Przekrój rdzenia trafa toroidalnego a moc

Witam. Czy ktoś wie jaki przekrój powinien mieć rdzeń do trafa toroidalnego o mocy pobieranej np 1kVA? Bo spotkałem się z opisami zupełnie różniącymi się. Jedyny pewnik to indukcja 1,4-1,6T. Jest nomogram do obliczania zwykłych traf. Tam niby wszystko się zgadza ,poza mocą. Pod koniec tej str. jest nomogram.

wespa

Te przybliżone formułki do obliczania rdzeni EI są wyprowadzone przy całym stadzie założeń. W praktyce znaczy to tyle, że dostępne w handlu rdzenie EI mają zachowane określone proporcje wymiarowe wynikające z podobnych założeń i do nich z łatwością te wzory zastosujesz. W rdeniach toroidalnych nie ma zachowanych tych proporcji (ten sam przekrój uzyskasz przy rożnych kombinacjach wymiarowych)i powyższe uproszczone wzory są diabła warte.

Reply to
Grzegorz Krukowski

Ale w czym problem? Wzór na moc obliczeniową transformatora jest niezależy od kstaltu rdzenia i został wyprowadzony wiele lat temu. W publikacjach mogą być różnice wynikające z różnych jednostek oraz sposobu podawania sprawności. jednak ogólna zasada jest stała: P~Qr*Qo*Bmax*f itd. czyli mamy prostą proporcjonalność wobec wszystkich istotnych czynników. Tu więcej:

Użytkownik "Grzegorz Krukowski" snipped-for-privacy@op.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Odpowiedź jest podobnajak na Elektrodzie, gdzie dużo ludzi ma z tym problem. Rdzenie toroidalne mają też zachowany pewien stosunek powierzchni rdzenia do średnicy, tzn większośc popularnych rdzeni. Indukcję rdzenia jestem w stanie zam zmierzyć z wystarczającą dokładnością jak dla mnie, ale problem z mocą pozostaje nadal. Po prostu, chcę zakupić sam rdzeń i samemu nawinąć, bo gotowe trafo kosztuje ok 800-900zł. ( 1,5kVA/1000V) w taniej firmie. Nie chcę też zakupić za dużego rdzenia ze wzgl na wymiary.

Reply to
wespa

Przykładowe rdzenie 1,5kVA:

śr. zewnętrzna - śr. wewnętrzna - wysokość - induckja

180 - 100 - 50 - 1,65 174 - 100 - 70 - 1,73 160 - 80 - 80 - 1,72

Blacha C130-27 (Thyssen) :

Grzegorz Krukowski

Dnia Fri, 2 Sep 2011 15:41:19 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

W odroznieniu od rdzeni EI, EE, CC - w toroidzie sie raczej nie wypelnia okna w calosci, a wrecz wypelnia je w mniejszosci.

Oczywiscie mozesz powiedziec ze jest na to wspolczynnik .. ale jak sie zawsze bedzie dobieralo wspolczynnik wedle potrzeb, to dowolny wzor bedzie uzyteczny ;-)

Ale nie ma takiego przymusu.

Nie dowolny ale ten jest użyteczny - masz współczynnik wypełnienia okna. A to, że dla klasycznego transformatora wynosi on 0.4-0.5 a dla typowego toroida 0.15-0.3 to już kwestia wiedzy i praktyki. Nic nie stoi na przeszkodzie, żebyś wypełnił całe okno. Ale wtedy będziesz musiał zmniejszyć gęstość prądu, żeby straty w miedzi nie zeżarły Ci za dużo. A to się po prostu nie opłaca - żelazo jest tańsze od miedzi.

Co do dowolności - transformator może przenieść (niemal) dowolną moc, tylko zawsze pozostaje pytanie, jak długo... Nie na darmo Japończycy robili w sprzęcie audio mikroskopijne transformatorki a współczesny sprzęt estradowy ma zasilacze liczone na moc ciągłą równą 1/8 czy 1/4 mocy maksymalnej. To tylko u nas pokutuje od lat, że transformator sieciowy do wzmacniacza ma mieć dwukrotnie większą moc niż wzmacniacz.

w tych wielokanalowych wzmacniaczach producenci stosuja jeszcze jeden myk. Podaja moc np 7x130W. Pmax=250W

c.

Reply to
Cezar

Użytkownik "wespa" snipped-for-privacy@gazeta.pl napisał w wiadomości news:j3qhmk$es9$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Proponuje założyć gęstość prądu i co za tym idzie grubość drutu, oraz ilość drutu jaka może zostać nawinięta na rdzeń. Pozostałe założenia tradycyjne. Tomi

Reply to
Tomi

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" snipped-for-privacy@pik-net.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@pik-net.pl...

Do zestawu domowego istotnie nie ma potrzeby hołdować takiemu mitowi

To można tych profesjonalistów (nie piszę o "audiofilach") posłać w diabły z zachowaniami kupujących stare wzmacniacze, konsolety, miksery, itp Ostatnio czytałem o gościu który początkowo zbierał "stare graty" hobbystycznie, ale gdy zauważył zalety "przewymiarowania" zaczął na tym zarabiać.

Artur(m)

ps. Zamierzam "przewymiarować trafo we wzmacniaczu basowym Będę wiedział, czy to mit, czy prawda.

Reply to
Artur(m

W dniu 2011-09-05 09:28, Artur(m) pisze:

Nie sztuką jest nabijać się z audiofilizmu. Sztuką jest na tym zarabiać :>

Reply to
PeJot

To że wzór formalnie jest OK to wiem, bo przecież to jest inaczej zapisane U*I, nic więcej. Problem jest tylko taki, że o ile nie masz wiarygodnych danych jaką przyjąć gęstość prądu i współczynnik wypełnienia okna to ten wzór w niczym ci nie pomoże, bo nie pomoże w odnalezieniu tych współczynników. Z mojego doświadczenia np. współczynniki z Łastowickiego całkowicie nie mają pokrycia z produkowanymi przez nas konstrukcjami, i to niezależnie od programu, który zastosowaliśmy do obliczeń.

Dowodem, że ten wzór nie ma praktycznego znaczenia jeżeli nie masz praktycznej wiedzy, niech będzie to, że mogę dowolnie wybrać stosunek powierzchni uzwojenia do jego przekroju a tym samym radykalnie zmienić warunki chłodzenia a co za tym idzie wykonalność danej konstrukcji.

Także, wbrew temu co mówisz: * nie ma jednoznacznej metody doboru rdzenia do oczekiwanej mocy; * dla tabel czy nomogramów dostępnych w necie warto znać założenia, przy których mają one sens; * ten problem może być mniej istotny przy wykorzystywaniu gotowych typoszeregów karkasów i pakietów gdyż tam sporą część roboty wykonali projektanci tych części aby to miało ręce i nogi.

I tyle.

Reply to
Grzegorz Krukowski

No bez żartów - gęstość prądu wynika z tego, jaki wzrost temperatury uznajemy za szkodliwy. Mniej niż 2.55A/mm^2 raczej się nie przyjmuje, więcej niż 5A/mm^2 również nie. A wypełnienie okna? Wystarczy spojrzeć na gotowe transformatory toroidalne, żeby zopbaczyć, że raczej im bliżej do 20 niż do 40%

Ależ oczywiście, że podstawą jest praktyka. I - przede wszystkim - wiedza o zastosowaniu. Bo inaczej policzę transformator dla "prostownika" mającego ładować akumulator przez kilkanaście godzin a inaczej dla wzmacniacza mocy m.cz., gdzie średnia moc jest kilkakrotnie niższa od szczytowej.

Ale można policzyć moc obliczeniową danego rdzenia dla założonych warunków :)

One zazwyczaj nie uwzględniają w ogóle rdzeni zwijanych :(

j.w.