Przetwornica DC-DC

Potrzebuję zasilić urządzenie napięciem +12V. Mam dostępne +5V, więc myślę
sobie trzeba zrobić przetwornicę. Zanim się za to wziąłem, podłączyłem
urządzenie do zasilacza laboratoryjnego, zmierzyłem pobór prądu - 300mA.
No więc zmontowałem przetwornicę w/g (1 strona):

http://cds.linear.com/docs/Datasheet/1961fa.pdf

Jedyna różnica, to dioda. Zastosowałem LL5817 o praktycznie tych samych
parametrach. Zmontowałem, sprawdzam, na wyjściu jest +12V.
Teraz podłączam swoje urządzenie odbiorcze, i niestety napięcie "klęka" do
+2,5V na wyjściu przetwornicy.
Jak sądzicie, co jest grane? Ewentualnie może macie jakiś sprawdzony układ, to
podpowiedzcie coś.

A przy okazji, na stronie 8 cytowanego pdf'a jest podany wzór na indukcyjność
cewki jaką trzeba dobrać. W mianowniku występuje "Vout(f)". Jak to rozumieć?
W szczególności owo "(f)"?

MH

Re: Przetwornica DC-DC
A dlawik to cos tego typu:
http://media.digikey.com/photos/Coiltronics%20Photos/UP2B%20SERIES.jpg

czy inny ?

Re: Przetwornica DC-DC

==========

Użyłem dokładnie tego:

https://www.elfaelektronika.pl/elfa3~pl_pl/elfa/init.do?item58%-663-65

MH

Re: Przetwornica DC-DC

Wybrałeś dławik z prądem nasycenia 0,55A (według pdfa) a przetwornica ma
maksymalny prąd klucza 1,5...3A.

Re: Przetwornica DC-DC

=============

W/g pomiarów pobieram 300mA.

MH

Re: Przetwornica DC-DC

Te 300mA to z wyjścia, z 12V?
A jaki będzie wtedy prąd szczytowy w dławiku? 1A?

Re: Przetwornica DC-DC

Czytałeś główny wątek?

Nie wiem!! Gdybym wiedział (o ile ten problem jest przyczyną problemu), to
owego wątka by nie było. No więc o ile wiesz, to napisz konkretnie jaki będzie
ten prąd szczytowy, jaki dławik zastosować. W wątku głównym podałem
wszystko. Schemat przetwornicy, pobór prądu odbiornika i pytam się co jest
"nie halo".. Chcesz pomóc, czy tylko zadawać pytania?

MH

Re: Przetwornica DC-DC
będzie

Prad szczytowy bedzie 1.5A czyli na styk.
Ja bym w ogole tu wzial 10uH.

mw

Re: Przetwornica DC-DC

oczywiscie zle, 1.1A wiec nie na styk i 6u8 wystarczy.

Re: Przetwornica DC-DC

Jak oczekujesz pomocy to po prostu odpowiedz na pytania. Nie wiem czy
nie wsadziłeś też nieodpowiednich kondensatorów, nie spieprzyłeś layoutu
itd. Przy 1MHz głębokość wnikania w miedzi to 0.067mm, więc nawet
grubość drutu w dławiku trzeba by sprawdzić.

Re: Przetwornica DC-DC

===========

1) Na jakie pytania nie odpowiedziałem?
2) Kondziory zgodnie z zaleceniami producenta. Layout, zobacz na mój poprzedni
wpis. PDF'y (SCH+PCB) wrzuciłem na wrzutę. Linki są w tym wątku.
3) No wybacz!!! Jak coś chcę produkować, to najpierw mam elementy rozbierać,
mierzyć średnicę druta, szerokość złącz P-N na milionach tranzystorów w
procesorach..  Jaki masz jeszcze lepszy pomysł?

MH

Re: Przetwornica DC-DC

Sprawdziłeś esr tych ceramików?
Taki szczegół, że 12V jest obciążone kolejną przetwornicą i te 300mA to
prąd średni, to pewnie ci umknął.

Twoje pieniądze, rób co chcesz.

Re: Przetwornica DC-DC

============

Dzięki !! Twój udział w dyskusji jest nieoceniony !!

MH

Re: Przetwornica DC-DC

Coś jesteś maruda :) Człowiek od razu wytypował przyczynę:
"Wybrałeś dławik z prądem nasycenia 0,55A (według pdfa) a przetwornica
ma maksymalny prąd klucza 1,5...3A." Jakoś nie wierzysz mu.
Potem zadaje pytania naprowadzające to się obrażasz. A sprawdzić jaki
prąd będzie w impulsie to nie jest problem. Bierzesz się za
konstruowanie przetwornicy to powinieneś potrafić zamodelować sobie ją
chociażby  na http://schmidt-walter.eit.h-da.de/smps_e/smps_e.html , to
miałbyś prąd w impulsie.
Na koniec podaje ewentualne przyczyny, że dławik może się w twojej
aplikacji źle sprawować to strzelasz kolejnego focha:
"No wybacz!!! Jak coś chcę produkować, to najpierw mam elementy
rozbierać, mierzyć średnicę druta"
Czyli upierasz się żeby budować urządzenie z elementów, których
właściwości cię nie interesują.
No i uznałeś, że jego udział był nieprzydatny, mimo że cały czas starał
się pomóc ci zrozumieć problem.

Re: Przetwornica DC-DC
Mario>

Broń Cię Panie!! Ja się nie obrażam. Albo udzielamy tutaj porady, albo mówimy :

1- dureń jesteś
2- ucz się synek
3- wypier..laj stąd nieuku

Która wersja odpowiedzi jest Twoim zdaniem najbardziej stosowna? A póki co,
nisetety w niczym mi nie pomogłeś. Jaki induktor mam zastosować? Jest do
kupienia gotowiec? A może powiesz mi ile zwojów o jakiej średnicy drutu, na
jakim karkasie, na jakim rdzeniu i o jakiej przenikalności magnetycznej mam to
nakręcić?

Re: Przetwornica DC-DC

Gdzieś ty znalazł takie wypowiedzi? Człowiek ci mówi, że ważny jest prąd
szczytowy a nie  zmierzony przez ciebie średni, to obrażasz się, bo
wydaje ci się, że przez niego wyszedłeś na durnia.

Nie byłeś w stanie wyliczyć jaki jest prąd w impulsie. Dałem ci namiar
na kalkulator online. W nim wyjdzie, że prąd dochodzi do 0.9 A.
Pomijając, że  w podanym przez ciebie dataszicie jest wzór na ILPeak z
którego wychodzi, że prąd osiąga podobnie - prawie 1 A. A z dokumentacji
dławika wynika, że ma tylko 0,55 A prądu nasycenia a przy  prądzie rzędu
0,8 A indukcyjność jego spadnie do 1 uH. Potrzebujesz dławik na 1.5 A.

Czemu pytasz mnie a nie sprawdzisz np w TME w dziale elementy
pasywne/dławiki/ dlawiki smd mocy? Moze coś tam znajdziesz za 0,89
zł/sztukę.

To ci najszybciej może powiedzieć Roman.
ATSD jeśli nie masz pojęcia o projektowaniu przetwornic to zaczynanie od
takiej na 1.5 MHz to trochę skok na głęboką wodę.

Re: Przetwornica DC-DC

Zamiast wydziwiać wstaw tam po prostu większy dławik i sprawdź, co się
będzie działo.
Z pdfa, którego wysłałeś, trudno coś wyczytać bo diabli wzięli
przezroczystość, ale na moje oko będziesz mieć problemy z layoutem,
głównie ze względu na cherlawe połączenie masy do układy i długą i
cienką pętlę cewka - dioda - kondensator. Layout w tego typu układach
jest cholernie istotny.

Pozdrawiam,
Paweł

Re: Przetwornica DC-DC
Hello MH,

Mario>>

A niby dlaczego? Zapłaciłeś komuś za prawo żądania porad?

Re: Przetwornica DC-DC

Proszę bardzo. Jak będziesz chciał pojęczeć jak cię skrzywdzono, to wal
jak w dym.

Re: Przetwornica DC-DC
Witam,

Przede wszystkim musiałbyś wrzucić schemat, a przy tej częstotliwości
obowiązkowo rysunek płytki. Sprawdzałeś napięcie na wyjściu? Może zła
kompensacja i przetwornica pracuje niestabilnie? Nie słychać jej?
No i dławik - tak jak pisał Zbych. Prąd średni masz na poziomie 0.3A,
ale szczytowy ok. 1A. Zastosuj podobnego typu dławik z prądem nasycenia
 >1A. A teoretycznie najlepiej 3A, czyli maksymalny prąd klucza.
Gdzie zamawiasz elementy?
Na wejściu i wyjściu jak rozumiem masz kondensatory ceramiczne?

Nie wiem, czy zależy Ci na tak wysokiej częstotliwości pracy, ale w
zasadzie dowolny simple-switcher typu step-up rusza z kopyta...

Po prostu częstotliwość napisali w nawiasie, inaczej mówiąc: Vout * f.
Popatrz na dalsze wzory, inne wielkości też występują w nawiasie, tylko
nie stosują tego konsekwentnie...

Dykus.

Site Timeline