Przeciazony obwod - AGD

Witam wszystkich

Mam takie pytanie. Nie jest to zwiazane z elektronika, ale zapewne bedziecie w stanie odpowiedziec :).

Jest sobie kuchnia w nowym budownictwie.

Z tego co wiem, sa w niej 3 obwody.

  1. piekarnik
  2. plyta inducyjna (podlaczenie 3-fazowe, czy jak to sie zwie)
  3. cala reszta, czyli

- lodowka

- mikrofala

- czzajnik elektryczny

- zmywarka

- okap (sprzed kilku lat, wiec pewnie nie jest zbyt energooszczedny)

- punkty swietlne w suficie

- dodatkowe rzeczy podlaczane jak potrzeba, czyli robot itp

Z tego cop pamietam, zadne z urzadzen nie jest z tej najlepszej klasy energetycznej, wiec pradu troche ciagna. Moge podac modele urzadzen w razie czego.

Elektryk stwierdzil, ze ten trzeci obwod bedzie wywalal korki, glownie przez zmywarke i zaproponowal podciagniecie osobnego obwodu do zmywarki i ewentualnie dla pewnosci kolejnego obwodu do gniazdka do ktorego bedzie podlaczony czajnik (czajnik najblizej zmywarki, wiec nie trzeba duzo kluc, a odciazy mikrofale i reszte urzadzen w razie czego)

Czy to mozliwe, ze takie obciazzenie moze wywalic korki? a jesli tak, to czy jest sens ciagnac dodatkowy obwod do czajnika i ewentualnie mikrofali (polaczone sa kablem, wiec nie trzeba kluc).

Pozdrawiam PAweł

Reply to
Pawel

W dniu 24.04.2017 o 21:01, Pawel pisze:

KLUC TO MOZESZ ZONE W TYLEK.

Reply to
Kaczin

W dniu 2017-04-24 o 21:01, Pawel pisze:

Ja bym zaczął od spisania mocy z tabliczek znamionowych i obliczenia maksymalnej mocy pobieranej na każdej fazie. Może się okazać że np. wystarczy przenieść czajnik pod obwód z piekarnikiem i pobór mocy na każdej fazie będzie jako-tako wyrównany i zaoszczędzi się na rozkuwaniu ścian. Ewentualnie kiedyś był temat o grzaniu wody i przełączniku priorytetowym, ale wtedy np. w czasie pieczenia ciasta nie będzie herbaty.

Reply to
Piotr Dmochowski

W dniu 2017-04-24 o 21:01, Pawel pisze:

Co to znaczy 3 obwody?

osobne zabezpieczenie nadmiarowo-prądowe do każdego z 3 punktów, czy jedno zabezpieczenie na każdy z osobna?

Jak to drugie, to: Płyta indukcyjna i tak z 2 faz idzie więc 1 i 2 faza pod płytę, 3 pod piekarnik i resztę. Najwyżej właśnie wywali korki jak jednocześnie odpalisz trzy z tych rzeczy (przy zabezpieczeniu 16A): piekarnik, mikrofala, czajnik, zmywarka.

Reply to
Irokez

W dniu 24.04.2017 o 21:29, Piotr Dmochowski pisze:

Problem w tym, ze kuchnia jest juz zrobiona, pomalowana i taka niespodzianka wyszla przypadkiem w trakcie montazu mebli. Obwod z piekarnikiem jest na samym koncu kuchni(tam juz meble sa skrecone, a gniazdko jest w szafce - nie bedzie dostepu z poziomu blatu), a zmywarka i czajnik beda prawie przy samym wejscciu do kuchni (meble jeszcze nie sa skrecone). Gniazdka do mikrofali i czajnika beda nad blatem.

Co do poboru pradu, to w tej chwili nie mam mozliwosci, zeby spisac z tabliczek, wiec jedynie moge podac to co pisze w necie. Sprobuje cos znalezc i napisac w nastepnym poscie. Tak na szybko jak widzialem, to plyta podobno ciagnie 7400W (Taie cos pisze na stronie -> Całkowity pobór mocy [W]:7400)

Reply to
Pawel

W dniu 24.04.2017 o 21:56, Irokez pisze:

Tak mowil elektryk. Z tego co rozumiem, to jest osobne podlaczenia w szafce nad drzwiami wejsciowymi do mieszkania. Osobne podlaczenie ma plyta, osobne piekarnik i osobne na cala reszte.

Z tego co zerknalem kiedys do instrukcji plyty, to plyte mozna podlaczyc do 2, jak i 3 faz, a kiedys w necie czytalem, ze jak sie podlaczy tylko dwie fazy, to podobno plyta nie bedzie mogla wykorzystac w pelni swoich mozliwosci. Nie wiem ile w tym prawdy.

Co do wywalania korkow, to poki jeszcze nie ma mebli, to wolalbym wlasnie zrobic tak, zeby nie wywalalo mi w przyszlosci. Jak bedzie trzeba zrobic dziure na kabel, to jakos to przezyje, ale jakb trzeba bylo kiedys robic dziury i rozbierac meble, to juz bym nie byl z tego powodu zadowolony.

Reply to
Pawel

W dniu 24.04.2017 o 21:29, Piotr Dmochowski pisze:

W instrukcji do piekarnika pisze cos takiego: Górna grzałka 1100 W Dolna grzałka 1100 W Termoobieg (górny / dolny) 1200 W / 1200 W Moc wejściowa 230 V, 50 Hz, 3650 W

plyta indukcyjna: Całkowity pobór mocy [W]:7400

W okapie takie cos znalazlem: Moc silnika pochłaniana: 1x230W Lampy: 2x20W

Lodowka: Jedyna informacje jaka znalazlem, to ze ciagnie 253 kWat/rok

Zmywarka: użycie energii w programie Eco 50: 0.75 kWh - Pewnie trzeba liczyc ponad

1000 W w jakims normalnym programie Dodatkowo taki cos jeszcze pisze: Moc przyłączeniowa (W) 2400 W Natężenie (A) 10 A Napięcie (V) 220-240 V Częstotliwość (Hz) 50; 60 Hz

Mikrofali i czajnika jeszcze niema, wiec nie wiem ile moze ciagnac.

Mam nadzieje, ze te informacje wystarcza do udzielenia wlasciwej rady, ale z tego co widzialem jedna odpowiedz, to najwyrazniej trzeba pociagnac osobny obwod minimum do zmywarki.

Pytanie tylko, czy jakby sie wlaczylo jednoczesnie mikrofale, czajnik i akurat w tym czasie lodowka sie zalaczyla, to czy by korki wywalalo. Ma ktos takie urzadzzenia? Jak sie to sprawuje.

Reply to
Pawel

W dniu 2017-04-24 o 23:19, Pawel pisze:

Raczej kWh/rok

Do kuchni prowadzi się siłę czyli 3 fazy. Pod 2 fazy podłącza się płytę, bo one są robione jako 2-fazowe.

Pod trzecią fazę - piekarnik.

Do reszty urządzeń o dużym poborze mocy: mikrofala, gniazda (gdzie podłączany będzie czajnik), zmywarka - doprowadza się oddzielne obwody, każdy z innej fazy.

Reszta urządzeń jest nieistotna, bo pobiera zbyt małe moce.

Reply to
Uzytkownik

W dniu 24.04.2017 o 23:28, Uzytkownik pisze:

Czyli sugerujesz, zeby pociagnac osobny obwod do zmywarki i kolejny obwod do gniazdek do ktorych bedzie podpieta mikrofaala i czajnik, a cala reszta, czyli pozostale gniazdka i lodowka do tego ostatniego obwodu. Dobrze rozumiem? Wiecej juz i tak nie moge zrobic, bo z tego co mowil elektryk, to sa wolne tylko dwa miejsca w tej szafce nad drzwiami.

Reply to
Pawel

Pawel pisze tak:

Nie łam sie. Prawie wszyscy popełniają te błędy i kończy się na tym, że zamiast kuć decydują się używać urządzeń pojedynczo :)

Jeśli naprawdę są trzy fazy do płyty to podłączyłbym czajnik i mikrofalówkę do tej trzeciej nieużywanej fazy a zmywarkę do piekarnikowej.

Jakie bezpieczniki dała elektrownia na wejściu do mieszkania?

Reply to
PiteR

Dnia Mon, 24 Apr 2017 22:19:11 +0200, Pawel napisał(a):

Szafke rozkrecic, albo za kuchenke zajrzec - czesto to bedzie 1 puszka z 3 fazami w scianie.

Wiekszosc plyt ma dwa osobne uklady (twoja tez 2*3700W), ktore przylacza sie miedzy faze a N, wiec razem uzywa 2 faz. Mozna podlaczyc oba pod jedna faze ... ale domowa siec raczej nie zapewnia 7.4 kW z jedej fazy.

To zrob, tej elektryki moze przybyc.

W dniu 25.04.2017 o 00:13, J.F. pisze:

Jezeli chodzi ci o gniazdko do plyty, to jest to kwadratowe gniazdko z 5 kablami (z tego co pamietam) w srodku, z czego 3 sa pod napieciem (z tegi ci pamietam).

A obwody, to ja mialem na mysli, osobny kabel ktory prowadzi ze skrzynki z bezpiecznikami do konkretnego gniazdka w scianie.

Moja plyta, to konkretnie model Electrolux ehi6540fok

A powiedz mi jedna rzecz. Czemu akurat do plyty daja takie dziwaczne gniazdka i to na dodatek z tymi 5 kablami? Do tej pory myslalem, ze te 5 kabli podlacza sie do plyty, a z tego co slysze, to wyglada jakby tu chodzilo o mozliwosc podpiecia plyty i piekarnika do takiego jednego gniazdka, albo jednej kuchenki (plyta indukcyhjna + piekarnik elektryczny)

Na osobne podpiecie zmywarki, to sie juz zdecydowalem, a co do kolejnego obwodu do czajnika i mikrofali, to pewnie tez sie zdecyduje, choc jeszcze mysle nad tym. Jedynie troche mnie martwi brak mozliwosc ewentualnego dolozenia kolejnego obwodu w przyszlosci, jak teraz wykorzystam wszystkie wolne punkty w skrzynce z bezpiecznikami.

Reply to
Pawel

W dniu 24.04.2017 o 23:56, PiteR pisze:

Tak jak wspomnialem, poki jeszcze nie wszystko zrobione, wiec moge jeszcze troche pokombinowac, ale wielkiego pola manewru nie mam.

Moze glupio zabrzmi to moje pytanie, ale co to sa te fazy? Czy to chodzi o jeden kabelek z napieciem? czy cos innego?

Nie wiem co elektrownia dala, ale wiem ze na projekcie bylo napisane 16A przy gniezdzie do plyty.

Reply to
Pawel

W dniu poniedziałek, 24 kwietnia 2017 23:19:39 UTC+2 użytkownik Pawel napisał:

Jak na razie, wszystko w miarę pasuje. Do termoobiegu jest jakiś "wiatraczek" 100 Watowy, no i wszystko gra.

Moc w Voltach?! Oj te szkoły... Te 3650W, też z poopy wzięte, bo 2*1200=2400.

NAJGORSZY z możliwych wyborów!! Nie wdając się w szczegóły zasady działania, w fizykę prądów wirowych, prawda jest taka: jest tam trochę duperelnej nikomu nie potrzebnej elektroniki, która niepotrzebnie komplikuje banalny proces.. Podgrzanie żarcia.. Bez odpowiednich garów ni chuchu, to nie zadziała. Ta elektronika w świetle pierdyktyw RoHS dupcy się na okrągło. To już lepiej wstawić koksownik. Serio!!

OK!

Oj te szkoły... kW vs. kWh, ale któż by się tam przejmował jedną literką. To nie ma znaczenia, tak jak moc wejściowa w Voltach:) Diabli wiedzą co to znaczy 253kW/rok? Toż to 10-cio krotnie przebija szczytowe zapotrzebowanie mocy sporej chałupy!! Na wszystko!!

OK

Jakieś 1-2kW.

===============

No i dodaj te Waty do kupy. Nie widzę problemu. Poza jednym, dałeś się wtrąbić w mieszkanie w tzw. "apartamentowcu". Tymczasem jest to zwykły blok, gorszy niż za komuny, wszystko trza naprawiać, bo nowe ("Nie ma róży bez ognia"), a jak nogę skręcisz na krzywych schodach i nie będziesz mógł chodzić do roboty, albo firma splajtuje, to i tak te wszystkie pierdulamenty zabierze bank.

Reply to
stchebel

Dnia Tue, 25 Apr 2017 00:33:08 +0200, Pawel napisał(a):

Te 3700W troche przekracza mozliwosci zwyklego gniazdka (to 16A), a jak widac plyta ma 2x wiecej. To zreszta nie gniazdko, tylko puszka polaczeniowa, kuchnia polaczona na stale. Moze chodzilo o to, aby elektryk z uprawnieniami podlaczyl ?

Skrzynke powiekszyc najlatwiej.

Tak to juz zrobione, ze elektrownia produkuje 3 osobne napiecia naraz, ktorych przebiegi sa przesuniete w czasie.

Co z jednej strony ulatwia prace silnikow duzej mocy w przemysle.

A z drugiej, u Ciebie i innych lokatorow - do mieszkania/bloku/osiedla dochodza 3 napiecia faz, 1 kabal wspolny (zerowy, neutralny), i 1 uziemienia. I teraz to trzeba jakos rownomiernie podzielic, zeby wszytkie byly podobnie obciazone.

Wiec masz w mieszkaniu kilka obwodow, ktore sa zasilane z roznych faz. Oswietlenie z jednej, czesc gniazdek z drugiej, czesc z trzeciej, a w kuchnie jak widac - pol kuchenki, drugie pol kuchenki, piekarnik, czajnik ...

Pawel pisze tak:

uuu panie to jest bardzo nowe mieszkanie. Kiedyś dawali hojną ręką duże bezpieczniki 40A i duże kredyty ;)

Chodzi o największy bezpiecznik przy liczniku energii. Jeśli masz tylko

3 x 16A to ja wysiadam z doradzania i nie snuj kolejnych kabli bo szkoda twojego trudu.
Reply to
PiteR

W jego przypadku jak nie ma pola manewru, niech połączy tak jak pisałeś piekarnik ze zmywarką na jeden obwód (współczynnik jednoczesności używania można tutaj praktycznie wyzerować bez uszczerbku na nerwach :-) ). Reszta pewnie pociągnie. Jeżeli tutaj ma 16A, w piwnicy czy gdzieś tam wcześniej pewnie będzie miał zabezpieczenia 20A-25A na lokal. To daje w pierwszym przypadku 4,6kW na fazę. Jak kiedyś patrzyłem na charakterystyki wyłączników nadprądowych to można przeciągnąć je o 15% bez wywarcia na nich wrażenia ;-). Czyli powinien uzyskać realnie ~5,3kW na fazę. Zakładając, że ma wszystkie urządzenia (poza indukcją) na tej samej fazie ale na piekarnik i zmywarkę oddzielny obwód i włącza je wymiennie, powinno banglać ;-)

Reply to
Maciek

W dniu 2017-04-25 o 02:29, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Moja kuchenka ma w termoobiegu osobną grzałkę. Tu może być tak samo

2*1100+1200=3400 do tego moc wentylatora i się może prawie zgodzić.

Ponad rok temu padła mi około 25-letnia kuchenka ceramiczna. Kupiłem indukcyjną. Wszystkie gary jakie miałem (25-letnie) działają. Dodatkowo np. emaliowane, których nie można używać na ceramicznej teraz mogę używać. Czas zagotowania wody w garze znacznie krótszy niż na ceramicznej = oszczędność. Największa zaleta - jak coś wykipi to zmycie banalne.

Co do duperelnej elektroniki to mam podobne obawy jak Ty. Moja kuchenka ma wentylator do elektroniki co sugeruje, że sama elektronika jest zaprojektowana z małym zapasem. A wentylator to mechanika, jak kiedyś zacznie się słabiej kręcić to elektronika się przegrzeje i wysiądzie. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

W dniu 2017-04-24 o 22:19, Pawel pisze:

Nie wyczaiłem z Twoich wypowiedzi jednej ważnej informacji: Czy te 3 fazy do kuchni i piekarnika są osobno od całej reszty, czy te inne gniazdka masz podłączane pod poszczególne fazy z tych 3 faz? Podłączanie innych pod te trzy fazy byłoby dla mnie dziwne, ale z pierwszej Twojej wypowiedzi wynika jakby tak właśnie było a potem nic nie przekonało mnie, że tak nie jest. Według mnie ważne jest aby to było jasne, chyba, że dla innych już jest jasne.

Aby się przekonać - sprawdź czy masz:

  1. na płytę i piekarnik szeroki potrójny bezpiecznik, a na inne obwody osobne bezpieczniki,
  2. na całą kuchnię tylko ten potrójny bezpiecznik,
  3. jakoś inaczej.

U mnie (mieszkanie budowane 20 lat temu) mam:

- puszkę z 3 fazami (5 drutów - neutralny, ochronny i 3 fazy) do podłączenia kuchenki i na to potrójny bezpiecznik.

- osobny obwód 1 fazowy (gniazdko z bolcem) do zmywarki + bezpiecznik

- lodówka i inne to nie pamiętam nawet czy gniazdka w kuchni osobno od pokoi.

Słusznie. Jak dokładnie wiesz co meble zasłonią to według mnie kabel nie koniecznie musi być wkuty w ścianę. P.G.

Reply to
Piotr Gałka