Przepolaryzowanie baterii alkalicznej

Mam sobie w urządzonkach dwa 'paluszki' alkaliczne połączone w szereg.
Urządzenia spory czas żyją w uśpieniu. Po jakimś czasie 5 na 100 nie działa.
Okazało się, że w tych przypadkach jedno z ogniw ma napięcie ujemne w
granicach -0,4 do -0,7V (po wyjęciu z urządzenia). Niestety nie miałem
możliwości sprawdzenia wydajności prądowej, amperomierzem nie próbowałem.
Na ile jest to normalne zjawisko dla tych baterii? W domowym użytku jeszcze
nie zdarzyło mi się coś takiego, a przynajmniej nie wyłapałem.

Michał

Re: Przepolaryzowanie baterii alkalicznej

Normalne w przypadku jeżeli jedno ogniwo jest słabsze. jak mu się "skończy
prąd" to zostaje ładowane przez to drugie - oczywiście w drugą stronę, więc
rozładowywane poniżej zera.
Częściej można to zaobserwować podczas używania akumulatorów (pakietów)
Do obejścia przypadłości służy tzw balanser.

--
Desoft

Re: Przepolaryzowanie baterii alkalicznej

Czyli może się naładować odwrotnie...

Chyba nie stosuje się w prostych urządzeniach, nawet aparatach cyfrowych.
Może nie ma sensu, jeśli komplet siada, wymienia się na nowy.

Michał

Re: Przepolaryzowanie baterii alkalicznej

Tak, może

Odwrotnie, w aparatach fotograficznych - urządzeniach pobierających większy
prąd, rozładowanie się jednego ogniwa powoduje wyłączenie urządzenia.
Ładujemy pakiet, wkładamy do aparatu, dwa zdjęcia, znowu świeci "low bat",
ładujemy i dochodzimy do wniosku że jeden (conajmniej) akumulator jest do
wymiany.
Przy małych prądach przepolaryzowanie wystąpi częściej. Pomimo rozładowania,
rezystancja szeregowa ogniwa nie przeszkadza w poborze prądu rzędu 1mA.

Jeżeli w tym urządzeniu są baterie (nie akumulatory) to proponuję
selekcjonować przed włożeniem. Chociaż 5szt na 100 to wynik do przyjęcia bez
dodatkowych zabiegów. No chyba że od tego zasilania zależy coś bardzo
ważnego.

--
Desoft

Re: Przepolaryzowanie baterii alkalicznej

Na czym może polegać to selekcjonowanie świeżych baterii?

Michał

Re: Przepolaryzowanie baterii alkalicznej

Sprawdzać ich kondycję. Data produkcji/ważności.
Mierzyć napięcie pod obciążeniem. Jeżeli to setki sztuk to warto zrobić
jakiś tester.
Wydaje mi się, że wystarczyłby pomiar napięcia pod obciążeniem rzędu 1A w
czasie 3-5sek.
Proponuję pogooglać. Ja osobiście sprawdzam baterie poprzez pomiar napięcia
i potem zwieram przez amperomierz. Jak mam powyżej 1,5V i prąd powyżej 1A to
uznaję baterię za dobrą.
Pomiar prądu zależy od miernika (każdy ma prawo pokazywać inną wartość).

--
Desoft

Re: Przepolaryzowanie baterii alkalicznej

Są to Energizer Industrial. Zakładane były nówki kupione w opakowaniach
zbiorczych. Jestem ciekaw ile ładunku zostało w tych drugich ogniwach. Jeśli
niewiele, to znaczy, że różnice między sztukami są niewielkie. Może
pomierzę, gdy dostanę sprzęt w swoje łapy.

Michał

Site Timeline