Przetwornica DC/DC 12-20V na TL497

Witam,

Nie jestem elektronikiem, lecz modelarzem, ale uda³o mi siê zbudowaæ przetwornicê jak w temacie w/g schematu AVT-398 do zasilania polowej ³adowarki akumulatorów NiCd/NiMh/LiOn w/g schematu:

Dzia³a, ale chcê pobieraæ z niej nawet do 6A i wtedy tranzystor bardzo siê grzeje. Znalaz³em jeszcze drugi schemat na TL497 nawet z teori± i arkuszem XLS do przeliczania elementów:

Mam w zwi±zku z tym kilka pytañ:

  1. Wykonane przeze mnie pomiary wskazuja ¿e sprawno¶æ przetwornicy wacha siê w granicach 50-75%. Czy da siê amatorsko poprawiæ jeszcze ten wynik? Czy najwiêcej znaczy tu tranzystor mocy, dioda mocy czy te¿ mo¿e d³awik (mój to
34 zwoje DNE 1.3 na rdzeniu RP 40x24x12)

  1. Zmieni³em BUZ10 z oryginalnego schematu na IRFP064 (RDSon=0.006 - lepszego w Gdañsku nie znalaz³em) ale nadal grzeje siê mimo radiatora. Zmieni³em te¿ uk³ad sterowania bramk± na podany w 2 linku ale bez wiêkszej poprawy. Czy mo¿e to byæ kwestia za niskiego napiêcia Vgs i tranzystor nie otwiera siê ca³kowicie? Póki co nie mam dostêpu do oscyloskopu, wiêc sam nie mogê sobie na to pytanie odpowiedzieæ. Pomiar miernikiem chyba nie ma tu sensu.

  2. Zauwa¿y³em ¿e poprawê sprawno¶ci (tj. zmniejszenie siê pr±du pobieranego przy nie zmienionym obci±¿eniu przetwornicy) przynosi zmniejszenie rezystora roz³adowujacego tranzystor (w³±czony miêdzy G i S). Oba linki podaj± na sztywno warto¶æ 1k, tymczasem wsadzenie tam 680 daje du¿± poprawê. Czy to tak bezkarnie mo¿na sobie zmieniæ?

  1. Nigdzie nie mogê znale¼æ informacji o optymalnym doborze czasu Ton w uk³adach na TL497. Podany jest tylko zakres od 20 do 150us. Czy ma to jakie¶ du¿e znaczenie. Ja mam teraz ok 50us zgodnie z pierwszym schematem. Drugi podaje 20us.

  2. Gdzie w sieci mogê znale¼æ parametry rdzeni toroidalnych RP z ferrytu F2001 (chodzi mi konkretnie o AL dla RP 40x24x12 - wbrew informacjom z googla na rdzeniu nie by³o to podane - chcia³bym sprawdziæ jak± indukcyjno¶æ ma ta moj a cewka. Mam informacjê dla RP 20x12x6 te¿ z F2001 - dla niego AL=1220. Mo¿na to jako¶æ przeliczyæ na wiêkszy rdzeñ?)

  1. Wspomnia³em ¿e przetwornicy u¿ywam do zasilania ³adowarki akumulatorów. Charakter jej pracy powoduje ¿e obci±¿enie nie jest sta³e i czasami mikroprocesor ³adowarki od³±cza na chwilê zasilanie w celu pomiaru stanu akumulatorów. Wiem ¿e przetwornice impulsowe nie lubi± niesta³ych obci±¿eñ i pojawiaj± siê przepiêcia. Czy jest prosty sposób na pozbycie siê ich, lub ograniczenie w celu zabezpieczenia ³adowarki przed uszkodzeniem ? Czy wystarczy np. pod³±czyæ równolegle dodatkowe obi±¿enie rezystancyjne, które bêdzie zawsze pod³±czone roz³adowuj±c przepiêcia? Je¶li tak, to jak dobraæ takie obci±¿enie?

Pozdrawiam,

Adam Nied¼wiadek

Reply to
Adam Niedzwiadek

proponuje do sterowania tranzystorem uzyc wtornika push pull, npn+pnp, w klasie B problem z grzaniem, moze byc spowodowany zbyt wolnym wlaczaniem/wylaczaniem tranziaka Sprobuj zalozyc diode shotkky'ego, np z zasilacza do PC - sa tam 20 amperowe (obud TO220), tylko uzyj tych do prostowania 12V Sprawdz, moze uklad przcuje ze zbyt duza czastotliwoscia...i wtedy moga powstac duze czasy zalaczania... Pomijam fakt nasycania sie dlawika...O ile masz powietrzny, to cie nie dotyczy.. Ale zastosowanie z rdzeniem, pozwoliloby ograniczyc jego straty rezystancyjne, bo by mial niej zwoi oraz zmniejszyc czestotliwosc pracy, a co za tym idzie straty na przelaczaniu

Reply to
Grzegorz Kasprowicz

Witam,

wlaczaniem/wylaczaniem

Za s³aby ze mnie fachowiec, aby samemu co¶ zaprojektowaæ. Ale poszukam sobie.

amperowe

W tej chwili mam wstawion± BYV72. Ale zrobiê tak jak mówisz. Akurat mam 2 stare zasilacze (od AT i ATX)

zgodnie z opisem - 5.5kHz. Czy to du¿o ?

Mam d³awik na rdzeniu ferrytowym RP 40x24x12 34 zw. DNE 1.3mm. I w³a¶nie tym nasycaniem siê martwiê. Ale bez znajomo¶ci AL dla rdzenia nie oszacujê indukcyjno¶ci d³awika i nie sprawdzê z teori±.

Dziêki za informacje,

Adam Nied¼wiadek

Reply to
Adam Niedzwiadek

Tranzystor da³e¶ bardzo mocny. Prawdopodobnie ma on te¿ spor± pojemno¶æ bramki. Aby dobrze j± sterowaæ przyda³by siê wzmacniacz przeciwsobny (tranzystory pnp,npn ma³ej mocy)

Resytora nie mo¿esz zbytnio zmniejszaæ, poza tym producent nie zaleca pod³aczania siê do pinu 11. Pewnie by³oby lepiej pod³aczyæ bramkê do pinu 8, pin 10 do zasilania, no i rezystor od bramki do masy zmniejszyæ do np.

220om. Ale polecam przeciwsobne sterowanie bramki.

Pozdrawiam EM

Reply to
EM

To bardzo ma³o, strat przy prze³±czaniu nie powinno byæ praktycznie. Ale dla tak ma³ej czêstotliwo¶ci to pewnie d³awik powinien mieæ du¿± indukcyjno¶æ. Ja bym obstawia³ raczej na 30-50kHz. Pozdr EM

Reply to
EM

lepszego

te¿

8,

Dok³adnie tak mam jak napisa³e¶. Tyle ¿e pin 10 do zasilania przez 10ohm, a zamiast rezystora 220ohm wsadzi³em potencjometr i patrzy³em jak uk³ad siê zachowuje. No ale zrobiê tak jak mówicie - wzmacniacz przeciwsobny.

Dziêkujê i podzrawiam, Adam Nied¼wiadek

Reply to
Adam Niedzwiadek