się udało zdobyć rdzeń ze szczeliną 3.8mm?

Normalka przy robieniu takich rzeczy na pająka. Przy takich prądach każdy zbędny centymetr przewodu to antena.

Domyśliłem się.

Zdjęcie całości z jakąś linijką, żeby można było mieć jakieś odniesienie. No i wiedza o tym, co jest obciążeniem.

Ale zacznij od rzeczy podstawowej - pętla najkrytyczniejsza to połączenia pomiędzy pojemnością wejściową, kluczem i diodą. To musi być robione krótkimi przewodami. I na wyjściu _musi_ być mała pojemność blokująca. Przy takim prądzie rzędu pojedynczych uF.

Obliczenia - fakt - u Niemca.

Napisałem do epcosa że potrzebuje i następnego dnia miałem telefon od dystrybutora w Polsce. Po dwóch tygodniach miałem na biurku.

Zdjęcie z linijką będzie nieco problematyczne - nie mam linijki :) -może być bez ? Faktycznie przewody połączeniowe są dość długie.

Obciążeniem jest lampa łukowa Xe. Producent twierdzi ( i zapiera się ) że charakterystyka z zapalonym łukiem jest rezystancyjna a tak właśnie sytuacja u mnie występuje. Coś mi tutaj śmierdzi z tą czysto rezystancyjną charakterystyką łuku.

Ok. Biorę się za skracanie kabli pomiędzy C wejściowym, Diodą i kluczem. Doprowadzenia L i Cwy(blokujący) też mają pierwszorzędne znaczenie ?

Pozdrawiam Adam

Reply to
Adam Górski
[...]

Długość połączeń w każdej przetwornicy to podstawa.

Skoro to lampa łukowa, to faktycznie niekoniecznie czysta pojemność równolegle do niej musi być dobrym pomysłem :( Trzeba będzie dać dwójnik RC - ale jego dobranie to będzie niezła jazda, bo o rezystory bezindukcyjne przy takich mocach ciężko :(

Ale czemu bezindukcyjne ? Do stabilizacji pradu to jak najbardziej indukcyjne a wrecz drugi dlawik :-)

Jarku, pomyśl przez chwilę. Tu chodzi o tłumienie oscylacji. Co miałby dać drugi dławik równolegle do lampy łukowej - zwarcie dla DC?

Dlaczego rownolegle ? Oscylacje pradu tlumi sie tak:

--L--*--L--- | = |

-----*------

A oscylacje napięcia jak? Na końcówkach lampy łukowej nadal będziesz miał śmietnik - tu jedynie dwójnik RC równolegle jest w stanie uspokoić sytuację.

Znalazłem schemat w jednej z książek dokładnie tego co ja usiłuje zrobić i ku mojemu zaskoczeniu nie ma żadnego L.

Wynika z tego że prędkość narastania prądu w łuku jest wcale nie taka duża.

Adam

Reply to
Adam Górski

Nie tak - prąd jest ograniczany indukcyjnością i rezystancją pasożytniczą kondensatora magazynującego energię. Ale czy takie ograniczenie Ci wystarczy?

Ja mysle ze takze wlasciwosciami luku (ilosc czasteczek jest ograniczona i prad tez), a glownie jednak pojemnoscia kondensatorow - poplynie duzy prad przez moment i przestanie nawet jesli zawiedzie tranzystor czy uklad wylaczania. I choc przydaloby sie zeby ten prad byl w miare staly, to byc moze nikt go nie stabilizuje jakos specjalnie - swiatlomierz blyskowy sie zajmie wylaczeniem we wlasciwym momencie.

Za to bardzo mnie ciekai dioda D1 .. wysokonapieciowa powinna byc, taka na 15kV i 200A to chyba rzadkosc .

Tak. To raczej ciężko znaleźć. Dlatego u mnie zapłon robiony jest inaczej. U mnie simmer supply ma około 1500V a trigger 15KV jest na spirali wokół bańki.

Adam

Reply to
Adam Górski

Kto podejmie się nawinięcia cewki zgodnie z wszelkimi zasadami ? Ja nie mam do tego warsztatu ani materiałów ( ani wiedzy jak nawinąć cewkę elegancko )

Dostarczam rdzeń i karkas.

Adam

Reply to
Adam Górski

Temperaturą nie muszę się aż tak martwić ponieważ to ma działać tylko przez około 20 ms , potem mam 1000 ms przerwy.

Adam

Reply to
Adam Górski