Przekładnik

Jest sobie taki przekładnik prądowy:

Rozumiem że jak przez przewód puszczę 1A 50Hz, a do wyjścia podłączę amperomierz AC, to pokaże on 1mA.

A co jeśli wyjścia nie zewrę malutką rezystancją amperomierza, tylko np. rezystancją 1k? Czy wtedy dla prądu 1A będę miał odczyt 1V?

Innymi słowy, czy przekładnik prawidłowo pracuje tylko przy minimalnych rezystancjach obciążenia (czyli na zwarciu), czy daje miarodajne odczyty (czyli pracuje liniowo) też na większych rezystancjach? A jeśli też na większych, to na jakich, jaki jest limit?

Bonusowo - co jeśli wyjścia nie będę zwierał amperomierzem, tylko podłączę woltomierz (czyli rezystancja obciążenia będzie ogromna)? Czy odczyt wtedy będzie cokolwiek znaczył, będzie miarodajny względem płynącego po stronie pierwotnej prądu? Jakiego rzędu napięcia się spodziewać? Tysiąc razy większego niż spadek na przewodzie na odcinku, który przechodzi przez przekładnik?

Bonusowo 2 - dobrze rozumiem, że dla prądu DC po stronie wtórnej nie będzie płynęło nic?

Reply to
Adam Wysocki
<ciach>

Ogólnie rzecz biorąc, przekładnik działa prawidłowo jeśli jest eksploatowany w założonych przez konstruktora warunkach. W innych warunkach z pewnością nie można zakładać liniowości.

Co do SEM na przekładniku - w zasadzie wytworzy się 1000 razy większe, ale realne napięcie będzie znacznie mniejsze z uwagi na dużą rezystancję uzwojenia wtórnego.

Natomiast niektórych typów przekładników nie wolno eksploatować z otwartym uzwojeniem wtórnym, bo grozi to zniszczeniem izolacji wskutek przebicia, natomiast praca w stanie zwartym mu nie szkodzi.

Reply to
Tomasz Wójtowicz

użytkownik Adam Wysocki napisał:

Przecież na wykresie po lewej masz podane co się stanie jak podłączysz obciążony 10k, straci liniowość.

bronek.tallar

Ok, nie widziałem datasheetu, rzeczywiście wszystko jest wyjaśnione.

Czyli on jest przeznaczony do pracy z rezystorem 100 ohm i wtedy jest najbardziej liniowy (biorąc poprawkę na różne 'ratio' dla 2A i 20A)?

Zastanawiam się jeszcze, czy gdyby przemnożyć odczytany wynik przez

1000 * 230V (np. puszczamy przez pierwotne 2A, odczytujemy 2mA, mamy wynik 4.6kW), to jaka moc wyjdzie... pozorna? Bo przecież nie czynna.
Reply to
Adam Wysocki

Przy 2A wyjdzie 4.6kW????

Reply to
MiSter

Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup

Dowolnie wysokiego napiecia dac nie moze. Prad w przewodzie pierwotnym wywola jakies tam pole magnetyczne w rdzeniu, niewielkie, zmienne, i ono wygeneruje odpowiednie napiecie po wtornej stronie - nie wieksze.

A potem prad wylaczysz, zmiana bedzie gwaltowna, i napiecie wygenerowane izolacje przebije.

Ma byc obciazenie niska rezystancja.

Z uwagi na nieliniowosc rdzenia, bedzie niemiarodajny.

od chwili po wlaczeniu do chwili przed wylaczeniem nic.

Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:9Tcr38j9Imn2Nv8% snipped-for-privacy@news.chmurka.net...

Pozorna. No i 460W ledwie. No i warto by sprawdzic, jakie napiecie jest, bo moze 240 czy 220V.

Bierzesz jeden komputer, odpalasz przeglądarkę, w okienko wyszukiwania wpisujesz TALEMA AC-1020 i naciskasz Enter. Wyskakują Ci wyniki, w tym link do TME. Tam znajdujesz linka do dokumentacji a w niej znajdujesz wykres błędu pomiaru w zależności od rezystancji obciążenia.

To zepsujesz przekładnik. Nie wolno pozostawiać wyjścia przekładnika prądowego bez obciążenia.

Transformatora prądu stałego jeszcze nie wymyślono.

rezystancja obciążenia 100Ω To nie jest przekładnik pomiarowy - jego dokładność jest marna a klasa dokładności nie została wyznaczona.

4.6kVA a nie kW

Bez znajomości przesunięcia fazowego nie masz pojęcia, jaka to moc. Dlatego kVA a nie KW.

VA!

460W, sorry :)
Reply to
Adam Wysocki

Czemu? Wydawało mi się, że właśnie moc pozorna to proste U*I, bez uwzględniania przesunięcia fazowego.

Reply to
Adam Wysocki

A to?

[Ja się nie znam. Zatem upraszam o pobłażliwe traktowanie mojego pytania.]

Reply to
robot

Twoim zdaniem transformator przetwornicy jest transformatorem prądu stałego?

Ja tylko pytałem. A pytałem z takiego nietypowego powodu, że nie znałem odpowiedzi. Nie mam zdania na temat, czy transformator przetwornicy jest transformatorem prądu stałego. Ale strzelam, że nie jest.

Reply to
robot

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@pik-net.pl.invalid...

Hello robot,

> [...]

Już niedługo nikogo nie będzie dziwić transformator prądu stałego.

Reply to
Ghost

Ale to tylko z powodu zmiany w nomenklaturze a nie w zasadzie działania.

Reply to
Marek