przetwornica o szerokim zakresie napięć wejściowych

No to tak, potrzebuję zrobić zasilacz do MCU ,no i tam jeszcze do czegoś. Taki
prosty sterowniczek.
W każdym razie napięcia wyjściowe +5 i +12. Prąd niewielki, pewnie max do 500mA
czy coś takiego. No powiedzmy 1A.

Ok, teraz w czym kłopot - otóż zasadniczo toto ma być zasilane z zewnętrznego
(nie mojego) zasilacza +24V DC.
No, ale może się zdarzyć czasem, że będzie prawie 40V (jak padnie ten zasilacz,
a podobno zdarza się często).
A już w wypadku jakiegoś nieszczęścia to i więcej (ile to cholera wi :)
Bo ten zewnętrzny zasilacz pracuje w okolicy trakcji i czasem tam potrafi podobo
1000V przylecieć :)
Pracy się nie spodziewam wtedy, no ale czy warystor daje jakąś szanse na
przeżycie mojego zasilacza ?

W każdym razie, chciałbym mieć jak największy zakres działania , no i jakieś
zabezpieczenie na "ponad" zakres działania.
No ale to chyba tylko warystorem ?

Tak "z praktyki elektronika" to w czym najlepiej szukać (coby było dostępne
jakoś i za pieniądze racjonalne) ?
Chyba zacznę od przeglądnięcia LM-mów Nationala...

Podpowiecie cóś ?

Re: przetwornica o szerokim zakresie napięć wejściow ych
Po przeglądzie w webenchu wyszło mi, że LM5575;

V REG, BUCK, 75V, 1,5 A, POWERWISE
Primary Input Voltage:75V
Nr of Outputs:1
Prąd wyjścia:1,5 A
Voltage Regulator Case Style:TSSOP
Nr of Pins:16
Zakres temperatury pracy:-40°C do +125°C
Operating Temperature Max:125°C
Operating Temperature Min:-40°C
Package / Case:TSSOP
Accuracy %:1.5%
Adjustable Output Voltage Max:70V
Częstotliwość:500kHz
Input Voltage Max:75V
Output Current Max:1,5 A
Output Voltage Max:7.15V
Supply Voltage Max:75V
Supply Voltage Min:6V

powyżej tylko LM5116, no ale to już z zewnętrznymi tranzystorami, więc nie
chcę...

Re: przetwornica o szerokim zakresie napięć wejściowych
Hello sundayman,

Widzę, że dyskusja z samym sobą idzie Ci najlepiej.

Zdecydowanie odradzam stosowanie w układzie, na wejściu którego może
pojawić się wysokie napięcie ze  źródła o dużej wydajności (piszesz o
trakcji) jakiegokolwiek zasilacza beztransformatorowego. To powinno
być robione tak, jak zasilacz sieciowy - z izolacją wystarczającą do
przeżycia napięcie trakcji i zbudowane w ten sposób, żeby nawet
długotrwałe podłączenie do trakcji nie spowodowało przebicia na stronę
wtórną. Konieczne jest nawet odrębne prowadzenie masy strony
pierwotnej i wtórnej - żeby uniknąć sytuacji, że przy upaleniu przewodu
masowego na wyjściu pojawia się pełne napięcie.

Step-down w sytuacji zagrożenia wysokim przepięciem jest pomysłem
samobójczym. Nie dość, że w razie przepięcia ulegnie zniszczeniu sam
zasilacz, to jeszcze pociągnie za sobą resztę. A wszystko w imię 3 czy
5 PLN za transformator.

Re: przetwornica o szerokim zakresie napięć wejściow ych

Grunt to ciekawy rozmówca :)

No niezupełnie to jest tak.
W instalacji jest specjalizowany zasilacz, o dopuszczalnym napięciu bodajże
900V.
Robiony ztcw specjlanie do tego systemu (w trakcji jest chyba 600V czy coś koło
tego).
Nie wiem jak jest zbudowany dokładnie ten zasilacz (chociaż oglądałem), ale to
dość
poważna konstrukcja, zresztą firmy specjalizującej się w zasilaczach (na pewno
ma
toto wszelkie atesty i dopuszczenia).
W każdym razie, ten zasilacz daje wspomniane 24V DC, z którego korzystają różne
sterowniki (w tym mój, który
ma zastąpić inny, instniejący model). Ten "obcy" zasilacz współpracuje z
akumulatorami i baterią słoneczną,
i w razie "awarii" podobno daje czasem właśnie około 35V zamiast 24V.

Tak czy owak, ja nie mam na to wpływu, i nie do mnie to należy.
To co muszę zrobić, to w miarę mozliwości umożliwić pracę mojego zasilacza w
zakresie 20-50V
oraz zabezpieczyć się na wypadek gdyby ten obcy zasilacz szlag trafił (co się
czasem ponoć zdarza),
i coś poszło nieprzewidzianego na moje urządzenie.

Ale nie chodzi mi o oszczędności. W "starych" sterownikach zasilacz jest w
postaci LM7812 + LM7805, zabezpieczonego
warystorami , i jakoś to działa (pominąwszy sytuację, kiedy przestaje :),
dlatego przetwornica o zakresie 20-75V to już jest postęp, no ale chętnie
rozważę też co innego.

Sam sterownik nie jest kosmicznie skomplikowany (AVR + LCD + przekaźniki +
prosta analogowa część), więc nie jest też
bardzo kosztowy, ale chciałbym oczywiście uodpornić to jak się da...

Re: przetwornica o szerokim zakresie napięć wejściowych
Hello sundayman,

Własnie widzę. Oczekujesz nie pomocy ale potwierdzenia Twoich
pomysłów. Wcześniej piszesz:

[...]

a teraz:

"zasilacz jest w postaci LM7812 + LM7805, zabezpieczonego warystorami
, i jakoś to działa"

Wybacz ale albo szukasz rozwiązania profesjonalnego, które zabezpieczy
Twoje urządzenie (na zabezpieczenie strony pierowtnej zasilacza nie ma
co liczyć) przed przepięciem 1000V s trakcji, albo podchodzisz do tego
na zasadzie "jakoś to działa". W tym pierwszym mogę pomóc, z drugim
nic wspólnego nie chcę mieć.

Re: przetwornica o szerokim zakresie napięć wejściow ych

Ech, prawdę mówiac to chyba troche marudzisz...

No niestety chyba nieuważnie czytasz. Napisałem, że w sterowniku POPRZEDNIM,
czyli nie moim, a tym
który mam zastapić swoim jest wlasnie taki zasilacz (na 7812).  I dziala im
to, a ze czasem szlag trafi, no to inna sprawa...

Natomiast ja chciałbym po pierwsze umożliwić działanie w mozliwie szerokim
zakresie (chociazby te 20-70V),
bo to zabezpieczy dzialanie w wypadku awarii zewnetrznego zasilacza
(najczesciej wlasnie po takiej awarii na wyjsciu pojawia sie cos w okolicach
40V,
co wynika z tego ze tam jest jakis regulator ladowania akumulatorow, i
podobno on wlasnie najczesciej pada i wtedy tak to wyglada.)

a po drugie zabezpieczyc przed przepieciami, ktore podobno sie moga czasem
pojawiac.

Co do transformatora, to chyba nie jest to kwestia 5 zl, bo tu mamy DC-DC ,
czyli musialbym zrobic jakas przetwornice
takze. Nie jest to to co tygrysy lubia najbardziej, ale...

Mozesz polecic jakies proste (w miare) i rozwiazanie ?

Re: przetwornica o szerokim zakresie napięć wejściowych
Hello sundayman,

Ja?

Widzę, że na tym też się znasz lepiej ode mnie...

Przecież i tak chcesz robić przetwornicę. Różnica komplikacji pomiędzy
izolowana a nieizolowana sprowadza się właśnie do transformatora za
3-5PLN. Pozostaje jeszcze różnica w cenie - UC3843 kosztuje ok.
1.5PLN, Twój LM5575 - 19PLN. Za 19PLN zrobisz izolowaną przetwornicę z
dwoma napięciami wyjściowymi. Dwa napięcia wyjściowe ze step-down w
prosty sposób do uzyskania nie są. Potrzeba - o zgrozo -
transformatora (tak naprawdę jest to dławik sprzężony, ale w
przetwornicy flyback to też jest tak naprawdę dławik sprzężony).

Już poleciłem.

Re: przetwornica o szerokim zakresie napięć wejściow ych

Ech, naprawdę...

ok, dzięki, zaraz popatrze...

http://rtfm.killfile.pl/#lajza

Re: przetwornica o szerokim zakresie napięć wejściow ych

Zeby nie chodziło o ciebie, to bym chyba coś napisał złośliwego :)
O co ci właściwie chodzi, zły dzień masz czy coś ?

Zamiast rzucać kilfilami to byś lepiej podpowiedział, czy nie ma jakiegoś
narzędzie coby sobie poobliczać tego UC3843,
bo ja się na tym tak znam jak kura na gwiazdach...

Re: przetwornica o szerokim zakresie napięć wejściowych
To nie jest przecież problem, żeby zrobić jakiś buck o takim zakresie
napięcia wejściowego.

IGBT na 1.2kV to jakieś 15PLN. Do tego dochodzi Ci układ jego wyzwalania
przy napięciu powyżej xxV.

Re: przetwornica o szerokim zakresie napięć wejściow ych

ale coś konkretniej ? Co masz na myśli - bo tematyka jest mi słabo znana.

Re: przetwornica o szerokim zakresie napięć wejściowych
Dajesz na linii zasilającej tranzystor MOS (b drogie) lub IGBT z
podpiętym do bramy układem (w skrajnym wypadku zestaw rezystorów) który
pozwoli mu przewodzić tylko gdy napięcie jest mniejsze od xV.
(Oczywiście ten układ musi być odporny na ten kV.)

A ponieważ przez taki tranzystor może płynąć coś koło 1mA możesz dać
dodatkowo warystor.

Re: przetwornica o szerokim zakresie napięć wejściowych

Strasznie lipne rozwiązanie i drogie.
Jeżeli już chcesz kombinować w ten sposób to lepiej daj mosfeta
równolegle do zasilania za bezpiecznikiem + układ wyzwalania powyżej max
napięcia.
Kiedy mosfet zadziała wywali bezpiecznik i tyle.

Daj też diodę równolegle w kierunku zaporowym , wywali bezpiecznik przy
złej polaryzacji.

Adam

Re: przetwornica o szerokim zakresie napięć wejściowych
Hello Górski,

Mam obawy, że przy przebiciu z trakcji, to MOSFET wyparuje razem z
bezpiecznikiem. 10mm między końcówkami bezpiecznika może być za mało
na zgaszenie łuku, jak pójdzie po szkle po zewnętrznej stronie.

Z tego, co rozumiem, to chodzi o urządzenie montowane raczej na
stałe...

Re: przetwornica o szerokim zakresie napięć wejściow ych

Dla kilku sztuk, które robię niestety zapewne przekroczyłoby to mój budżet
:)
Gdyby tego było więcej, to oczywiście byłoby to sensowne, i opłacalne nawet
(bo taka przetworniczka byłaby najtańsza pewnie).
No ale jak pisałem wcześniej, użyję układów Powerint. Na oko koszt zasilacza
wychodzi jakieś 40 zł, więc ok.
Zakres 20-75V Vin, 12V/2A. Rdzenie jak już wspomniałem z ferystera.

Do moich "jednostkowych" zastosowań to jest chyba całkiem wystarczające.
Sam program PI polecam szczerze, bo jest wszystko łopatologicznie pokazane;
łącznie z sugestiami co do PCB, nawinięciem
trafo itp. Sama przyjemność.

To też jest pewnie akceptowalne rozwiązanie - ale będę czuł się pewniej
"zlecając" robotę "fachowcowi" (DPA425).
Ale będę musiał to rozwiązanie, o którym piszesz przetestować też kiedyś, bo
parę razy się spotkałem
z takim rozwiązaniem (znaczy czytałem o tym), i pewnie często-gęsto to by
się świetnie sprawdziło.

Site Timeline