Przetwornica ładująca duży kondensator.

Witam.

Standardowe pytanie, jaką topologię wybrać i na co
zwrócić uwagę.

Problem jest następujący:
Źródło 12V (10-18 powiedzmy)
Chcemy naładować baterię kondensatorów
~14mF (3*4700ÎźF) do 500V.

Moc, 100-150W (czas ładowania kilkanaście sekund).

To, co na razie udało się zbudować ma znacznie
mniejszą moc, porządny flyback się nie udał:]

Konstrukcja oczywiście czysto amatorska (ładniejsza ładowarka
do "działa" na tegoroczny piknik:), niech nikt się nie boi,
że to urządzenie wpadnie w ręce niewinnego człowieka;)

pozdrawiam
bartekltg

Re: Przetwornica ładująca duży kondensator.
Hello bartekltg,

Flyback, oczywiście.

Żeby nie przesadzać, co własnie robisz.

Zły pomysł - podwój to.

1750J - tym można zabić słonia. Chyba nawet niejednego :(

Z 12V za duĹźa moc.

Bo chyba nie potrafisz zrobić porządnego flybacka - przy tej mocy i
tak niskim napięciu zasilania to niełatwe:

Przy tak duzej energii w elektrolitach o nieszczęście łatwo :(

 RoMan                            mailto:roman@pik-net.pl.invalid
Re: Przetwornica ładująca duży kondensator .

Ok.

Wierzę;)

Główny konstruktor chce robić dwa stopnie.
Najpierw 12-> 70, potem 70 -> 500.
Pomiędzy jakiś przyzwoity kondensator.
To lepsza droga?

Całą elektronika 'wysokonapięciowa' jest w klatce z pleksi
(kabelki nie wystają na zewnątrz aby je złapać:)
Sterowanie spustem przez optoizolator.
Ok, nie jest to szczyt BHP...

Z baterii (akumulatory Ĺźelowe) 10A poleci.
Dwa stopnie zmienią sytuację?

Szczerze mówiąc, to nie była moja konstrukcja.
(problem był chyba tradycyjny, jakieś niepożądane
drgania układu i załączanie/rozłączanie się MOSFETu)

Dzięki za linka. Zaczynam czytać.
Link w Twoim pierwszym poście nie działa. Rozumiem, że chodzi
o tę stronkę z kalkulatorem:
http://schmidt-walter.eit.h-da.de/smps_e/spw_smps_e.html

Samo urządzenie działa z tymi kondensatorami już od co najmniej
2 lat, jest w miarę pewne (na te, jak szacuje mniejsze kilkaset
cykli jedynie tyrystory potrafiły odmówić posłuszeństwa, gdy
zbyt obniżyło się opór ochładzając cewki).
Z zagrożenia zdajemy sobie sprawę. Jakby ktoś dotknął, nie byłoby
co zbierać. Wybuch samego kondensatora też byłby nieprzyjemny.

pozdrawiam
Bartłomiej Szczygieł

Re: Przetwornica ładująca duży kondensator .

A może bez kondensatora między stopniami?
Bezpośrednie przekazywanie energii między stopniami, jeśli zadbasz by
nie było przerwy w przepływie prądu między pierwszym a drugim stopniem
to ładnie zadziała.

Andrzej

Re: Przetwornica ładująca duży kondensator .

Poczytałem trochę o o układach 'kaskadowych', w tym tych 'current fed',
ale nie jestem przekonany czy w tym zastosowaniu to dobry pomysł.

Z drugiej strony, RoMan poleca do kondensatorĂłw flaybacka, dwĂłch
układów tego typu raczej nie połączę...

Zobaczymy (już czuję zapach palących się tranzystorów:])

pzdr
bartekltg

Re: Przetwornica ładująca duży kondensator .

Ja się podczepię trochę przy okazji.
Mam swoją przetwornicę do kondensatorów - flyback,
Uout: 420V, Ipeak primary: 45A , Uin:24V , L prim około 2,5uH
Moc w okolicach 320W

Ponieważ jest to trochę mało, zastanawiam się jak daleko można zajść z
flybackiem ? Gdzie mniej więcej położony jest limit ?

Wygląda na to że w moim zastosowaniu potrzebowałbym około Ipeak primary
około 180A żeby uzyskać moc w okolicach ~ 1200W, tylko L pri wychodzi
jakieś niskie ( około 0,7uH ).

Ma to jeszcze sens ?

Pozdrawiam

Adam

Re: Przetwornica ładująca duży kondensator.
Hello Adam,

Już go przekroczyłeś :(

Nie. Tu już trzeba robić normalny push-pull w trybie prądowym.

 RoMan
Re: Przetwornica ładująca duży kondensa tor.

Tego się właśnie obawiałem.
No i tu jest pies pogrzebany nigdy nie robiłem push-pulla.
A jest do tego jakiś sterownik ( podobny do UC38XX ) ?

Pzdr

Adam

Re: Przetwornica ładująca duży kondensator.
Hello Adam,

UC3846/56, UCC3806, i cała seria UCC3808x

Lojalnie uprzedzam, że uruchamianie pradowego push-pull nie nalezy do
wdzięcznych zadań - czeka Cię szukanie dobrych rezystorów dla czujnika
prądu. Ale za to prądy stają się rozsądniejsze niż w przypadku
flybacka. Lepiej mieć szczytowy rzędu 70A ze stosunkowo niewielką
pulsacją niż 180A i koszmarną pulsację. Po stronie wtórnej ładowanie
jest praktycznie stałym prądem.

 RoMan
Re: Przetwornica ładująca duży kondensa tor.

Może nie będzie tak źle :)
Przynajmniej poprzednia przetwornica działa ( Ta gdzie na wejściu było
400V a na wyjściu 150 - 280V @70A , step down , bez izolacji)

Podczas uruchamiania zmieniły się wymagania z 70A na 120A, ale dało się
to obejść robiąc wersję x 2 z przesunięciem fazy dla kluczy o 180st.
Tętnienia to prawie znikły.

Potem się okazało że muszę mieć sprzężenie optyczne żeby otrzymać
idealnie prostokątny impuls światła. No ale dało się zrobić :)

Całkiem fajna lampka z mocą około 30kW, szkoda że tylko 50ms.

Ciekaw jestem czy to mi CE przejdzie :)  - pewnie nie.

No ale to inna sprawa.

Adam

Re: Przetwornica ładująca duży kondensator.
Hello Adam,

Dostales dobre dawiki, to musi działać :)

Tak mialo być, nieprawdaż?

I tak jestem zaskoczony, że wystarczy taki impuls...

A musi? przeciez to urzadzenie przemysłowe a nie przeznaczone na
otwarty rynek.

Mysle, ze brak sprawy.

 RoMan
Re: Przetwornica ładująca duży kondensa tor.

Co do tych dławików - fakt niezłe.

Miał być jeden step-down a wyszedł podwójny :)
No ale dostawca cewek chyba nie będzie narzekał.

Musi , musi  - tylko inne normy.

Dzięki.

Adam

Re: Przetwornica ładująca duży kondensator.
Hello Adam,

Wiadomo, że urządzenie musi spełniać jakieś normy bezpieczeństwa. Ale
nie musi posiadać znaczka CE, jesli nie jest wprowadzane na rynek.

 RoMan