Przesyłanie danych pomiędzy moim układem a sterownikiem PLC/panelem operatorskim

Posiadam w ofercie pewne urządzenie skonstruowane
na bazie mikrokontrolera Atmel AVR ATmega32.
Urządzenie to było sterowane za pomocą aplikacji
działającej na PC; dane przesyłane były poprzez
RS232 (wykorzystywałem 2 linie Tx,Rx oraz masę,
szybkość transmisji 9600 bps).
Teraz mój odbiora chce, żeby urządzenie było
sterowane za pomocą sterownika PLC/panelu
operatorskiego. Ponieważ nie znam się za bardzo
na sterownikach PLC, a jeszcze mniej na panelach
operatorskich, chciałem zapytać, czy nie będzie
problemem ze sterownika Siemens (nie wiem, jaki
model będzie wykorzystywany) bądź panelu
operatorskiego wykonać takie oto zadanie
(PS. to nie ja będę robił, ale chcę wiedzieć, czy
da się to wykonać sterowanie przy użyciu stransmisji
szeregowej, czy też trzeba szukać innego rozwiązania):
- użytkownik w panelu operatorskim ma możliwość
wprowadzenia 30 liczb dwucyfrowych
o wartościach z przedziału <0, 99>;
- liczby te byłyby wysłane za pomocą RS232
ze sterownika/panelu do mojego urządzenia
w postaci "paczki" 30 bajtów (każdy bajt reprezentuje jedną
liczbę z przedziału <0, 99>) oraz bezpośrednio
po tym jednego bajtu stanowiącego sumę kontrolną.

?

Byłem na kursie PLC firmy Fatek i tam wszystko robiliśmy
za pomocą "drabinek" i pewnych funkcji z biblioteki.
Na panelach operatorskich się nie znam i nie wiem,
czy można tam (oprócz przeciągania gotowych obiektów
z przybornika) tworzyć oprogramowanie na nieco niższym
poziomie (jakieś pętle, tablice, ...), a myślę, że to mogłoby być
przydatne przy budowie paczki danych do transmisji szeregowej.

Z góry dziękuję za pomoc.
Robbo

Re: Przesyłanie danych pomiędzy moim układem a sterownikiem PLC/panelem operatorskim
Witam

Nie powinno być problemu. Dla serii S7-300 czy -400 są procesory
komunikacyjne (np. CP340, 341) pozwalające w pewnych granicach
definiować swój protokół. Najbardziej typowe rozwiązanie, to takie że
PLC "agreguje" wszelkie dane z panelu, twojego urządzenia i wszystkie
wymiany są via PLC. Panel wykonuje interakcje z pamięcią PLC, jak i twój
program też się łączy z pamięcią PLC za pośrednictwem CP. Pozdrawiam

Paweł

Re: Przesyłanie danych pomiędzy moim układem a sterownikiem PLC/panelem operatorskim

Ja to bym dorzuciB3% jakieB6% Twido za 577zB3% netto plus drugi RS232 za =

100zB3%. Z panelem moBF%e komunikowaE6% siEA% na jednym porcie po Modbus =
a drugi20%
port swobodnie programowany w ASCII obsB3%uBF%yB3%by komunikacjEA% z20%
urzB1%dzeniem. Wprawdzie w TWIDO trochEA% upierdliwe stosowanie funkcji20%
komunikacyjnej EXCH ale cena tego PLC ( w najsB3%abszej wersji) kilka raz=
y20%
mniejsza niBF% moduB3% komunikacyjny do Siemensa.  A i tworzenie wB3%asne=
go20%
protokoB3%u do CP nie jest chyba zbyt proste. Oprogramowanie Twidosoft20%
jest darmowe. Sterownik programuje siEA% przez RS485 wiEA%c nie ma proble=
mu20%
ze specjalnym kablem programujB1%cym.

--20%

Re: Przesyłanie danych pomiędzy moim układem a sterownikiem PLC/panelem operatorskim

JeB6%li to twoje urzB1%dzenie to dopisz do niego Modbus slave. Z reguB3%y=
20%
panele operatorskie majB1% Modbusa.

--20%

Re: Przesyłanie danych pomiędzy moim układem a sterownikiem PLC/panelem operatorskim

To by było zapewne najbardziej eleganckie rozwiązanie, ale ten mój
program na mikrokontroler i tak jest już na granicy pojemności pamięci
i boje się, że już więcej rzeczy się nie da dodać. A trzeba by dorobić
menu (moje urządzenie ma wyświetlacz i przyciski), w którym można
ustawiać numer slave'a protokołu Modbus, a to już trochę kosztuje pamięci.
Niemniej może implementacja slave'a może okazać się koniecznością.

Robbo

Re: Przesyłanie danych pomiędzy moim układem a sterownikiem PLC/panelem operatorskim

Oj. WidzEA% problem.
Jak chcesz za pomocB1% 30 bajtF3%w wysB3%aE6% 30 liczb dwucyfrowych ?
Gdyby byB3%o 60 to byB3%o by prosto.
Gorzej z RS232. Nie wszystkie PLC Siemensa majB1% go
bezpoB6%rednio dostEA%pnego.

Andrzej

Re: Przesyłanie danych pomiędzy moim układem a sterownikiem PLC/panelem operatorskim

Ale pewnie nie przesyB3%a znakowo tylko bajtowo. Bajt zmieB6%ci liczbEA% =
do20%
255 nie tylko do 99 :)

--20%

Re: Przesyłanie danych pomiędzy moim układem a sterownikiem PLC/panelem operatorskim

Tak, wysyłam bajtowo.

Site Timeline