Przetwornica 13.8V na +43V i -43V

Cześć,

Dorwałem za grosze subwoofer aktywny 150W (z kina domowego Philipsa). Chcę
go podpiąć w samochodzie i zastanawiam się, w którym kierunku iść. Jest w
nim wzmacniacz 2x150W (można zmostkować i mieć 250W), mam serwisówkę tego
kina domowego, a w niej pełny schemat (mogę wrzucić, ale dopiero wieczorem).
Chciałbym go użyć (tym bardziej, że daje 250W po zmostkowaniu, więc można
wrzucić głośnik 300W, pytanie czy skrzynia wytrzyma), ale pozostaje do
rozwiązania problem zasilania.

Wzmacniacz oryginalnie jest zasilany napięciem symetrycznym +43V i -43V.
Ile prądu pobiera... nie mam pojęcia jaką ma sprawność, ale domyślam się,
że ładnych kilka amper będzie (załóżmy sprawność 50%, to przy ciągłej mocy
wyjściowej 250W da pobór 6A).

Trzeba do niego zrobić przetwornicę, która pociągnie z aku / alternatora
prawie 40A w peaku. Wymyśliłem taki układ (masa odseparowana od masy
samochodu):

http://www.chmurka.net/r/IMG_20130822_112158.jpg

Ma to w ogóle sens (także ekonomiczny) przy takich prądach, czy dalibyście
sobie spokój i kupili gotowy wzmacniacz samochodowy z przetwornicą?

--
"zanim nastala era internetu, kazdy wiejski glupek siedzial w swojej wiosce"
http://www.chmurka.net/

Re: Przetwornica 13.8V na +43V i -43V
EEE no bez przesady...

Zasadniczo nie ma tu filozofii, typowe zastosowanie SG3525 + stadko
irfz44, trafo toroid, prostowanie i kondensatory i gotowe. Nie licząc
hardware (radiator, płytka, trafo) to koszt kilkanaście zł + poświęcony
czas - nauka. Przy cenach ~150zł za chiński wzmacniacz audio nie wiem
czy się opłaca, musisz swój czas i naukę wycenić...
Problemem może być dobranie rdzenia i liczby zwojów trafa - ale to Roman
M. może się wypowie. A jak użyjesz czegoś "na pałę" to najwyżej uzyskasz
marną sprawność.

--
| Bartłomiej Kuźniewski
| snipped-for-privacy@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
Re: Przetwornica 13.8V na +43V i -43V

Układ prosty (oprócz tego, że zawiera jeden oczywisty błąd), ale dlaczego
miałby nie działać?

Nauka zawsze bezcenna, a czas... robię to hobbystycznie, więc darmowy.

Widziałem artykuł, który wrzucił Grzegorz, tam jest napisane, żeby po prostu
wyciągnąć rdzeń z zasilacza PC (byle był to rdzeń bez szczeliny)... nie wiem,
na ile mogę ufać EdW (widziałem tam już różne kwiatki), a cewki podobnie jak
budowa anten to dla mnie... może nie wiedza tajemna, ale nigdy nie miałem
okazji zgłębić tematu ponad podstawowy poziom (tak jak np. RoMan).

--
"zanim nastala era internetu, kazdy wiejski glupek siedzial w swojej wiosce"
http://www.chmurka.net/

Re: Przetwornica 13.8V na +43V i -43V
Choćby dlatego, że minus samochodu jest prawie zwarty z -45v zasilania,
czyli na masie wzmacniacza uzyskujesz +45v względem auta - jak
podłączysz sygnał wejściowy (wraz z masą) do radia, to zrobisz zwarcie
jednej połowy zasilania... W dodatku takie przełączane/dzielone
pojemności - będą miały zdecydowanie zbyt niską sprawność i wydajność
prądową, by zasilać wzmacniacz mocy.

Dużo prościej wziąć pierścień toroidalny i nawijać na nim co popadnie :)
To metodą prób i błędów w końcu uzyskasz sensowne napięcie i sprawność.
Nadal twierdzę że sg3525 jest do tego celu wręcz stworzone:
http://www.electronica.mk/all_articles/Car_Audio_DC_DC/DC_DC_Converter_BUZ11/SMPS.html
- jedynie tranzystorów bym dał więcej (równolegle), i nie BUZ11 tylko np
IRFZ44n

--
| Bartłomiej Kuźniewski
| snipped-for-privacy@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
Re: Przetwornica 13.8V na +43V i -43V
http://sklep.avt.pl/photo/_pdf/AVT2732.pdf

G.B.

Re: Przetwornica 13.8V na +43V i -43V

Dzięki, w tym kierunku się pójdzie.

--
"zanim nastala era internetu, kazdy wiejski glupek siedzial w swojej wiosce"
http://www.chmurka.net/

Re: Przetwornica 13.8V na +43V i -43V
Hello Adam,

Się zabłądzi. To nie jest tak dobry projekt :(

 RoMan
Re: Przetwornica 13.8V na +43V i -43V

Całościowo, czy po prostu zmieniłbyś w nim jakiś szczegół?

--
"zanim nastala era internetu, kazdy wiejski glupek siedzial w swojej wiosce"
http://www.chmurka.net/

Re: Przetwornica 13.8V na +43V i -43V
Hello Adam,

Za dużo pisania a jestem dzisiaj wykończony :(

Ogólnie - dobry pomysł na wykrywanie przeciążenia ale dość istotne,
podstawowe błędy w założeniach - przede wszystkim brak dławika
wyjściowego i ograniczenia napięcia. Układ bazuje na przypadkowej
indukcyjności rozproszenia a napięcie wyjściowe jest bezpośrednio
zależne od wejściowego.

 RoMan
Re: Przetwornica 13.8V na +43V i -43V

Nie spieszy mi się - nie musi być dziś :)

Dławik wyjściowy chyba zawsze można dodać? A co do ograniczenia napięcia,
nie wystarczyłby jakiś feedback z wyjścia do wejścia dead time w TL494?

--
"zanim nastala era internetu, kazdy wiejski glupek siedzial w swojej wiosce"
http://www.chmurka.net/

Re: Przetwornica 13.8V na +43V i -43V
Hello Adam,

Jutro też nie - odbieram syna z Okęcia. A potem się urlopuję (znaczy
urlopuję się już od tygodnia, tylko jakoś wypocząć ani chwili nie daję
radę) - chyba dopiero za tydzień dam radę coś spokojnie popisać...

Niby tak, ale to wszystko jest partaninka AKA barokowa rzeźba w g**nie
:(

 RoMan
Re: Przetwornica 13.8V na +43V i -43V

No tak, czytałem na pms. Udało się bez problemu?

Ja i tak na razie odkładam temat, bo mam większy problem :(
http://forum.motocyklistow.pl/index.php/topic/163521-gsxr-1300-2000-r-sie-zalewa/

Pytanie czy nie będzie działało...

--
"zanim nastala era internetu, kazdy wiejski glupek siedzial w swojej wiosce"
http://www.chmurka.net/

Re: Przetwornica 13.8V na +43V i -43V
Hello Adam,

Bez problemów - Jerzu pomógł.

Będzie działało ale nie wiem, czy stabilnie.

 RoMan
Re: Przetwornica 13.8V na +43V i -43V

istotne,

io

Zgoda co do dławika, ale czy dla wzmacniacza audio (szczególnie
zasilanego z akumulatora) stabilność napięcia wyjściowego jest aż
 tak
istotna ? Nawiasem mówiąc nie wyobrażam sobie w samochodzie dźwię
ku przy
odkręceniu na full wzmacniacza o mocy 150W a o 250W już nie wspominam
.
Głuchota i głupota.
Ponadto prąd pobierany z akumulatora przy mocy 150W i nawet 90%
sprawności przetwornicy to ok 12 - 15 A. Na dłuższą metę typowy

akumulator w samochodzie osobowym nie jest najlepszym źródłem energ
ii do
takich zastosowań.

G.B.

Re: Przetwornica 13.8V na +43V i -43V
Hello Grzegorz,

Bardzo. Zakres zmian napięcia na wejściu jest bardzo duży. Do tego
dochodzą wysokie i zmienne spadki napięcia na MOSFETach. W efekcie jak
ustalisz przekładnię transformatora dla napięcia na wejściu 14.4V, to
pod obciążeniem napięcie na wyjściu może spadać poniżej +/-30V. W
efekcie brakuje mocy dla szczytów.

Chyba mało wiesz o car audio...

250W dla subwoofera to nic groźnego.

Wydajność alternatora w byle Lanosie to 90A.

Podczas jazdy - bez znaczenia.

 RoMan
Re: Przetwornica 13.8V na +43V i -43V

Cały czas mowa o chińskich Watach?

Włodek ;-)

Re: Przetwornica 13.8V na +43V i -43V

Przy 43V to niekoniecznie.

J.

Re: Przetwornica 13.8V na +43V i -43V

Zakładam że skoro Philips, to pewnie normalne waty :)

--
"zanim nastala era internetu, kazdy wiejski glupek siedzial w swojej wiosce"
http://www.chmurka.net/

Re: Przetwornica 13.8V na +43V i -43V
Obawiam się, że ta masa przy pierwszej lepszej okazji spowoduje zgon z
powodu zwarcia -40V po podłączeniu jakiegoś źródła typu radio wbudowane

Site Timeline