Przetwornica odwracająca na MC34063 wzbud za się.

PotrzebujEA% zrobiE6% maB3%B1 przetwornicEA% odwracajB1%cB1% z Uwe3D%19V=
 , Uwy 3D% -5V i20%
Iwy (max) 100mA.  Ze wzglEA%du na brak szalonych wymagaF1%, mF3%j wybF3%r=
 padB3%20
na MC34063. Przeczytawszy datasheet'a i dokument

http://www.intusoft.com/onsemipdfs/an920-d.pdf

wykonaB3%em testowo na pB3%ytce stykowej typowB1% aplikacjEA% bez zewnEA%
trznego20%
tranzystora (str. 35 rys. 34) z tego drugiego pdf-a.

Niestety przy obciB1%BFeniu bliskim maksymalnemu po chwili ukB3%ad siEA%
20%
wzbudza (f ~300kHz). UkB3%ad scalony zaczyna siEA% momentalnie grzaE6% a =

napiEA%cie zjeBF%dBF%a w dF3%B3.

PrF3%bowaB3%em rF3%BFne fmin 20, 30, 50 kHz. Obliczenia wykonaB3%em zgod=
nie z20%
algorytmem z karty katalogowej a poB3%B1czenia staraB3%em siEA% wykonaE6%
20%
podobnie do wzoru pB3%ytki z datasheet'a.

DB3%awiki nawinB1%B3em na jakichB6% rdzeniach z pB3%yty gB3%F3wnej, a p=
omiar20%
indukcyjnoB6%ci zgadzaB3% siEA% z dokB3%adnoB6%ciB1% +- 20% z wyliczonymi=
2E% Po20%
szybkim policzeniu - wyglB1%da na to, BF%e rdzeF1% siEA% nie nasyca, wiEA%
c chyba20%
nie tu leBF%y problem.

Przyczyn wzbudzenia upatrujEA% w duBF%ych pojemnoB6%ciach pasoBF%ytniczyc=
h w20%
dB3%awiku ze wzglEA%du na stosunkowo duBF%e indukcyjnoB6%ci (rzEA%du 1 mH=
), a co20%
za tym idzie sporB1% liczbEA% zwojF3%w.

Dobrze myB6%lEA% ?

Co ewentualnie innego, a by cena nie powalaB3%a (jak np LM3578).
MoBF%e jednak zewnEA%trzny tranzystor PNP rozwiB1%BFe problem?

G.B.

Re: Przetwornica odwracająca na MC34063 wzbudza się.
Hello Grzegorz,

Jak ja to lubię...

Ale po co aż tyle?

Nie. Robienie przetwornic na przypadkowych elementach indukcyjnych
wymiecionych z szuflady to wielkie nieporozumienie.

Żądanie pomocy przy uruchomieniu przetwornicy bez schematu z
_rzeczywiście_ _użytymi_ elementami i zdjęcia, to co najmniej
niegrzeczność.

 RoMan
Re: Przetwornica odwracająca na MC34063 w zbudza się.
Na czymś trzeba się uczyć, a u mnie wszystko jednostkowo, nic na skalę
masową. Żeby konkretnie zamówić, to trzeba wiedzieć co zamówić. Ale żeby
zamówienie było konkretnie to najpierw przetestować układ chciałem ;-)

Schmidt-Walter dla 50 kHz podaje 1.7 mH.
Z wyliczeń z pdf-a wychodzi 338 uH (tak czy siak sporo - chociaż
faktycznie przesadziłem nawijając ok. 1 mH). Coś mnie chyba przymuliło
przy tym liczeniu. Ale jak się wie, czego oczekiwać, to takie błędy
człowiek łapie od razu.

Być może ! Ale nie mogę mieć wszystkiego pod ręką, bo i tak już się nie
mieszczę ze swoimi gratami, a produkcja - totalnie 1 szt.

Fakt - źle podałem stronę i schemat. Powinno być: rys. 33 na str. 33 z
podanego wcześniej linka tj.
http://www.intusoft.com/onsemipdfs/an920-d.pdf

Jak napisałem - zrobiłem to na płytce stykowej starając się  zachować
rozmieszczenie podzespołów zgodnie z płytką wzorcową z datasheet'a.

Za brak zdjęć przepraszam. Poprawię się następnym razem bowiem obrażanie
kogokolwiek nie było moim celem.

Pozdrawiam
G.B.

Re: Przetwornica odwracająca na MC34063 wzbudza się.
Hello Grzegorz,

Prosiłem o schemat z rzeczywiście uzytymi elementami. Bo dławika 88uH
nie użyłeś a i na pewno nie uzyłes takich wartości w dzielniku. Zaraz
się okaże, że Rsc też ma inną wartość.

Przetwornicę na płytce stykowej? Jaja sobie z nas robisz? Co w ten
sposób chcesz sprawdzić?

To już pająk na laminacie z pełną miedzią byłby lepszy - przynajmniej
połączenia masy miałby dobrze.

 RoMan
Re: Przetwornica odwracająca na MC34063 w zbudza się.
Wiesz co ?
Odechciało mi się prosić o pomoc kogokolwiek. Sam dojdę - dłużej będę
pamiętał...
Nie mogłeś od razu napisać, że płytka stykowa to nawet do testów jest
złym pomysłem.

Dzilenik napięcia potrafię obliczyć, a Rsc 1 Ohm

Z mojej strony dzięki za dotychczasowe uwagi i EOT
G.B.

Re: Przetwornica odwracająca na MC34063 w zbudza się.

Panie kolego, nie bądź pan taki delikatny.
Jak trzeba walczyć z przetwornicami, to uszy po osobie i grzecznie
słuchać co Pan Roman mówi :), bo inaczej to czeka cierpienie, pot, krew
i łzy :)

Roman faktycznie nie należy do szczególnie delikatnych w obejściu, ale
to jest akurat wyjątek, który ma prawo. Imho oczywiście.

Jakby nie on, to sam byłbym w sprawie paru zasilaczy w czarnej d...
więc, niestety - trzeba to znosić. Taki już los.
W różnych sprawach to z panem Romanem różnie bywa, ale imho
w temacie przetwornic to pewnie by mógł parę książek napisać (a może
napisał ??).

Re: Przetwornica odwracająca na MC34063 wzbudza się.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz:

Absolutnie nie masz kogo i za co przepraszać. Odkąd jestem na
grupach (około 10 lat), to pamiętam, że Mandziejewicz zawsze
był zgorzkniałym tetrykiem. Ma rację odnośnie losowych
elementów, ale nie ma prawa wmawiać ci, że czegoś żądałeś,
bo tak nie było.

Site Timeline