Przetwornica - step down

Mam przetwornice step-down z wlasnym sterownikiem.
Jedyna róşnica od typowej to brak pojemności wyjściowej poniewaĹź  ma to
pracować jako układ stabilizacji prądu.

Oczywiście w praktyce nie jest zupełnie tak jakbym oczekiwał.

Zastanawiają mnie oscylacje przy włączaniu i wyłączaniu klucza - jak na pic:
http://img163.imageshack.us/img163/6893/waveb.png

Co może być ich powodem ?

Adam

Re: Przetwornica - step down
Hello Adam,

1. Błędna metoda pomiaru - użycie klasycznej sondy z kabelkiem masy jako
antenką i obwodem rezonansowym równocześnie.
2. Zła konstrukcja dławika - za duża pojemność własna.
3. Brak małej pojemności na wyjściu, blokującej takie oscylacje.
4. Obciążenie reaktancyjne (oporniki drutowe o sporej indukcyjności).

A tak w ogóle, to moja szklana kula, nawet przyciśnięta do ściany
odmówiła dalszych zeznań i stwierdziła, że ona też ma swoje ograniczenia
i bez schematu, zdjęć układu oraz wartości napięć i prądów, to ona ma to
w dupie i więcej pomagać nie zamierza.

Re: Przetwornica - step down

Postaram się przygotować materiał tak aby kolega nie miał wątpliwości.
Czy mogę wtedy liczyć na pomoc ? Jeśli tak to może byłaby możliwość
przez skypa lub mailem ?

Adam

Re: Przetwornica - step down

Cewka :
http://img12.imageshack.us/img12/239/dsc02743dk.jpg
Układ :
http://img204.imageshack.us/img204/6571/dsc02744r.jpg

Idea jest następująca:

Przed uruchomieniem 20mF kondensatorów jest naładowanych do 330V.
Przed uruchomieniem obciążenie jest wstępnie spolaryzowane i występuje
na nim 120V.
Po uruchomieniu układu energia z C ma być przekazana do obciążenia i ma
być utrzymany stały prąd rzędu 40-50A w czasie 20ms

Na podstawie różnych źródeł założyłem sobie 250KHz jak częstotliwość
pracy. Do tego wyszła mi z obliczeń cewka 70uH na rdzeniu PM114/93
epcosa ( na zdjeciu )

Problem polega na tym że przy przełączaniu mam straszną sieczke w całym
układzie.

Chwilowo obniżyłem częstotliwość do 50kHz żeby zobaczyć cokolwiek.
Ten przebieg z pierwszego rysunku to napięcie na obciążeniu - za cewką.

Jakie byłyby jeszcze pomocne pomiary w określeniu co się dzieje ?

Pozdrawiam i dziękuje za sugestie.

Adam Górski

Re: Przetwornica - step down
Hello Adam,

Za dużo!

Obliczenia u Niemca? On jest nieobliczalny z tymi dwoma kilogramami
ferrytu :( To jest za wielki rdzeń - trzeba to jakoś przerobić.
BTW: jak Ci się udało zdobyć rdzeń ze szczeliną 3.8mm?

Normalka przy robieniu takich rzeczy na pająka. Przy takich prądach
każdy zbędny centymetr przewodu to antena.

Domyśliłem się.

Zdjęcie całości z jakąś linijką, żeby można było mieć jakieś
odniesienie. No i wiedza o tym, co jest obciążeniem.

Ale zacznij od rzeczy podstawowej - pętla najkrytyczniejsza to
połączenia pomiędzy pojemnością wejściową, kluczem i diodą. To musi być
robione krótkimi przewodami. I na wyjściu _musi_ być mała pojemność
blokująca. Przy takim prądzie rzędu pojedynczych uF.

Re: Przetwornica - step down

Obliczenia - fakt - u Niemca.

Napisałem do epcosa że potrzebuje i następnego dnia miałem telefon od
dystrybutora w Polsce. Po dwóch tygodniach miałem na biurku.

Zdjęcie z linijką będzie nieco problematyczne - nie mam linijki :) -może
być bez ?
Faktycznie przewody połączeniowe są dość długie.

Obciążeniem jest lampa łukowa Xe. Producent twierdzi ( i zapiera się )
że charakterystyka z zapalonym łukiem jest rezystancyjna a tak właśnie
sytuacja u mnie występuje.
Coś mi tutaj śmierdzi z tą czysto rezystancyjną charakterystyką łuku.

Ok. Biorę się za skracanie kabli pomiędzy C wejściowym, Diodą i kluczem.
Doprowadzenia L i Cwy(blokujący) też mają pierwszorzędne znaczenie ?

Pozdrawiam
Adam

Re: Przetwornica - step down
Hello Adam,

Długość połączeń w każdej przetwornicy to podstawa.

Skoro to lampa łukowa, to faktycznie niekoniecznie czysta pojemność
równolegle do niej musi być dobrym pomysłem :( Trzeba będzie dać dwójnik
RC - ale jego dobranie to będzie niezła jazda, bo o rezystory
bezindukcyjne przy takich mocach ciężko :(

Re: Przetwornica - step down

Ale czemu bezindukcyjne ? Do stabilizacji pradu to jak najbardziej
indukcyjne a wrecz drugi dlawik :-)

J.

Re: Przetwornica - step down
Hello J.F.,

Jarku, pomyśl przez chwilę. Tu chodzi o tłumienie oscylacji. Co miałby
dać drugi dławik równolegle do lampy łukowej - zwarcie dla DC?

Re: Przetwornica - step down

Dlaczego rownolegle ? Oscylacje pradu tlumi sie tak:

--L--*--L---

     =

-----*------

J.

Re: Przetwornica - step down
Hello J.F.,

A oscylacje napięcia jak? Na końcówkach lampy łukowej nadal będziesz
miał śmietnik - tu jedynie dwójnik RC równolegle jest w stanie uspokoić
sytuację.

Re: Przetwornica - step down

Znalazłem schemat w jednej z książek dokładnie tego co ja usiłuje zrobić
i ku mojemu zaskoczeniu nie ma żadnego L.

http://img638.imageshack.us/img638/1319/simmer.jpg

Wynika z tego że prędkość narastania prądu w łuku jest wcale nie taka duża.

Adam

Re: Przetwornica - step down
Hello Adam,

Nie tak - prąd jest ograniczany indukcyjnością i rezystancją
pasożytniczą kondensatora magazynującego energię. Ale czy takie
ograniczenie Ci wystarczy?

Re: Przetwornica - step down

Ja mysle ze takze wlasciwosciami luku (ilosc czasteczek jest
ograniczona i prad tez), a glownie jednak pojemnoscia kondensatorow -
poplynie duzy prad przez moment i przestanie nawet jesli zawiedzie
tranzystor czy uklad wylaczania.
I choc przydaloby sie zeby ten prad byl w miare staly, to byc moze
nikt go nie stabilizuje jakos specjalnie - swiatlomierz blyskowy sie
zajmie wylaczeniem we wlasciwym momencie.

Za to bardzo mnie ciekai dioda D1 .. wysokonapieciowa powinna byc,
taka na 15kV i 200A to chyba rzadkosc .

J.

Re: Przetwornica - step down

Tak. To raczej ciężko znaleźć. Dlatego u mnie zapłon robiony jest
inaczej. U mnie simmer supply ma około 1500V a trigger 15KV jest na
spirali wokół bańki.

Adam

Re: Przetwornica - step down

Przy takim dławiku (napieprzona masowo skrętka kilku drutów) nic dziwnego.
Bez zastosowania specjalnych technik ograniczania pojemności ten śmietnik
jest nie do zwalczenia - inna sprawa, że można z nim żyć - skierować go do
kondensatora na wyjściu przetwornicy, który jest niezbędny. L szeregową
jak doradza JF trzeba bardzo dokładnie przemyśleć, żeby napięciowo czegoś
nie uwalić. A wybranie 250KHz na docelową f pracy... hmm, ambitnie :)

e.

Re: Przetwornica - step down

Kto podejmie się nawinięcia cewki zgodnie z wszelkimi zasadami ?
Ja nie mam do tego warsztatu ani materiałów ( ani wiedzy jak nawinąć
cewkę elegancko )

Dostarczam rdzeń i karkas.

Adam

Re: Przetwornica - step down

sęk w tym, że może być potrzebny inny karkas :) a generalnie przy kulturze
technicznej nawet najlepszych polskich producentów myślę, że nikt Ci tego
nie nawinie (szczególnie takim drutem!). Raczej naucz się żyć z tym
zasyfionym przebiegiem, po prostu nie dopuszczając syfu do obciążenia.
Prąd mierzysz i tak w szereg z obciążeniem, więc powinno być to dla Ciebie
bez znaczenia. Jedyny problem jaki jeszcze możesz mieć, to dobranie
odpowiedniego kondensatora żeby nie popłynął :)

e.

Re: Przetwornica - step down

Temperaturą nie muszę się aż tak martwić ponieważ to ma działać tylko
przez około 20 ms , potem mam 1000 ms przerwy.

Adam

Re: Przetwornica - step down
Hello Adam,

Z nawinięciem problemu nie ma. Tylko ja cały czas usiłuję znaleźć sens
dla tego rdzenia. Taki piękny kawał ferrytu się marnuje do lampy
błyskowej.