Przetwornica do LEDów mocy...

Hello All,

Jak zapewne pamiętacie, chwaliłem się ostatnio ślicznymi, małymi płytkami smażonymi w wyżymaczce. Złożyłem na tym przetworniczkę jak w temacie i jestem bardzo mile zaskoczony uzyskanymi wynikami.

Uwe Iwe Pwe Uwy Iled Pwy Sprawność Spr. bez Rsc Czas

6.30V 0.49A 3.1W 3.8V 0.7A 2.66W 86% 78% 8.57h 6.25V 0.8 A 5.0W 4.0V 1.0A 4.0 W 80% 70% 5.25h

Sprawność - sprawność przetwornicy, bez uwzględnienia strat na rezystorze kontrolującym prąd (0.5 oma). Spr. bez Rsc - po uwzględnieniu strat na rezystorze, czyli czysta moc oddana do LEDa. Czas - teoretyczny czas pracy na akumulatorze 6V 4.2Ah

Użyłem białego LEDa LuxeonStarIII i zaskakująco nie zgadzają mi się napięcia - są niższe niż wynika ze specyfikacji - odpowiednio:

0.7A - 3.45V 1.0A - 3.5V czyżby LumiLeds podawał napięcia maksymalne a nie typowe?

Dla porównania - jaka byłaby sprawność przy użyciu rezystorów i napięciu na akumulatorze = 6.25V

Iled Sprawność Czas

0.7A 55% 6.0h 1.0A 56% 4.2h

Kolejnym zaskoczeniem jest stosunkowo małozauważalna zmiana jasności LEDa przy _płynnej_ regulacji w zakresie 0.45 - 1.1A (taki prąd udało się wycisnąć z LM2675-ADJ)

Zastosowanie przetwornicy - po dodaniu mostka na 4 diodach Schottky i diody Transil na 15V (żeby ograniczyć napięcie zasilania do rozsądnych granic) - idealne jako przednia lampka dla rowerów. LuxeonIII z nałożonym kolimatorem (soczewka/reflektorek) ma szokujący zasięg.

Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

Każdy fotografista, który zaczynał pstrykanie od podstaw a nie od końca (zakupu cyfrówki) wie, że oko to fatalny miernik światła. Na pewno masz zmianę w jasności, zapewne nie proporcjonalną, ale prawie, i porównywalną do zmiany prądu. Gdyby oko było liniowe, nikt by do tej pory nie używał diod LED do oświetlenia, bo to ZERO światła przy byle żarówce.

Reply to
A.Grodecki

Ależ znam to zjawisko, naprawdę.

A jednak nie - wziąłem rowerową 6V 3W (taką klasyczną, starodawną w dużej bańce) i różnica oświetlenia przedmiotów jest szokująca. A już porównaniu rowerowej lampki z Luxeonem i kolimatorem w ogóle jest zabawne - klasyczna po prostu się żarzy a nie świeci.

Disclaimer: biorę poprawkę na temperaturę barwową i zdaje sobie sprawę z tego, że przewoltowany halogen świeci lepiej. Szkoda tylko, że tak krótko.

A ja jako cyklista zadam proste pytania: Ile to kosztuje? Kiedy na Allegro ewentualnie w innym miejscu do kupienia?

Reply to
PAndy

Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

Ale nieczęsto występuje deficyt prądu. Przecież możasz wziąć halogen albo krypton nieprzewoltowany, ew dać dowolnie większy. A jakiego najsilniejszego LED-a masz do dyspozycji? No i do halogenu tez możesz użyć reflektora, kolimatora... Jak porównywać to uczciwie, a nie najgorszy przypadek A z najlepszym B.

Reply to
A.Grodecki

Użytkownik PAndy napisał:

Ja jako cyklista wybieram (na razie) halogen. Mam widzieć i BYĆ WIDOCZNYM.

Reply to
A.Grodecki

poszukaj na ich stronie bodajze dokumentu AB-21 w ktorym objasniono "bin codes"

Reply to
Michal Baszynski .

A ile byłbyś skłonny uznać za cenę przyzwoitą (przetworniczka bez LEDa)?

Jesli podasz interesująca cenę - chocby zaraz. Ale reszta na priv, żeby nas tu za komerchę nie zlinczowali ;-)

Ale LED wtedy świeci równie dobrze... 20-25lm/W to już niemała efektywność...

Tu i teraz - 3W - tyle, ile ma dynamo ;-P Dostępne w ogóle - 5W (120 lm). I nikt mi nie broni je łączyć. Ba - nawet na dwóch LEDach szeregowo uzyskałbym lepszą sprawność.

Porównałem to, co mam pod ręką. Traktuję na razie LEDy jako zabawki - sam na rowerze już nie jeżdżę (choć przydałoby mi się to). Gadżet jest bardzo fajny i co ważne - malutki.

Oj, zapewniam, że przy 3W LEDzie jesteś dobrze widoczny.

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" snipped-for-privacy@pik-net.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@pik-net.pl...

Nie chce być "wredny", ale przy takich efektach wybieram opornik lub liniowy stabilizator prądu (czyli tranzystor za grosze) Przetwornica musi być droższa i musi się szybciej zepsuć Stosunek ceny do efektów jest zbyt mały

Reply to
SP9LWH

SP9LWH snipped-for-privacy@autorom.pl napisal nam:

w przypadku 1 zysk 50% mały?

Użytkownik "Krzys-iek" <root.a.krionix.ten<-> napisał w wiadomości news:4241c9e2$ snipped-for-privacy@news.home.net.pl...

Napisz więcej, bo nie umiem skojarzyć co to jest "przypadek 1" i o jakie 50% chodzi

Reply to
SP9LWH

SP9LWH snipped-for-privacy@autorom.pl napisal nam:

czas swiecenia

Z dużym radiatorem...

Oczywiste.

E, tam.

Wszystko zależy. Z akumulatora 6V zysk jest niewielki ale już z 12V istotny. Poza tym - rezystor o mocy 3W też jest kłopotliwy - przetwornica jednak grzeje się mniej. I sprawa podstawowa: to jest gadżet.

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" snipped-for-privacy@pik-net.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@pik-net.pl...

Nie przesadzajmy

3V spadku x <1A to <3W Dla oporników to żadna nadzwyczajna moc i cena
ma kupę żelastwa, tranzystor gdzieś może dotykac do ramy i chłodzić się. W czasie jazdy może się wentylować. Taka przetwornica ma (bo musi mieć) znikomą sprawność i też będzie się grzać

Tu się zgodzę Jednak po co wozić 12V ?

6V pospolity, da się doładować z dynama Nawet bym się zastanawiał czy nie użyć w samoróbie "paluszków" 1,2V i przełączać "odczepy" groszowymi tranzystorami w trakcie rozładowywania, a nawet ręcznie przełącznikiem (ale przełącznik mechaniczny jest drogi)
Reply to
SP9LWH

Użytkownik "Krzys-iek" <root.a.krionix.ten<-> napisał w wiadomości news:4241cb3e$ snipped-for-privacy@news.home.net.pl...

Dalej nie widzę przy 0,8A przetwornica ma 70% sprawności, załóżmy, ze przy 1A będzie miała

60% akumulator z opornikiem ma 56% przy 1A

Jakie tu 50% czasu ?

A może porównamy Przetwornica 0,8A - świeci 5,25h opornik 0,7A - świeci 6h ? :-)

Niestety, czy nam się to podoba czy nie przy tak znikomych różnicach napięć we/wy przetwarzanie nie jest ekonomicznie uzasadnione. Układy prostowania by tak małych napięciach są niewydajne. układy kontroli prądu (szeregowe oporniki) żrą dużo mocy. Im to ma więcej najtańszych części tym szybciej się uszkodzi.

Reply to
SP9LWH

78% to znikoma sprawność? To jest o całe 23% lepiej od rezystora a jeszcze więcej od źródła prądowego (sterowanie tranzystora też kosztuje). Jedyne, co się zauważalnie grzeje to dwa rezystory po 1 om wydziela się na nich 0.5W - reszta mocy strat rozpraszana jest na pozostałych elementach - dławiku, scalaku i diodzie. [...]

Żeby mieć możliwość zasilania również innych urządzeń?

Z dynama da się ładować dowolny akumulator - też do tego zrobię przetwornicę, żeby zaczynała ładowac już od 3V na dynamie a przy większych predkościach/po naładowaniu nie obciążała niepotrzebnie silnika (tego żywego ;-P).

A ładowarka to doładowywania kazdego paluszka adekwatnie do stopnia wyładowania? Czy też chcesz to diodami za grosze załatwić?

Ja może jestem stary i głupi, ale wydając grube tysiące na rower i wdzianko z lycry można chyba sobie pozwolić na parę gadżetów. Tym bardziej, że cena tych dodatków do LEDa jest niższa od ceny samego LEDa.

Przy 1A na LEDzie ma 70% sprawności. _Pobiera_ z akumulatora 0.8A.

1A

Przetwornica o prądzie wyjściowym 0.7 A to 8.57h

8.57/6 = 1.43 - pomylił się licząc na palcach o 7% - jest 'tylko' 43% dłużej. A w liczbach bezwzględnych: ponad 2.5 godziny dłużej.

Na rezystor kontroli prądu przypada dokładnie 0.5W przy prędzie LEDa =

1A. Przy 0.7A już tylko 0.245W. Widzę, że dość nieuważnie czytałeś pierwotnego posta w wątku...

A dlaczego najtańszych? Na wyjściu śliczny impulsowy (niska ESR) kondensatorek RubyCon 105 stopni na napięcie 10V (na wyjściu jest 4V). Szczotka 1N5820 - zapas taki, że chciałbym móc z takim zapasem wszystkie urządzenia robić. Dopóki ktoś tego na odwrót nie podłączy, to nie ma się co zepsuć.

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" snipped-for-privacy@pik-net.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@pik-net.pl...

Tu masz rację !!! Co powinien myśleć kupujący: ?

Ta przetwornica jest warta swojej ceny. Ba..., jest wyjątkowo tania, bo to promocja tylko do niedzieli! Żaden znajomy takiej nie ma ! Jest to najtańsza część mojego tytanowego, sprężynowego, bicykla. I jak fantastycznie równo (zawsze pewnie, zawsze czysto) świeci ! Nie widać żadnych tętnień ! Tłumienie ponad 20,123456789dB A ja jestem wrażliwy na 50Hz z dynama.

Mam już niebieskie LEDy w komórce, będę miał lampę na LEDa lub kilka LEDów. Tylko 3 białe paski na kalesonach muszę jeszcze dolepić i mamusia lub lalusia musi je wyprasować.

:-)

Reply to
SP9LWH