przetwornica BUCK na LM2673 - dziwne zjawisko...

No więc, idąc za bezcenną radą RoMana (niech mu Allach ześle stado
płodnych dziewic !), zacząłem sobie eksperymentować z step-down na tymże
układzie.

Przypominam założenia :

Vin od 26 do 40V
Vout 24V
Imax 3A

Co prawda webench nie chciał mi przyjąć takiego Vin min (musiałem zrobić
zakres 30-40V), ale generalnie to nie jest problem, bo jak juĹź
przetwornica działa, to działa bez problemu w tym zakresie.
Tzn. z pewnym problemem, ale jakby innej natury...

Cały kłopot polega na tym, że poniżej Vin38% V, z obciążeniem na wyjściu
, przetwornica nie startuje prawidłowo.
Tj, zamiast 24V, mam na wyjściu około 15V.
Jeśli obciążenia brak, to napięcie Vout jest 24V. Przy czym wystarczy
obciążenie np. 250mA, żeby był problem.

Ale - co ciekawe, jeśli przetwornica zastartuje poprawnie (np. przy Vin
40V, albo przez "wymuszenie" opisane dalej) , to potem mogę sobie Vin
regulować w cały pożądanym zakresie (od 25V do 40V), i nawet przy
obciążeniu ponad 3A wszystko chodzi jak ta lala.
Tzn. przy 3A to już LM jest gorący, ale nadal pracuje i nie odlutowywuje
się z PCB :)

"wymuszenie" startu polega na tym, że dotknę palcem kondensatora Cinx
(od softstartu). Wtedy teĹź "zaskakuje" i dalej jest OK.

Cały problem opisałem tutaj
http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p10%853033#10853033
wraz z schematem, oscylogramami itp.

Re: przetwornica BUCK na LM2673 - dziwne zjawisko...
UĹźytkownik "sundayman"  napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:jnrgnn$t8i$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Zeby bylo ciekawiej, to te "zle" oscylogramy sa jak najbardziej
poprawne.

Masz okres gdy na dlawiku jest +30V, potem klucz sie wylacza i mamy te
~-1V, potem prad w dlawiku spada do zera (nawet w prawidlowym czasie
jak dla 30/15V) i rozpoczynaja sie swobodne oscylacje. Do czasu
wlaczenia klucza.

Musisz tylko poszukac czemu klucz jest wlaczony tak krotko - 30/24V to
powinno byc wypelnienie ~80%, a jest 25%.
Nie chce mi sie czytac pdf - czy ten uklad tego nie potrafi, czy sie
wlacza jakies ograniczenie pradu nasycenia - prawidlowo (zly
dlawik/uklad) czy cos nieprawidlowo dobrane ... np R ilim. Softstart
zle dobrany i jakies zabezpieczenie dziala ?

Natomiast ta twoja "prawidlowa" praca jest nieprawidlowa :-)
Czemu masz na dlawiku jakies 28V a nie 40 ? Zasilacz slaby, czy klucz
w scalaku slaby i dlatego sie grzeje.
Nie znam kosci, ale naprawde te 50-60 C dla niej normalne ?

Przetwornica wlazla w CCM - co zasadniczo nie jest zle, i byc moze
dlatego daje poprawne napiecie wyjsciowe, tylko ze akurat im wieksze
napiecie zasilania tym krotsze impulsy powinny byc i praca powinna
zmierzac do DCM.

Zacznij od sprawdzenia zasilania - jakby tak pobor pradu powodowal
duze tetnienia, to ma prawo calosc zwariowac. Moze Cin2
powiekszyc/wymienic/przylutowac :-)

J.

Re: przetwornica BUCK na LM2673 - dziwne zjawisko...

Hmm. W tym stanie te przebiegi są bardzo niestabilne. Cały czas coś tam
się dzieje. Wyłapałem te najciekawsze...

Właśnie nie ma żadnego tętenia zauważalnego na Cin i Cinx.
ZarĂłwno w czasie "startu", jak i podczas poprawnej pracy.
Wrzucę niedługo oscylogram...

Re: przetwornica BUCK na LM2673 - dziwne zjawisko...
Hello sundayman,

Ale po co mi płodne? Ja juz za stary na rozmnażanie ;)

Dokładnie tak.

1. Rilimit raczej 8k2
2. Spróbuj pokombinowac z pojemnością kondensatora soft-start. W
stronę większej.
3. Czym obciążasz w czasie testów a czym masz zamiar obciążać
normalnie?

 RoMan
Re: przetwornica BUCK na LM2673 - dziwne zjawisko...

No, przecież jest tyle skutecznych metod zabezpieczania... :)

Ale, że co znaczy ?

No, tak faktycznie. Ale to nic nie zmienia w temacie problemu ze startem.

Dałem max. 10n. Więcej się bałem. Bez zmian niestety.
Czy dalsze zwiększanie czymś grozi ?

W tej chwili za obciążenie mi robi spiralka grzewcza, taka coś ala z
żelazka. Toto ma za 30 cm długości, i bardzo ładnie się sprawdza.
Na takiej mam zrobione np. sztuczne obciążenie do uruchamiania wzmacniaczy.

Nie wiem ile ma omów, ale tak przy 15 cm daje około 1.5A poboru.
Przy skróceniu do 7 ciągnie 3A i zaczyna świecić :)
Czyli to praktycznie rezystancyjne obciążenie.

Docelowo zaś silnik DC 24V/70W max.
Pobiera bez obciążenia około 1A.

I na jednym i na drugim obciążeniu przetwornica zachowuje się dokładnie
tak samo...

W pierwszej chwili myślałem , że problemem jest Cin.
Że np. Iripple jest za mały.
Ale, to by chyba powodowało tętnienia (a nie ma), a po drugie - jak
przetwornica chodzi - no to chodzi cacy. No to myślę, że chyba powinno
być OK ?

Zmniejszyłem R ilim, bo silnik pobiera prąd trochę nierówno - skacze mu
ten prąd. Ale po pierwsze to nic nie dało, po drugie na "spiralce" jest
to samo...

Re: przetwornica BUCK na LM2673 - dziwne zjawisko...
Hello sundayman,

Że National jest zbyt ostrożny.

Ale zmienileś?

Nie powinno.Spróbuj tez całkiiem go wywalić...

No tak, ale w warunkach rzeczywistych nie będziesz startował z
rezystancyjnym obciążeniem - nieprawdaż?

No dobrze - ale czy w rzeczywistych warunkach masz zamiar tez tak to
uruchamiać? Czyli z ostrym startem z obciążeniem?

Mialeś zwiększyć...

Ale nie możesz ustalać limitu ponad 7A dla przetwornicy o prądzie 3A.

Start pod obciążeniem często powoduje kłopoty w przetwornicach.
Szczególnie takich zbyt inteligentnych. Mierzysz prąd przy takim
starcie? Może problem z silnikiem tkwi w tym, że zatrzymany pobiera
znacznie więcej i układ się stabilizuje na wariackich warunkach?

Bardzo podobne problemy były ze starym LM2577  - jak napięcie na
wejściu narastało zbyt szybko, to nie startował poprawnie i żadne
krzyki i płacze nie pomagały :(

 RoMan
Re: przetwornica BUCK na LM2673 - dziwne zjawisko...

Aha, no to może i dobrze...

Tak miałem na początku. I wówczas zauważyłem kłopocik...
Zmieniłem na mniejszy w ramach eskperymentu, co nic nie dało.
Dziś niestety nie mogłem wrócić do zabawy, dopiero jutro wieczorem będę
dalej dręczył...

Ok, sprawdzę.

Prawdaż.

Znaczy masz na myśli, że obciążenie podłączone przy uruchomieniu
przetwornicy ? Zasadniczo taki był koncept. Chciałem włączać cały ten
interes za pomocą wejścia ON/OFF LM2676.

Znaczy zasadniczo jest tak :

Chciałem sterować włączaniem przetwornicy, coby nie pracowała jak nie
potrzeba (bo silnik ma pracować przez paredziesiąt sekund co jakiś
czas). Na tej samej PCB mam dość subtelny układ analogowy (wzmacniacze
itp), i zauważyłem, że lepiej, żeby przetwornica (ta konkretna) nie
działała, bo mi trochę sieje. A kiedy potrzebne mi zasilanie z
przetwornicy, to z kolei te wzmacniacze nie muszą pracować, czyli po
prostu - jak potrzebuję uruchomić silnik włączam przetwornicę.

Co prawda, w tej chwili mam silnik dołączany "do masy" przez mosfeta (i
w tym miejscu mam też pomiar prądu silnika), ale pomyślałem, że jak będę
mógł sobie sterować ON/OFF przetwornicą, to ten klucz nie będzie potrzebny.

Jednak - mogę go zostawić, i "podłączać" silnik dopiero po zastartowaniu
przetwornicy.

Tyle, że o ile dobrze pamiętam, to chyba to nic nie dawało - znaczy;

1. daję Vin = 28V przykładowo
2. mam Vout (nie obciążone)  = 24V
3. podłączam obciążenie - Vout spada do 15V.

Dopiero manipulacje przy tym Css "startuje" ją do poprawnej pracy.

Znaczy, piszę to tak na 95%, bo tak pamiętam z wczoraj...

Myślałem, że jak dam za duży limit, to po prostu nie będzie mi
ograniczał poniżej max. dopuszczalnego przez LM.

No właśnie tego nie mierzyłem. W przypadku silnika tak jest na pewno.
Wiem to, ponieważ kiedy silnik mi pracował w układzie innym, to
ograniczenie (to "do masy") ustawione na 2A powodowało jego wyłączenie -
jakiś duży pik poboru był na starcie. Dopiero jak ustawiłem na 2.5A, to
działa ok (mowa o tym samym konkretnym silniku).

Czyli - wnioskuję, na razie bez pomiaru, że tam jest pobór na starcie
około 2A. W czasie pracy to jest około 1A (0.7 - 1.2A).

Ale - o ile pamiętam, robiłem to samo z spiralką na wyjściu - znaczy
dołączanie obciążenia po włączeniu przetwornicy. No jakby tak samo.

Re: przetwornica BUCK na LM2673 - dziwne zjawisko...

potrzebny.

No to teraz pojechałeś ;)
Musisz zasilać silnik z przetwornicy? A nie prościej mostek z PWM?

No i co w końcu z tym wyszło? Przetwornica ziała, czy jednak nie?

Pozdrawiam

DD

Re: przetwornica BUCK na LM2673 - dziwne zjawisko...

No mogę.
Ale niby jak ? Przy takich założeniach, że Vin może się zmieniać od 26
do 40V, to jak sobie to kolega wyobraża ? A jeszcze muszę mierzyć pobór
prądu przez ten silnik. Czyli w całym zakresie napięć wejściowych silnik
ma pracować w tych samych warunkach.

Może niech kolega coś więcej - jakby to miało działać znaczy ?
I po co mostek, silnika działa tylko w "jedną stronę" ?

No więc na razie odłożyłem na półkę, bo sprawa się przedłuża, a termin
goni, więc dogadałem się, że na razie będzie bez tego ficzera.
Ale oczywiście muszę do tego wrócić.

Natomiast, przed odłożeniem na tą półkę, włączyłem na chwilę, tak jak
było ostatnio. Na tej zasadzie, że start bez obciążenia, i potem
dołączam obciążenie.
No i jak się bawiłem z 15 minut, to wszystko było ok. No i teraz to już
nie wiem sam.
Za jakiś moment do tego wrócę, i wtedy jeszcze raz podejdę do tematu.
Wtedy oczywiście dam znać.

Re: przetwornica BUCK na LM2673 - dziwne zjawisko...

OK, a co to jest "takie same warunki"?
Pobór prądu to pikuś (nieprawda, ale to inny temat, niżej dopiszę).
Trudno mi się odnieść do konkretnego rozwiązania. Na pewno spróbowałbym
określić potrzebną charakterystykę sterowania.
Pewnie możesz mierzyć napięcie zasilania, więc zmienić wypełnienie też
się pewnie da.

Zobacz:
http://www.st.com/internet/com/TECHNICAL_RESOURCES/TECHNICAL_LITERATURE/DATASHEET/CD00000089.pdf
(sorki za połamanie linka - ale poradzisz sobie).

Masz tam i możliwość sterowania PWM, i zmiany kierunków, i napięcia
starczy, i prądu pewnie też. Na dodatek można za całkiem kulturalne
pieniądze dostać (może nie w TME, ale się da - wiem, bo korzystam).
Wyjście do pomiaru prądu też jest. Jak poszukasz na stronie st to
znajdziesz trochę dokumentów o tym układzie.

A bo ja zwykle muszę w obie strony. Nawet hamulec muszę na chwilę
przeciwprądem traktować, żeby szybciej puszczał. Poza tym - wygodnie.
Jeden scalak załatwia mi wszystko. Dostaje sygnał TTL (nawet z 3V
procesora wystarczy, ale ja i tak daję po drodze inwerter), a na wyjściu
mam już silnik. Oczywiście jakieś obwody RC na wyjściu też są. Pomiaru
prądu nie robię, więc nie pomogę (poza tym, że można tam ładnie
dołączyć
wszystko). Jak policzysz koszt przetwornicy, to ten scalak zamiast
sterowania i przetwornicy... chyba warto przynajmniej się przymierzyć.

termin

Bardzo proszę :)

Pozdrawiam

DD

Re: przetwornica BUCK na LM2673 - dziwne zjawisko...

Te, które opisałem w poście na początku, i na elektrodzie.
Czyli, że już nie wprowadzałem żadnych zmian w układzie.

No właśnie - znaczy, ja nawet myślałem o którymś z układów L62xx, ale
jak rozumiem, to by musiało działać tak, że w zależności od napięcia
wejściowego zmieniam wypełnienie PWM (no, to właściwie jak w
przetwornicy...).

No ok, to by się niby dało zrobić (mam pomiar napięcia wejściowego).
Ale - na wyjściu na silnik, mam wtedy zamiast stałego prądu posiekany
prostokąt - i teraz co z tym pomiarem prądu ? Obawiam się, że przy
każdym impulsie będzie "skok" - coś jak przy startowaniu silnika.
Z drugiej strony ten pomiar prądu silnika nie musi być precyzyjny - ot,
powiedzmy przy przekroczeniu ustalonej wartości +-10% ma wyłączać silnik
(zabezpieczenie).

Koszt to może nie jest problem. Pytanie - czy taki LM, przy napięciu
Vin40%V nie będzie się grzał bardziej niż ta przetwornica ?
Zaletą jest brak sporego dławika.

Ale masz rację, że warto spróbować. Dlatego zamiast walczyć na siłę,
na razie robię wersję bez tego w ogóle, a na spokojnie
poeksperymentuję. Z tym L62 też.

termin
jak

Re: przetwornica BUCK na LM2673 - dziwne zjawisko...

Tak z grubsza tak. Tylko korzystasz z indukcyjności silnika i nie
potrzebujesz nic więcej.

Tak myślałem ;)
Czyli nie potrzebujesz pomiaru, tylko zabezpieczenia?
Obejrzyj, co st pisze o tym (i podobnych) układach.
Na elenocie jest jeden dokument nt tego układu (i nie jest to datasheet
od niego), obejrzyj go sobie.

Pewnie będzie trochę bardziej niż LM - ja zasilam z 34V coś, co bierze
1A przy 12V RMS (prawie non stop) i wprawdzie bez radiatora daje sobie
radę, ale wolałem założyć jakiś malutki radiatorek. FK224 ostatecznie
siedzi i dobrze się czuje. Chodzi to na ok. 22kHz, żeby nie piszczało.
Wersja zasilana z 12V DC również działa, ale tu mam np możliwość
zwiększenia mocy na silniku (ma max 40V, więc bez obawy mogę zaszaleć),
mogę płynnie zwiększać obroty i różne inne rzeczy z nim robić (włącznie
z kręceniem w drugą stronę jak użytkownik przesadzi). Z przetwornicą to
byłoby jednak trochę trudne. Ale to dodatki, które pewnie nie są potrzebne.
Poza tym, że mam większą kontrolę, nie widzę różnic w działaniu
urządzenia.

Ja przy sterowaniu silnika w ogóle bym nie kombinował z przetwornicą.
Silnik to wystarczająca indukcyjność.

Pozdrawiam

DD

Re: przetwornica BUCK na LM2673 - dziwne zjawisko...

No i jedno i drugie - poziom tego zabezpieczenia jest ustawiany
programowo, czyli najpierw mam pomiar napięcia na rezystorze wpiętym w
szereg z silnikiem. Tyle, że dokładność wymagania niewielka.
Zresztą, silnik pobiera nierówno - bo napędza pompkę, i waha się ten
pobĂłr cyklicznie.

układzik w przetwornicy też jest gorący przy poborze 3A, ale - obchodzi
się bez  radiatora (znaczy miedĹş z PCB wystarcza).
Wolałbym w sumie nie dawać radiatora, bo mam mało miejsca...
Z drugiej strony jednak sprawa jest otwarta, nawet obudowę mogę ew.
powiększyć...

(włącznie

No tak, u mnie ma być tylko ON/OFF. Ważniejsze zachowanie takiej samemj
pracy (w sensie mocy silnika, obrotów) niezależnie od napięcia
wejściowego urządzenia. Znaczy, oczywiście chodzi o dokładność rzędu 10%.

Jest to racja na pewno.
Zaletą przetwornicy jest to, że nie muszę zajmować się sam pomiarem
zasilania i potem sterowaniem PWM.

Ale na pewno sprawdzę tą opcję, bo to faktycznie trochę jest
przerost formy nad treścią, i taka wersja jak twoja jest logiczniejsza.

Re: przetwornica BUCK na LM2673 - dziwne zjawisko...

Zawsze można drugą stronę komparatora ustawiać ;)

Ten układ (L6203, bo ja takiego używam, ale są i inne z tej rodziny)
jest w dość dużej obudowie, ale pewnie porównywalnej z wielkością dławika.

10%.

To już musisz sprawdzić, czy dasz radę taką charakterystykę ustawić.

Zdecydowanie!

Na pewno są to tematy wymagające przemyślenia i przetestowania. Ja też
miałem ochotę dać pomiar prądu i dodatkową obsługę, ale w którymś
momencie zrezygnowałem, i okazało się, że właściwie nie ma problemu.

Pozdrawiam

DD

Re: przetwornica BUCK na LM2673 - dziwne zjawisko...

Moze ci sie wydaje, a wszak nie od dzis wiadomo ze im wiecej synow tym
czlowiek bogatszy ;-)

P.S. System dla dzieci, czy nie tak zle w tym islamie z kobietami ?

http://www.tvn24.pl/12691,1731458,0,1,najmlodsza-specjalistka-it-nie-zyje,wiadomosc.html

Doczytalem pdf - maksymalny wspolczynnik wypelnienia 91%.
Nie, z 26V sie 24 nie da uzyskac.

J.

Re: przetwornica BUCK na LM2673 - dziwne zjawisko...
Hello J.F.,

To jest deklaracja. W rzeczywistości da się uzyskać więcej.

Co Ty wiesz o przetwornicach :P

 RoMan