Prymitywna sonda oscyloskopowa.

Witam

Jak zrobić najprostszą sondę? Chciałem sprawdzić zdobyczny oscyloskop polski
DT-513 czy jakoś podobnie bo trochę oznaczenie zatarte. Zrobiłem na kwarcu
i 7400 generator 14 MHz który dwoma metrowymi kabelkami podłączyłem do
wejścia Y. Oscyloskop się nawet zsynchronizował i i pokazuje przebieg ale
on bardziej podobny do sinusa co prostokąta. Przez ciekawość dałem 2
przerzutniki 'D' (7474) i przebieg po podzieleniu przez 4 już wygląda na
prostokąt ale ma straszne 'wąsy' na gĂłrze i dole.  Wejście Y opisane jest
1Mohm/27pF czyli co, jeśli na końcu kabelka przylutuję rezystor 1Mohm i
równolegle z nim (a może właśnie do masy ?) kondensator 27pF to będę miał
taka prymitywną sondę 1:2 ? Czy to zlikwiduje mi te 'przepięcia' w
oglądanym przebiegu prostokątnym

pozdrawiam MArek

Re: Prymitywna sonda oscyloskopowa.

Aleś sobie wymyślił :) Jak chcesz widzieć przebieg z TTL-a mniej więcej bez
zniekształceń to zastosuj po drodze wtórnik emiterowy.
--
Jacek

Re: Prymitywna sonda oscyloskopowa.

Proponuję użycie kabelka ekranowanego.
Często używam oscyloskopu bez sondy, po prostu wlutowuję kabel ekranowany w
miejsce pomiarowe. Oczywiście kabelek z drugiej strony zakończony wtykiem
pasującym do oscyloskopu.
1Mom jest w miarę dużo impedancją, wtórnik nie jest potrzebny, szczególnie
do cyfrówki.

--
Desoft

Re: Prymitywna sonda oscyloskopowa.

miał

Wyszło drobne nieporozumienie. Ja oglądając ten przebieg chciałem sprawdzić
(oszacować) zdobyty oscyloskop. I wyszło mi że na dwóch kablach to jego
pasmo przenoszenia to 14MHz. Tak mi wyszło bo z prostokąta zrobił sinus
(czyli pierwsza harmoniczna).  Po prostu chciałem w prymitywny sposĂłb
wyeliminować wpływ kabelków. I tyle. Bo jak wygląda przebieg z wyjścia
Ttl-a to potrafię sobie wyobrazić :-).

pozdrawiam MArek

Re: Prymitywna sonda oscyloskopowa.

sprawdzić

skąd jesteś?
Może prostsze, szybsze i pewniejsze będzie pożyczenie od kogoś na chwilę
sondy?

--
Pozdr.
Michał

Re: Prymitywna sonda oscyloskopowa.
polski
miał

A jakie pasmo ma ten oscyloskop (bo nie mogę wygooglać)? Bo wiesz, 14MHz
prostokąt to dosyć dużo dla oscyloskopu na przykład 20MHz ;)... po
podzieleniu przez 4 masz 3,25MHz i to już zdecydowanie "lepsza" wartość
;)...
Co do sondy - musiałbyś dać szeregowo rezystor 1M i rownolegle z nim
27pF ;)... Ale sonda tego typu niewiele pomoĹźe...

Pozdrawiam
Konop

Re: Prymitywna sonda oscyloskopowa.
[ciach]

Już wyjaśniłem. Ten eksperyment miał pomoc w oszacowaniu pasma przenoszenia
tego DT-513. Na oko wygląda na trochę więcej niż 10 MHz.

Ale dlaczego? :-( Czy to nie problem w niedopasowaniu ?

pozdrawiam MArek

Re: Prymitywna sonda oscyloskopowa.

27pF*1M = 27us
Nieskompensowanie sondy daje przepięcia o mniej więcej takich stałych
czasowych. Dlatego do kompensacji sondy stosuje się prostokąt rzędu
pojedynczych kHz.
Dla MHz przyczyn nieładności prostokąta szukałbym gdzie indziej, ale nie
wiem gdzie - może indukcyjności tych kabli połączeniowych.
Zacząłbym od podłączenia nie metrowymi, ale centymetrowymi kablami.
P.G.

Re: Prymitywna sonda oscyloskopowa.
Piotr Gałka napisał(a):
[ciap]

ale są i takie w których częstotliwość kalibratora zmienia się z
podstawą czasu żeby przy zmianie podstawy zawsze mieć na ekranie ten sam
kawałek przebiegu. Tak jest np. w tektronixowej serii 24xx

Andrzej Kamieniecki

Re: Prymitywna sonda oscyloskopowa.
Hello ToTylkoJa,

Przerosty na przebiegu prostokątnym świadczą o tym, że ktoś popsuł
kompensację dzielnika wejściowego na przełączniku :( I to chyba popsuł
mocno.

Re: Prymitywna sonda oscyloskopowa.

AFAIK ten oscyloskop ma wyprowadzony z przodu sygnał do kalibracji sondy
napięciowej (1V/1ms) po to aby podłączone sondy kalibrować na "kształt"
przebiegu z tego kalibratora. Pasmo najlepiej sprawdzić podając sygnał
z przestrajanego generatora w.cz o stabilizowanej amplitudzie,
zapewniając jego poprawne dopasowanie do impendacji wejściowej oscyloskopu.

Re: Prymitywna sonda oscyloskopowa.
RoMan Mandziejewicz napisał(a):
[ciap]
niekoniecznie. Pewnie jeden zakres będzie w ogóle bez dzielnika i
przerosty niekoniecznie muszą na tym zakresie zniknąć.

Andrzej Kamieniecki

Re: Prymitywna sonda oscyloskopowa.
polski
miał
Dajesz kabel ekranowany. Na wejściu kabla dajesz równolegle 100k i szeregowo
1M.
Równolegle do tego 1M dajesz kondensator (trymer). Pojemnośc zależna od
pojemności kabla i wejściowej pojemności oscyloskopu. Powinno wystarczyć
50pF. Całość zamykasz w metalowej obudowie np. po grubym flamastrze. Jeśli
Twój osyloskop ma kalibrator regulujesz trymerem, aby uzyskać prostokąt.
Oczywiście taka sonda 1M/100k daje tłumienie sygnału 10*.
pozdrawiam.

Re: Re: Prymitywna sonda oscyloskopowa.

OczywiB6%cie daje tB3%umienie 11.
Aby zrobiE6% dzielnik 10x trzeba daE6% 900k i 100k.

Pozdrawiam,
PaweB3%

Re: Re: Prymitywna sonda oscyloskopowa.

A rezystancja wejściowa oscyloskopu to pies ?
P.G.

Re: Prymitywna sonda oscyloskopowa.

O błędzie rezystancji już Ci powiedzieli. Ja się przyczepię
pojemności... 50pF to raczej za dużo... wprawdzie to zależy od kabla
(rodzaj, długość), ale aby skompensować sondę 1:10, to ta pojemność musi
być 9x mniejsza od pojemności (oscyloskop+kabel)... więc spodziewałbym
się wartości <20pF :)...

Pozdrawiam
Konop

Sonda oscyloskopowa 1:100
Potrzebuję schemat sondy oscyloskopowej 1:100.
Typowa sonda 1:10 dołączona do rosyjskiego oscyloskopu C1-99 może nie
wytrzymać wyższych napięć i przebije któryś z kondensatorów kompensujących.
Robiłem nią kiedyś pomiary w sieci 230V (jednak brakowało zakresu V/dz i
dodatkowo trzeba było skręcić czułość potencjometrem sprzężonym z
przełącznikiem czułości V/dz)

Chodzi głównie o pomiar napięcia sieci 230V i pomiary w układach zapłonowych
świetlówek gdzie napięcia w piku (w momencie zapłonu) mogą dochodzić do
1200V.
Rezystancja wejściowa nie większa niż 1MOhm aby za bardzo śmieci nie
zbierało. Pasmo nie jest takie istotne. Jak wyrobi do 1MHz to starczy :)
Oscyloskop ma wejście 1MOhm/25pF.

Re: Sonda oscyloskopowa 1:100

Pomiary na sieci sondB1% ktF3%ra ma masEA% poB3%B1czonB1% z oscyloskopem=
 to nie
jest najlepszy pomysB3%.20%
A moBF%e sonda rF3%BFnicowa? JeB6%li nie potrzebujesz wygF3%rowanych =
parametrF3%w
moBF%esz jB1% sam zmajstrowaE6%. DokB3%adny opis byB3% w jednym z =
polskich
ElektorF3%w. ZrobiB3%em, dziaB3%a.

Pozdrawiam,
PaweB3%

Re: Sonda oscyloskopowa 1:100

C1-94 - Uwej max 300V, C1-112A - 300V, C1-118A - 250V dla AC
C1-99 niestety nie znalazłem. Myślę że sonda 1:10 wystarczy.

1200/1012%0V. Z wyświetleniem całości może być jednak problem.

Pomiary na sieci sondą która ma masę połączoną z oscyloskopem to nie
jest najlepszy pomysł.

Rosyjskie z reguły nie mają wtyczki z uziemieniem.
Ja mam dwa kable do osyloskopu jeden z bolcem drugi bez (taki komputerowy)
Praktykuję to już wiele lat, ja żyję i oscyloskopy też.

--
Desoft

Site Timeline