Przeróbka spawarki 1-fazowej na 2-fazową - da się?

Witam

Mam spawarkę 1 fazową, która bierze ogromny prąd i tak się zastanawiam czy
by nie zrobić z niej 2-fazowej, już o tym kiedyś pisałem, ale wybiliście mi
z głowy pomysł, ale teraz mam inny :-)

Jakby tak podłączyć transformator do dwóch faz przez regulator na triaku,
który obcina sinusoidę i ustawić go na te 250 V żeby było z dwóch faz a nie
z jednej. Będzie działać?

Pozdrawiam

Jacek

Re: Przeróbka spawarki 1-fazowej na 2-fazową - da się?

He, he. Popróbuj. Ilość ubitych triaków wskaże Ci kierunek eksperymentów.

Re: Przeróbka spawarki 1-fazowej na 2-fazową - da się?

mi
nie

Błędny tok rozumowania.
Do spawania spawarka potrzebuje ileś prądu i pobiera daną moc.
Jej obwody wejściowe są na określone napięcie (230V) Zwiększenie
napięcia spowoduje zwiększenie prądu i mocy. Pomijam tutaj fakt uszkodzenia
spawarki. Regulacja triakiem sprowadza się do obniżenia 400V do 230V -prąd
pozostanie ten sam. Co gorzej popłynie teraz przez dwa bezpieczniki a nie
jeden.

--
Desoft

Re: Przeróbka spawarki 1-fazowej na 2-fazową - da się?

Wiem, ale mogę przecież nie zwiększać napięcia tylko ustawić na 230V

Myślę, że jeśli będzie napięcie 230 V z dwóch faz obniżone regulatorem, to
prąd rozłoży się na 2 fazy czyli będzie mniejszy.

Może się mylę? Dlatego pytam.

Pozdrawiam

Jacek

Re: Przeróbka spawarki 1-fazowej na 2-fazową - da się?

Mylisz się. Jest to międzyfazowo nadal 25A. Ktoś ci juz napisał że zwiekszy
ci sie tylko ilość bezpieczników do dwóch :)

Marek

Re: Przeróbka spawarki 1-fazowej na 2-fazową - da się?

No to można zmniejszyć moc na bardziej zbliżoną do znamionowej i wtedy
powinno być OK.

A w ogóle to co proponujecie zrobić?

Jak to ugryźć?

Mam spawarkę 140 A, która wywala mi korki 16A bo bierze max 41 A, poprzednią
miałem też 140 A i ta nie wywalała bezpieczników.

Re: Przeróbka spawarki 1-fazowej na 2-fazową - da się?

To wstaw szeregowy dławik, który się nie nasyci

Re: Przeróbka spawarki 1-fazowej na 2-fazową - da się?

No właśnie dlaczego producent nie wstawił dławika? Sam transformator. A
spawarka to bester.

Skąd taki dławik wziąć? Z alledrogo?

Wstawić go między przewód elektrody i trafo?

Pozdrawiam

Jacek

Re: Przeróbka spawarki 1-fazowej na 2-fazową - da się?

A tego to nie wiem. Skąś by trzeba wymontowac, bo nowy na zamówienie będzie
drogi

Myślałem o pierwotnej stronie. Taki dławik będzie miał cieńsze uzwojenie.
Na upartego transformator 24V, jego niskonapięciowa strona powinna być
dobra. Trafo 1kVA :-)

Re: Przeróbka spawarki 1-fazowej na 2-fazową - da się?

a moze dolozyc tez kondensator ? tak na poprawienie wspolczynnika mocy

Re: Przeróbka spawarki 1-fazowej na 2-fazową - da się?

Regulatorem fazowym? Tak, możesz ustawić napięcie skuteczne na 230V.
Kształt jego jednak będzie ciężkostrawny dla trafa.

Prąd nie rozłoży się na dwie fazy. Prąd obciąży dwie fazy zamiast 1 fazę i
zero robocze.
Do wielofazowego zasilania widzę dwie drogi:

1. Wielofazowe trafo spawarki.
2. Wielofazowy prostownik zasilający inwerter spawalniczy lub falownik do
zasilania tej spawarki jednofazowej

Ponadto, jednofazowe, spawarki mają defekt zanikania prądu spawania co 10mS,
co sprawia, że plują jak wielbłądy.

Pozdr

Re: Przeróbka spawarki 1-fazowej na 2-fazową - da się?

Regulatorem fazowym? Możesz, ale to ciężkostrawne jedzonko dla trafa.

Mylisz się. Prąd obciąży dwie fazy zamiast jednej i zero.
Jeśli twoim celem jest zmiejszenie prądu obciążenia i upierasz się przy tej
spawarce,
to właściwym rozwiązaniem jest wielofazowy prostownik zasilający jednofazowy
falownik,
który zasili z kolei spawarkę.
Rozwiązanie słabo umocowane ekonomicznie, ale czego sie nie robi dla zabawy
bądź z przyzwyczajenia.

Pozdr

Re: Przeróbka spawarki 1-fazowej na 2-fazową - da się?

To po co podpinać miedzyfazowo?

Porponuję:
1. Wymienić zabezpieczenie na inne - 16A z literką D lub większe (nie wiem
jaka instalacja, co i jak - w sumie powinien to zrobić elektryk)
Jak nie pomoże (nie można wymienić)
2. Sprzedać spawarkę i kupić inną
Jak nie można sprzedać
3. Przewinąć (rdzeń pewnie spawany) trafo na 400V lub kupić
_autotransformator_ 400V/230V o mocy adekwatnej do spawarki. Transformator
chyba będzie trochę za duży.

--
Desoft

Re: Przeróbka spawarki 1-fazowej na 2-fazową - da się?

żeby obniżyć prąd pobierany, bo teraz pobiera max 41 A

Kupiłem inną, ale tamta mi zalega.

Re: Przeróbka spawarki 1-fazowej na 2-fazową - da się?

Napisałem w pierwszym swoim poście: podłączenie międzyfazowe spowoduje
zwiększenie prądu, bo przy 400V (zamiast 230V) popłynie większy prąd.

--
Desoft

Re: Przeróbka spawarki 1-fazowej na 2-fazową - da się?

No tak, ale będzie skręcony na regulatorze do tych 230 więc większy nie
powinien popłynąć :-)

Re: Przeróbka spawarki 1-fazowej na 2-fazową - da się?

Tak popłynie taki sam.
Więc po co podpinać międzyfazowo???????

--
Desoft

Re: Przeróbka spawarki 1-fazowej na 2-fazową - da się?

Jakim cudem?
Jak podłączysz trafo 230V to 400V to się pięknie nasyci
Prąd chwilowy będzie w kA
Twój triak chyba by musiał mieć mikroprocesor, by wiedzieć, ze się ma
załączać po szczycie sinusoidy.
Iskrząca elektroda natychmiast go ogłupi i z tyrystora zrobi się dymistor

Re: Przeróbka spawarki 1-fazowej na 2-fazową - da się?

www.allegro.pl ;)

--

Re: Przeróbka spawarki 1-fazowej na 2-fazową - da się?

Może Tobie opchnę? Pół ceny nowej Bester 1900, 140 A, 425 zł

Pozdrawiam

Jacek

Site Timeline