Prowadzenie sygnałów analogowych na pł

Witam,

Stoję przed następującym problemem. Potrzebuję utworzyć szynę sześciu sygnałów analogowych o ampl. ok 4Vpp i częstotliwości od kilku (1-2)Hz do max. 60Hz. Ze względu na zakres częstotliwości sygnały te są szczególnie narażone na zakłócanie. Dodatkowo sygnały te będą prowadzone z osobnej płytki poprzez taśmę. Dodatkowa płytka zasilana jest z modułu, który projektuje. Na projektowanym module znajduje się uC (sygnały prowadzone do przetworników). Tam gdzie się da na obu płytkach zastosowana jest topologia gwiazdy. Ścieżki sygnałowe i zasilania są maksymalnie krótkie, masa analogowa i cyfrowa są osobne, połączone w jednym punkcie blisko wejścia zasilania całego układu zaraz za filtrem. Jednak mam obawy, że przy takim połączeniuzafunduje sobie pętle masy. Na razie jako wstępny pomysł rozważałem użycie taśmy 12 żyłowej, gdzie obok każdego sygnału będzie dla niego również masa, czy zda to egzamin ?

Z góry dziękuje za pomoc, Pozdrawiam, Wojtek.

Reply to
Wojciech Bartczak

Wojciech Bartczak pisze:

No to jest zajebisty problem faktycznie 60Hz.

:):):):)

Reply to
games

Użytkownik "Wojciech Bartczak" <orangekiller_wytnij snipped-for-privacy@o2.pl napisał w wiadomości news:heino0$22j$ snipped-for-privacy@mx1.internetia.pl...

Rozumiem że zasilanie też idzie między tymi płytkami - w taśmie powinno być

15 żył, aby każda linia (6 sygnałowych +zasilanie) miała po obu stronach masę. Jak myślę o zakłóceniach to na płytce robię całą jedną warstwę masy, a nie ścieżki. Najlepsze znane mi źródło informacji to seria artykułów "Advanced PCB ....":
P.G.
Reply to
Piotr Gałka

Piotr Gałka schrieb:

Masy nigdy za dużo, podpisuję się obiema ręcami i wsiemi nogyma. Nie napisałeś jaka długa ta taśma i czym ją sterujesz (impedancja wyjściowa). Z doświadczenia osobistego: miałem rzadko kiedy problemy z pętlą masy, ale zajebiste problemy ze wzbudzającymi się wzmacniaczami operacyjnymi spowodowane pojemnościowym obciążeniem kablem (z "odstrzałem" OPsa włącznie). OK, moje taśmy miały ok. 5-15m długości, ale zdarzało mi się toto też na krótszych kablach. Jak masz rozdzielone płytkami część analogową i cyfrową, to przynajmniej na cyfrowej zrobiłbym całą powierzchnię masy. To samo z zasilaniem i do tego dość dużo kondensatorów. Ja wstawiam 0603 lub 0402 na sztorc przez płytkę. Nie zajmują miejsca, praktycznie takie via dla WCz. Masę analogową na płytce cyfrowej zostawiłbym luzem, ale też raczej duża powierzchnia niż gwiazda. Ewentualnie możesz rozważyć transmisję sygnałów różnicowo, o ile masz możliwość zmiany pierwszej płytki. Zasilanie ciągnąłbym niezależnie analogowe i cyfrowe, sprzęgnięte przez filtr LC (lub RC w ostateczności).

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Użytkownik "Waldemar Krzok" snipped-for-privacy@zedat.fu-berlin.de> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@mid.uni-berlin.de...

Jakiś automat może tak wstawiać kondensatory czy to rękodzieło ? P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Waldemar Krzok pisze:

każdy kabelek podpięty jest do wyjścia wzmacniacza op. TLC277P, nie jest obciążony dużą pojemnością (wyjście filtra). Kabelek powinien mieć nie więcej niż 5-10cm.

To jest niepokojące, ale jedynie do sprawdzenia w działającym układzie, ew. zostaje ekranowanie części analogowej, lub separacja dodatkowym wzmacniaczem i przesunięcie fazy.

Na płytce analogowej nie mogę już ingerować, natomiast płytka cyfrowa posiada pow. masy, z rozdzieleniem na część cyfrową i osobno część analogową, połączone przy wejściu zasilania, za filtrami.

To samo z zasilaniem i do

Gwiazda bardziej dotyczy "+" zasilania.

Tutaj mam mieszane uczucia, po przebrnięciu postów na elektrodzie, obiło mi się o uszy, że filtr LC w układach z uC może być problematyczny(kwestia restartu lub blokowania się układu na starcie), natomiast zastosuje układ RC z małą rezystancją.

Pozdrawiam, Wojtek.

Reply to
Wojciech Bartczak