przestrojenie Amatora 2 Stereo - częściowy sukces, ale coś zepsułem ze skalą ; )

Po naprawieniu wzmacniacza Amatora zabrałem się za przestrojenie głowicy
UKF na CCIR. Posłużyłem się tym opisem:
http://tinyurl.com/yhxt3wb
Jedyna zmiana jaką byłem zmuszony zastosować do zastąpienie C125 z ARCz
kondensator 4,9pF (nominalny 4,7pF). Zwyczajnie nigdzie nie mogłem
znaleźć 5.1pF. Mam nadzieję, że ta różnica nie będzie miała jakiegoś
diametralnego znaczenia i nie będę musiał rozkręcać głowicy po raz
kolejny...

Głowicę przylutowałem i przykręciłem. Podłączyłem długą antenę,
włączyłem zasilanie i pojawił się pierwszy sukces. Kręcąc pokrętłem
strojenia lub cewką mogę odebrać stacje FM, nawet dość głośno i wyraźnie.
Niestety - nie mogę dokończyć strojenia. Okazało się, że skopałem coś od
strony mechanicznej. Mianowicie w dwóch miejscach skali kółko na
kondensatorze strojeniowym przestaje się obracać, radio się nie
przestraja, a wskazówka stoi w miejscu. Gdy delikatnie popchnę
plastikową rolkę na kondensatorze jednocześnie kręcąc pokrętłem
strojenia wskazówka "przeskakuje" i mogę stroić dalej? Ktoś wie co mogło
się przyblokować?

I po drugie idzie gdzieś dostać taki mały kluczyk do śrubek, którymi
jest przykręcona głowica? Odkręciłem ją kombinerkami, ale boję się nimi
posługiwać do ich dokręcenia. Jeszcze odskoczą i zdemolują PCB...
Może właśnie o to chodzi - jakieś minimalne ruchy niedokręconej głowicy?

Re: przestrojenie Amatora 2 Stereo - częściow y sukces, ale coś zepsułem ze skalą ;)
  wskazówka "przeskakuje" i mogę stroić dalej? Ktoś wie co mogło
My Ci tego nie powiemy
skoro coś zahacza mechanicznie to sam musisz obejrzeć dokładnie trasę
linki z lupa i latarka i znaleźć to coś.

dawno temu sam sobie robiłem takie "klucze nasadowe" z różnych
metalowych rurek (metalowe wkłady do długopisu zenith, kawałki
mosiężnych rurek z anteny teleskopowej etc)
mnie to wystarczało

Re: przestrojenie Amatora 2 Stereo - częściowy sukces, ale coś zepsułem ze skalą ;)
Wystarczy kawałek kalafoni rozkruszyć
 i przetrzeć po lince, będzie działało

Re: przestrojenie Amatora 2 Stereo - częściow y sukces, ale coś zepsułem ze skalą ;)

Jutro spróbuję. BTW ktoś ma może jakieś materiały odnośnie tego jak ta
linka powinna iść po rolce? Chyba nie powinna się np. nigdzie krzyżować?
Mają być dwa równoległe "zwoje"? Może jednak coś się pomieszało w
trakcie demontażu? Za wszelką cenę starałem się uniknąć spadnięcia
linki, ale może jakieś pomniejsze uszkodzenie miało miejsce?

Re: przestrojenie Amatora 2 Stereo - częściowy sukces, ale coś zepsułem ze skalą ;)

Nie znam akurat budowy Amatora, ale jeśli skala kręci kondensatorem -
agregatem powietrznym, to moze coś się zacina w zębatkach? Czasami te
kondensatory się mechanicznie zacierały, albo pracowały tak ciężko, że
mosiężne zębatki traciły zęby lub sie deformowały. Stad moga byc te
przycięcia? Radzę sprawdzic cały tor biegu linki. To wwszytko po tylu latach
jest pewnie suche jak pieprz? Co do kondesatorów powietrznych to zatarcie (o
ile takowe jest) lubiło tam wystepować na styku duralowej obudowy
kondensatora i osi rotora. Zazwyczaj wystarczało napuscić tam spora krople
oleju w miejscach ułożyskowania rotora i na same zębatki.

Janusz

Re: przestrojenie Amatora 2 Stereo - częściowy sukce s, ale coś zepsułem ze skalą ;)

Jeśli przez "krzyżować" masz na myśli układanie się zwojów jeden na drugim
na rolce, to nie może tak być w żadnym miejscu i linka nie może mieć
tendencji do takiego zwijania się (nic nie powinno jej "ściągać" w złą
stronę, zresztą takie skrzyżowane zwoje lubią zeskakiwać z siebie i
zaczepiać się). Oprócz kierunku obrotów ważne jest, od której strony
zacząłęś nawijać linkę na kółko. Tak jak Koledzy piszą, dokładny przebieg
linki jest w serwisówce.

e.

Re: przestrojenie Amatora 2 Stereo - częściow y sukces, ale coś zepsułem ze skalą ;)

http://dl.dropbox.com/u/277105/AMATOR%20-%20linka.gif

Tutaj teoria zakładania linki jest chyba dostatecznie dokładnie opisana.
A jak to wygląda w praktyce? Chyba nie jest to chyba jakieś specjalnie
problematyczne zajęcie, wymagające zegarmistrzowskiej precyzji i zręczności?
Taką linkę można gdzieś jeszcze kupić "na metry"? Nie chciałbym stosować
wątpliwej jakości zamienników (np. dratwy) chociaż obiło mi się o uszy,
że żyłka wędkarska się sprawdza.

Re: przestrojenie Amatora 2 Stereo - częściowy sukce s, ale coś zepsułem ze skalą ;)

Nie "żyłka wędkarska", tylko plecionka jedwabna na pstrągi.
Takiej używałem w latach 70-tych i 80-tych.
Ale czy to jeszcze jest do kupienia?
Jakieś plecionki z włókien sztucznych widziałem,
ale to śliskie jest...

Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

Re: przestrojenie Amatora 2 Stereo - częœciowy sukces, ale coœ zepsułem ze skalš ;)

Chinczycy przywrocili stare czasy i robia mase odbiornikow na
kondensator, i pewnie na linke ..

J.

Re: przestrojenie Amatora 2 Stereo - czę�ciowy sukces, ale co� zepsułem ze skalš ;)

Tak, tylko zapewne są to niewielkie odbiorniczki, więc i linka
odpowiednio krótka. Serwisówka Amatora podaje, że potrzeba około 130cm.
Z chińskiego radyjka tyle się nie wyciągnie. Poza tym kupować i psuć
jedno radio (choćby i chińskie) żeby naprawić inne...?
Na pewno nie ma jakiegoś łatwo dostępnego w handlu zamiennika? ;)

Re: przestrojenie Amatora 2 Stereo - czę?ciowy sukces, ale co? zepsułem ze skalš ;)

Nie martw sie, ktos to produkuje w calych kilometrach, tna sobie
odbiorcy :-)

J.

Re: przestrojenie Amatora 2 Stereo - czę?ciowy su kces, ale co? zepsułem ze skal� ;)

Produkować w chinach to może. Ale czy z tych całych kilometrów idzie
gdzieś dostać kilka metrów w Polsce? ;)
Zapotrzebowanie na linkę wzrosło jeszcze bardziej. Próbowałem skończyć
strojenie odbiornika. Znalazłem stacje na początku i końcu skali,
zmieniłem antenę z KDWZO na 50cm kawałek drutu i zacząłem stroić
precyzyjnie. I właśnie wtedy linka pękła.
Zanim jej nie wymienię już nic więcej z tym radiem nie zrobię. ;)

Re: przestrojenie Amatora 2 Stereo - czę�ciowy sukces, ale co� zepsułem ze skalš ;)

Swego czasu skutecznie naprawiłem napęd przy użyciu nitki wyciągniętej
ze zużytej opony rowerowej. Tam jest tego dosyć sporo :)

--
P. Jankisz
Re: przestrojenie Amatora 2 Ster eo - czę�ciowy sukces, ale co� z epsułem ze skalš ;)

Dawno temu do takich celów używałem... "sznurka" stosowanego przez masarzy.
Szynka, baleron itp. ;-) Kiedyś wymagało to pilnego szykania "dojścia" oraz
na finisz - odpowieniego załącznika. Sądze, że w obecnych czasach nie
powinieneś mieć z tym wielkich problemów.

Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

Re: przestrojenie Amatora 2 Stereo - czę�ciowy sukces, ale co� zepsułem ze skalš ;)

Ten sznurek to chyba tzw. dratwa. Gruba, lniana nić. Z nią nie powinno
być chyba problemów, wydaje mi się nawet, że jedna szpulka znajdzie się
w domu. Czy jednak nadaje się to w tego typu zastosowaniach? W końcu w
oryginale był jedwab.
Z drugiej strony... Radio nie będzie jakoś szczególnie intensywnie
eksploatowane, więc taki napęd powinien chyba trochę pochodzić...

Re: przestrojenie Amatora 2 Stereo

Dratwą to buty można naprawiać.
To nie może być skręcana nitka tylko specjalna plecionka, zwykle jedwabna.
Konstrukcja takiej linki podobna jest do porządnego kabla ekranowanego:
wewnątrz krzyżowej plecionki, odpornej na ścieranie, jest rdzeń ze
wzdłużnych włókien, zapewniających odpowiednią wytrzymałość na zerwanie.
Plecionka, zaciskając się na rdzeniu czyni taką linkę odporną na rozciąganie.
Wystarczy sprężynka i całość linki napędu skali nie zmienia długości przez
długie lata.

Google bardzo pomocne - na hasło "linka do skali" bez trudu znajduje
sprzedawcę:

http://sklep.north.pl/karta/linka-do-skali-0,6mm-25-m--810,266100.html

Porcja na długie lata wystarczy.

Re: przestrojenie Amatora 2 Stereo

Albo interes życia - resztę po kawałku na Allegro sprzedawać po 5zł/m...

Re: przestrojenie Amatora 2 Stereo

A sprzedawca ma większy wybór linek:

http://sklep.north.pl/pozostale/18580.html

Może na metry sprzedaje?

Re: przestrojenie Amatora 2 Stereo
Hello Wmak,

A jaki wybór: http://sklep.north.pl/pozostale/18580.html

Re: przestrojenie Amatora 2 Stereo - czę�ciowy sukces, ale co� zepsułem ze skalš ;)

Absolutnie nie. Wszystko co ma kłaki nie bedzie działać.
--
Jacek

Site Timeline