Proxxon IB/E - prośba o opinie

W trakcie poszukiwań dobrej, cichej i taniej wiertarki do płytek udało
mi się zebrać całkiem sporą kolekcję wiertareczek (mam dobrą, mam cichą
i kilka tanich). Po rezygnacji z trzeciego z wymagań, w oko wpadł mi
proxxon IB/E ze statywem. Z opinii znalezionych na sieci wygląda że do
wiercenia płytek będzie niemal idealna, ale chciałbym jeszcze wiedzieć
jak sobie radzi z nieco większymi wiertłami, tak do jakiś 4-5mm. Czy 5k
minimalnych obrotów nie spali takiego wiertła?
Proxxon produkuje też bardzo ładną wiertarkę TBM, ale ta z kolei ma za
małe obroty żeby używać ją do płytek :(

pzdr.
j.

Re: Proxxon IB/E - prośba o opinie

IB/E jest dostarczane z zaciskami 1.0 ,1.5, 2.4, 3.0 i 3.2mm, można
wprawdzie dokupić oryginalną głowicę wiertarską - ale on też łapie max
3.2mm. Są też głowice "nieoryginalne" które łapią do 6mm ale,
przynajmniej w egzemplarzu który mam, duże wiertła są łapane za sam
koniec i nie trzymają się zbyt pewnie - IMHO wszystko powyżej 4mm grozi
zbudowaniem "miotacza wierteł".
Krótko mówiąc - z wiertłami powyżej 3.2mm nie powojujesz. Co do samego
IB/E niewiele mogę powiedzieć bo mam FBS - ale ja jestem bardzo
zadowolony a IB/E ponoć lepsza...

Re: Proxxon IB/E - prośba o opinie
Są przecież wiertła widiowe ze standardową obsadką 3.2mm i średnicami do
wyboru.

<reklama>
Ja kupiłem na alledrogo od użytkownika iksmodiw i radzą sobie całkiem
nieźle, chociaż do dużych wierteł moja wiertarka ma trochę za mały moment.
</reklama>

Re: Proxxon IB/E - proœba o opinie

Jest jeszcze 2.0 mm.

Dokupić można. Założyć nie.

Pozdrawiam,
Paweł

Re: Proxxon IB/E - proœba o opinie
On Sun, 24 Oct 2010 04:06:22 -0400, Jacek Radzikowski

W ogóle sobie nie radzi. Takiego wiertła tam nie zamontujesz, do tej
wiertarki nie da się założyć klasycznego uchwytu wiertarskiego,
"futerka".
A wiertarka jest świetna :-)

O jakim statywie myślisz? Mb140/S?
Mógłby być lepszy :-(

Pozdrawiam,
Paweł

Re: Proxxon IB/E - pro�ba o opinie

Tak więc wiertarkę kupiłem dostałem i zamówiłem. Pierwsze wrażenie:
Czemu nie kupiłem jej już dawno temu???

Po namyśle stwierdziłem że jednak nie potrzebuję aż tak bardzo wiercić
nią większymi wiertłami. Wystarczy mi że można wiercić małymi.
Co do futerka to myślałem o nim przez chwilę, ale na amazonie ludzie
pisali że ośka jest za krótka żeby w pełni się zamknęło.

Powiem więcej. Jest zaj***sta! Droga, ale warta swojej ceny. Cicha,
żadnych luzów, żadnego bicia, trzyma wiertła idealnie w osi wrzeciona,
wiercenie wiertłem 0.28mm to czysta przyjemność.
Tak więc moja rada dla zastanawiających się nad wyborem wiertarki do
elektroniki: Ĺźadnych dremeli, Ĺźadnych donauopodobnych wynalazkĂłw, Ĺźadnej
chińszczyzny, odżałować kilka piw i nazbierać na proxxona. Warto.

Tak. Na razie nie mam do niego zastrzeżeń. W porównaniu z zabawką demela
ten stojak jest super profesjonalny. Co Ci się w nim nie podoba?

Zastanawiam się jeszcze nad stolikiem XY (KT70), ale nie wiem czy jest
sens. Masz może (bądź ktokolwiek inny) jakieś doświadczenia?

j.

Re: Proxxon IB/E - pro�ba o opinie

Używam zestawu FBS240/E z MB140/S - do płytek drukowanych całkiem
wygodne (w porównaniu z robieniem tego z ręki - niebo z ziemia). Mój
egzemplarz MB140 miał niewielką wadę - oś prowadząca nie była równoległa
do kolumny i przy opuszczaniu wiertło schodziło na bok - około 0.5mm
przy 30mm ruchu w osi Z. Przy wierceniu płytek - bez znaczenia (są zbyt
cienkie żeby to zauważyć), ale że zacząłem się bawić w modelarza i
czasami trzeba było przewiercić coś grubszego...
W tej chwili używam tego stojaka wyłącznie do elektroniki.
Mam też imadełko MS4 - IMHO bezużyteczny rupieć.
Co do stolika - do wiercenia płytek raczej niepotrzebny, chyba że
przerobisz na CNC. Może się przydać przy frezowaniu otworów w obudowach
albo płytkach drukowanych - do metalu (nawet alu) konstrukcja MB140 jest
zbyt wiotka.
Jedna uwaga - jak mówi Paweł do IB/E nie da się założyć futerka, niby
wszystkie potrzebne wiertła da się kupić z uchwytem 3.2mm, zwykle są
lepszej jakość niż "normalne" - tylko czasami trzeba poczekać parę dni
na przesyłkę... Cóż - może warto się zastanowić nad FBS? Futerko ma
swoje wady - ale teĹź sporo zalet.
Pozdrawiam
Grzesiek

Re: Proxxon IB/E - pro�ba o opinie

równoległa

W moim tego (na szczęście) nie zauważyłem. Mam nadzieję że nie ujawni
się później, w trakcie pracy :)

Podobne opinie znalazłem na Amazonie. Za to ludzie polecają MF70.
Zdecydowanie droższe, ale wygląda na porządniejsze.

Dzięki. Upewniłeś mnie w przekonaniu że mogę sobie odpuścić.

O futerku myślałem jako uchwycie do większych wierteł. Ale do małych
wystarczą mi standardowe uchwyty.

Mam już IB/E :) Zdecydowałem się na nią bo wydaje się być nieco
solidniejsza od FBS.

pzdr.
j.

Re: Proxxon IB/E - pro�ba o opinie

Poprawka: Chodziło mi o imadełko 24260 do MF70.

j.

Re: Proxxon IB/E - pro?ba o opinie
On Wed, 27 Oct 2010 17:51:13 -0400, Jacek Radzikowski

1. W trakcie ruchu w dół stojak wydaje nieprzyjemny dźwięk tarcia
metalu o metal. Wiertarka jest cicha, więc go słychać.
2. Przetyczka wałka do przykręcania wiertarki do statywu paskudnie
przeszkadza przy prowadzeniu płytki w której wiercisz. Ma przy tym
nieprzyjemny zwyczaj spadania na płytkę i przesuwania jej tuż przed
momentem, gdy wiertło dotknie płytki.
3. Otwory do przykręcania statywu do blatu są tylko dwa, blisko
kolumny i blisko jeden od drugiego. W efekcie konstrukcja po
przykręceniu do blatu nie jest stabilna.

Wszystkie te wady daje się usunąć, lub przynajmniej ograniczyć,
metodami partyzanckimi, ale w sprzęcie tej klasy nie powinno to mieć
miejsca.

Nie widziałem sensu, więc moje doświadczenia są zerowe :-)

Pozdrawiam,
Paweł

PS. W sumie jednak sprzęt jest naprawdę fajny :-)

Re: Proxxon IB/E - pro?ba o opinie

Też to zauważyłem :/ Być może jakby podpiłować dolną krawędź otworu
prowadzącego od rączki to by się uciszyło.

Przetyczkę ustawiłem poziomo i wepchnąłem w stronę kolumny. W takiej
pozycji w miarę nie przeszkadza. Ale fakt, może być denerwujące.

A na tym mi nie zależy :) Stojak jest wystarczająco stabilny nawet bez
przykręcania.

Najprzyjemniejsza wiertarka jaką miałem okazję pracować :)

pzdr.
j.

Re: Proxxon IB/E - pro?ba o opinie
On Fri, 29 Oct 2010 02:30:39 -0400, Jacek Radzikowski

Bardzo delikatne przesmarowanie kolumny (tak, aby nie brudziła rąk)
zmniejsza ten efekt. Ale go nie likwiduje.

Ja nałożyłem na przetyczkę cienki wężyk silikonowy. Przetyczkę
ustawiłen na połowę jej długości, wężyk uniemożliwia jej przesuwanie
się.
Przy okazji: "futerko" można założyć na tą wiertarkę podkładając do
wewnątrz futerka tulejkę stalową o średnicy 7mm i takiej samej
długości. Ale musi być bardzo precyzyjnie wykonana, inaczej szczęki
futerka schodzą się poza osią obrotu :-( W sumie nie wiem, czy warto
się bawić.

Pozdrawiam,
Paweł

Re: Proxxon IB/E - pro�ba o opinie

Ja mam. Jakiś czas temu kupiłem mikrofrezarkę Proxxona MF 70.
http://www.proxxon.com/eng/html/27110.html
Ona ma w komplecie ten stolik. Kupowałem pod kątem wiercenia
w laminacie, ale uwzględniając również wszelkie inne prace
frezarskie. Nie ukrywam, że kluczowym parametrem była cena,
dlatego nie wziąłem FF 230:
http://www.proxxon.com/eng/html/24108.html

Pomimo większego narzutu w machaniu łapami przy wierceniu,
jestem zadowolony. Są też wersje CNC tego MF 70, ale można
sobie samemu krokowce zamontować, jak ktoś chce taniej.

Jeśli chodzi o sam stolik, nie mam zastrzeżeń do prowadnic.
Luzy się ładnie kasuje śrubami i potem chodzi jak marzenie.
Jedynie obszar roboczy mógłby być większy, żeby nie tracić
czasu na przekręcanie laminatu. Ale do małych pcb idealny.

--
[ Marcin Kulas                              jid: snipped-for-privacy@jabbed.org ]
[ "Bądź uczynny, pomagaj innym - a wtedy wszyscy wokół pomyślą, ]